سه شنبه / ۵ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۲۷۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سایه کاهش تولید بر صادرات پسته/استفاده از تکنولوژی‌های نوین درتولید محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: علاوه برعدم تأمین به موقع نهاده های کشاورزی، شرایط نامساعد اقلیمی و کاهش بارندگی و خشکسالی باعث کاهش 80 هزار تنی تولید پسته درسال جاری شده است که این مهم کاهش 21 درصدی صاردات پسته را نیز به دنبال داشت.

ناصر صالحی نسب ،درتشریح دلایل کاهش21.28 درصدی  صادرات پسته درهفت ماهه نخست سال جاری به طوری که متأسفانه میزان تولید پسته هم درسال جاری 120 هزارتن برآورد شده درحالی که حجم تولیدی این محصول درسال گذشته 200 هزارتن بوده است، گفت: درچند هفته گذشته با جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس سفری به کشورروسیه داشتم که دراین سفردرخصوص تولیدات بخش کشاورزی دیداری با معاون مجلس دومای روسیه، رئیس کمیسیون کشاورزی، رئیس کمیسیون منابع طبیعی، رئیس اتاق بازرگانی و رئیس دانشگاه مسکو انجام دادیم.

نماینده مردم دشت آزادگان وهویزه درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارات آکادمی کشاورزی کشورروسیه، تصریح کرد: آکادمی کشاورزی کشورروسیه درخصوص بخش کشاورزی ایران اظهارداشت که متأسفانه درایران ترویج بازار، نشریه و رسانه ای که بتواند محصولات کشاورزی ایران را به سایر کشورهای جهان اطلاع رسانی کند وجود ندارد به همین جهت است که ایران تا به امروز آن طور که باید و شاید در صادرات برخی از محصولات خود موفق نبوده است.

کاهش 80 هزار تنی پسته با عدم تأمین به موقع نهاده های کشاورزی

این نماینده مردم درمجلس نهم، درخصوص کاهش تولید و صادرات پسته و اظهارات برخی ازمسئولان مبنی براینکه تحریم ها منجر به کاهش صادرات پسته دربازارهای جهانی شده است، اظهارداشت: با توجه به اینکه تولید پسته در سال جاری 80 هزار تن کاهش یافته است اما این موضوع به این معنی نیست که تحریم ها مستقیم درتولید درختان پسته اثر گذاشته باشد به طوری که این عدم تأمین به موقع نهاده های کشاورزی چون کود، سم و بذراست که منجر به کاهش تولید در سال جاری شده است.

صالحی نسب، افزود: علاوه برعدم تأمین به موقع نهاده های کشاورزی، شرایط نامساعد اقلیمی و کاهش بارندگی و خشکسالی هم باعث کاهش تولید محصولات کشاوزی از جمله پسته در سنوات گذشته شده است.

برداشت زعفران در هر هکتار فقط 3.5 کیلو است

وی، با انتقاد ازاینکه متأسفانه تابه امروز کشورنتوانسته از تکنولوژی های مدرن و نوین در برداشت محصولات کشاورزی استفاده کند، ادامه داد: متأسفانه  کشوردرصنعت زعفران فقط  3.5 تا 4 کیلو درهکتار برداشت دارد به طوری که  سایر کشورها با بهره گیری از تکنولوژی های مدرن و نوین توانسته اند درهرهکتار7 کیلو برداشت زعفران داشته باشند.

وزارت صنعت متولی اصلی صادرات پسته است       

نماینده مردم دشت آزادگان وهویزه درمجلس وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت همگام با بازاردرجهت حمایت از بخش تولید باید باشند به طوری که وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که نباید  اجازه دهد در راستای کاهش تولید محصولات کشاورزی چون پسته بازارهای جهانی از دست بروند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید نهاده های کشاورزی را به موقع به دست باغداران برساند که با افزایش میزان تولید بتوانیم با صادرات این محصول را در بازار های جهانی حفظ کنیم .

 

 

 

 

خانه ملت

(سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲) ۱۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها