جمعه / ۲۲ آذر ۱۳۹۲ / ۱۵:۵۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۳۱۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

مصرف شیر در کشور فرهنگ‎سازی شود

نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: دولت باید با دادن یارانه بیش‎تر به شیر و فرهنگ‎سازی از حذف این غذای کامل از سبد غذایی خانوار جلوگیری کند.

محمدتقی توکلی بیان کرد: تولید شیر در کشور ما در حال حاضر حدود هفت میلیون تن بوده که وزارت جهاد کشاورزی این میزان را 10 میلیون تن اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف هر خانوار 50 لیتر بوده که در برنامه‎ پیش رو قرار است این مقدار به 160 لیتر برسد، اضافه کرد: در حال حاضر با این وضعیت تولید شیر، دو میلیون تن خود مصرفی داریم و مابقی نیز به فرآورده‎های لبنی و همچنین به علت قیمت بالای شیر در کشور و پایین آمدن مصرف به شیرخشک تبدیل می‎شود.

مهندس توکلی ادامه داد: هم اکنون با این میزان تولید و مصرف، 10 درصد مازاد بر نیاز وجود دارد که چیزی بالغ بر 300 تا 400 هزار تن می‎شود، این مقدار در صنایع تبدیلی به فرآورده‎هایی چون ماست، پنیر و دیگر محصولات لبنی تبدیل و به خارج از کشور صادر می‎شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: در ضمن با بستن عوارض 7 درصد به شیر و با توجه به قیمت بالای آن در کشورهای عربی چون عراق و عربستان سبب شده افراد سودجو آن را از دامداران با قیمت بالاتر خریداری و به این کشورها صادر کنند که کمبود و گرانی آن را در کشور شدت داده‎اند.

توکلی اظهار کرد: دولت باید با دادن یارانه بیش‎تر به این محصول و فرهنگ‎سازی از حذف این غذای کامل از سبد غذایی خانوار جلوگیری کند چرا که خیلی از ویتامین‎ها، عناصر و املاح معدنی مورد نیاز بدن در آن وجود دارد.

وی یادآور شد: البته از سرگیری توزیع شیر در مدارس تا حدودی در زمینه بالا بردن مصرف شیر در کشور مؤثر بوده اما دولت در امر فرهنگ‎سازی باید بیش‎تر تلاش کند.

 

 

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲) ۱۵:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها