چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۳۱۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

نیاز ۱۵۰ میلیارد دلاری کشاورزی به سرمایه‌گذاری/ کشاورزی خرد اقتصادی شود

دبیرکل خانه کشاورز آب را عامل اصلی محدودکننده در بخش کشاوری خواند و گفت: کشاورزی کشور نیاز به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی ۱۲ سال دارد.

عیسی کلانتری  در پاسخ به اینکه برای بهبود اوضاع کشاورزی کشور چه پیشنهادی دارید، گفت: قبل از هر چیز سرمایه‌گذاری در بخش آب باید بیشتر شود، زیرا سرمایه‌گذاری فعلی خیلی کمتر از رقمی است که نیاز دارد و تصور می‌کنیم.

دبیرکل خانه کشاورز افزود:‌ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز باید اضافه شود، بخش‌های آموزش، ترویج و تحقیق در بخش کشاورزی مستهلک شده است و نیاز به تزریق سرمایه و احیای مجدد دارند.

*بخش کشاورزی نیاز به 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی 12 سال دارد

وزیر جهاد کشاورزی دولت‌های هاشمی و خاتمی گفت: دولت خالی شده است و چیزی برای کمک به کشاورز ندارد.

کلانتری در پاسخ به اینکه چه میزان سرمایه در بخش کشاورزی نیاز است؟ گفت، 150-140 میلیارد دلار طی 12 سال باید سرمایه‌گذاری شود، تا این بخش  سامان گیرد.

وی ادامه داد: اما باز هم به دلیل محدودیت آب، تولید ماده خشک محدود است که اگر سرمایه‌گذاری کنیم، تولید ماده خشک به ازای یک متر مکعب آب 2/2 کیلوگرم می‌شود و در این صورت کفاف غذای 70-60 میلیون نفر را می‌دهد.

کلانتری در ادامه پیشنهاد برای بخش کشاورزی، گفت:  تولید در بخش کشاورزی باید اقتصادی باشد، بعد از افزایش سرمایه‌گذاری دولت با تعرفه‌های قیمت تمام شده تولید را متعادل کند.

وی افزود: به عنوان مثال،‌اکنون دامداران علوفه برای تولید ندارند، از سوی دیگر قیمت شیر هم بالاست مردم توان خرید شیر ندارند، زیرا قیمت تمام شده بالاست.

*کشاورزی خرد را هم می‌توان اقتصادی کرد

کلانتری در پاسخ به اینکه شما به کشاورزی خرد اعتقاد نداشتند الان نظرتان چیست؟ گفت، کشاورزی خرد و کلان وجود ندارد، کشاورزی باید اقتصادی باشد، هر کشاورز می‌تواند در سطح یک هکتاری یا 100 هکتاری به طور اقتصادی عمل کند.

دبیر کل خانه کشاورز، در پاسخ به اینکه آیا می توان کشاورزی خرد را اقتصادی کرد، گفت: اگر کشاورزی در راستای توسعه پایدار باشد، اقتصادی خواهد بود.

عیسی کلانتری وزیر جهاد کشاورزی دولت‌های هاشمی و خاتمی به مدت ۱۳سال بود.

 

 

 

 

فارس

(چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲) ۱۳:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها