پنج شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۴
سرویس : کافی شاپ و بستنی ساز
کد خبر : ۴۳۴۱۸
گزارشگر : ۱۰۴۸
سرویس کافی شاپ و بستنی ساز

ثبت آلو و بستنی برغان در فهرست میراث ملی

روستای برغان با 2 واژه قدمت و تاریخ عجین شده و جاذبه های گردشگری این روستا، در فصول مختلف سال، گردشگران زیادی را به اینجا می کشاند.

رییس اداره میراث فرهنگی وگردشگری شهرستان ساوجبلاغ گفت: علاوه بر زیبایی های طبیعی، شهرت آلوی برغان و بستنی quotation mark گله quotation mark نیز مجموعه ای خاطره انگیز و البته خوشمزه برای گردشگران فراهم کرده است.

هادی بابازاده افزود: جاذبه های گردشگری روستای برغان خوش آب و هوا ،پای بسیاری از گردشگران را از نقاط مختلف کشور به این روستا باز کرده است و این موضوع موجب شهرت آلوی برغان در کشور شده است ومحلی ها به آلوی برغان ،گوجه برغان هم می گویند و در واقع یک محصول پیوندی است که طعم و مزه خاصی دارد.
هادی بابازاده گفت: دانش سنتی تهیه بستنی گله و دانش سنتی فراوری آلو در برغان نیز مختص همین روستا است و به علت خاص بودن تهیه این 2 محصول، اداره کل میراث فرهنگی البرز اقدام به ثبت (دانش سنتی فراوری) این محصولات کرده است.
وی افزود: زمان برداشت این محصول از اواسط مرداد ماه شروع می شود و به فاصله 2 هفته ادامه دارد.
بابازاده گفت: این محصول به ثبت میراث ناملموس رسیده است که با به ثبت رسیدن این دانش می توان امیدوار بود چنین دانش های سنتی حفظ شود.
رییس اداره میراث فرهنگی وگردشگری با اشاره به شیوه سنتی تهیه بستنی در برغان گفت: یکی دیگر از محصولاتی که به ثبت میراث ناملموس رسیده و از شهرت خاصی بهره می برد بستنی برغان است، با توجه به اینکه این بستنی از شیر تازه گله گوسفند تهیه می شود، بین اهالی برغان و طالقان به بستنی گله مشهور است.
بابازاده گفت: به همان میزان که تعیین حریم آثار مهم است، ثبت میراث ناملموس ایرانی نیز از درجه اهمیت خاصی برخوردار است چون در لابه لای این میراث ناملموس، فرهنگ و آداب و رسوم پیشینیان نهفته است.

هادی بابازاده گفت: پس از آن که شیوه سنتی تهیه آلوی برغان و بستنی گله به ثبت رسید گردشگران زیادی به روستای برغان آمدند و این نشانه خوبی برای جذب گردشگر و همچنین توسعه پایدار در این روستا است.

 

 

واحد مرکزی خبر

(پنج شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲) ۱۲:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها