پنج شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۳۴۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تنها کشتارگاه دام ساوجبلاغ پلمب شد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ گفت: به علت فرسودگی تجهیزات و عدم بروز شدن آنها، تنها کشتارگاه ساوجبلاغ پلمب شد.

‌دکتر محمد جواد شکوهی، ، گفت: این کشتارگاه ‌تنها واحد فعال کشتار دام در سطح شهرستان ساوجبلاغ بوده و‌به صورت سنتی از سال 85 تا کنون ‌فعالیت داشته و در طول این مدت به طور مرتب از این واحد بازدید به عمل آمده و بارها مالک تعهد محضری نسبی به برطرف کردن مشکلات و بروز شدن تجهیزات ارایه داده، ولی متاسفانه مشکلات همچنان باقی است.

وی افزود: ‌کلیه واحد‌هایی که قصد فعالیت در چنین زمینه‌هایی را دارند، باید با هماهنگی شبکه دامپزشکی و پس از اخذ مجوز‌های مربوطه شروع به فعالیت کنند، به نحوی که در ابتدا پروانه تاسیس بر اساس ضوابط قبل از شروع به ساخت صادر می‌شود و بعد از بازدیدهای نهایی‌، پروانه بهره‌برداری ‌بر‌اساس استانداردهای بهداشتی صادر می‌شود که البته بعد از شروع به فعالیت هم بازدید‌ها ادامه دارند.

شکوهی خاطرنشان کرد: متأسفانه این کشتارگاه هیچ یک از موارد فوق را رعایت نکرده بود و بدون گفتن این مجوزها، بصورت سنتی اداره می‌شد، ولی از همان ابتدای کار مالک با دادن تعهدات نسبت به گرفتن مجوزهای لازم‌، به فعالیت‌ادامه می‌داده و با توجه این که این واحد تنها ‌محل برای کشتار دام در سطح شهرستان بوده، این اداره همکاری‌های فراوانی برای حل مشکل ‌این کشتارگاه انجام می‌داده، ولی سرانجام با گرفتن حکم قضایی محل تعطیل شد‌.

وی ادامه داد: ‌البته مالک این واحد از همان ابتدا پیگیر موضوع بوده و قصد توسعه و صنعتی کردن کشتارگاه را نیز داشت، ولی به گفته وی مشکلاتی که بعضی از ادارات و ارگان‌ها برای اخذ وام ‌این واحد به وجود آورده‌اند، مانع ‌ این امر شده است.

رئیس اداره دامپزشکی ساوجبلاغ گفت: دراین کشتارگاه ماهیانه به طور متوسط 450 رأس گاو و گوساله و هزار و 200 رأس گوسفند کشتار می‌شد و اگر موارد فوق بر طرف می‌شد، قابلیت افزایش کشتار تا سه هزار رأس گاو و گوساله و حداقل هزارو 500 رأس گوسفند را در هر ماه داشت.

این مسئول یادآور شد: هدف اصلی اداره دامپزشکی کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل بیماری‌های هاری، تب مالت (بروسلوز)، بیماری سل، آنفلوانزای مرغی است و سعی در حفظ دام، طیور و آبزیان در سطح کشور را بواسطه کنترل بیماری‌هایی نظیر تب برفکی که در صورت شیوع خسارات اقتصادی بسیاری و فراوانی را ایجاد می‌کند، دارد، البته پرسنل این ادارات خود در معرض آلودگی و ابتلا‌ به همه نوع بیماری هستند، ولی با این وجود تمام تلاش خود را برای کنترل ‌بیماری‌ها و اجرای مسایل بهداشتی دارند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ در پایان گفت: پرسنل ادارات دامپزشکی با همه وجود و به صورت شبانه روزی با نظارت از مرحله نگهداری‌، تولید، کشتار وتوزیع دام، طیور و آبزیان در تلاش هستند تا محصولی کاملا بهداشتی ‌به دست مردم برسد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(پنج شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲) ۱۱:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها