یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۲۷۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

بانک ژن زنده قارچ را در کشور ایجاد شود

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی بانک ژن زنده از ذخایر قارچی کشور را به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی قارچ های وحشی خوراکی به انجمن پروش دهندگان قارچ پیشنهاد داد.

 ˈناصر توکلیˈ افزود: با توجه به اینکه ایران یکی از مهمترین کشورهای جهان در حوزه قارچ های وحشی خوراکی است، برای اینکه بتوانیم یک بانک ژن زنده ذخایر قارچ تاسیس کنیم انجمن باید با رویکرد جمع آوری این ذخایر ژنومی قارچ های خوراکی در حفظ این ذخایر بکوشد.

وی تاکید کرد: در این راستا معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا از لحاظ مالی و کمک های کارشناسی برای تاسیس بانک ژن قارچ های ایرانی اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه بخش کشاورزی اظهارکرد: هرچند درصدی از درآمدها در بخش تحقیقات هزینه می شود اما به صورت منسجم و چارچوب قانونی مناسب انجام نمی شود بنابراین در مورد تولید قارچ خوراکی نیز رویکرد انجمن پرورش دهندگان قارچ باید گسترش تحقیقات برای بسترسازی تولید پایدار و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی کشور باشد.

وی ادامه داد: امروز یکی از معضلات واحدهای تولیدی قارچ مسئله تهیه و تامین خاک پیت (برگرفته از شاخ و برگ درختان در مناطق پست) و تخریب برخی منابع طبیعی است که باید روی این موضوع سرمایه گذاری لازم صورت گیرد.

توکلی آموزش و توانمندسازی تمامی واحدهای تولیدی قارچ خوراکی را مورد تاکید قرار داد و گفت: آموزش های مدونی برای استفاده از تمامی ظرفیت موجود واحدهای تولیدی در امر افزایش در واحد سطح باید انجام شود، در حال حاضر نیز آموزش های پراکنده ای توسط کارشناسان داخلی و خارجی صورت می گیرد که کافی نیست و باید آموزش مدون در دستور کارانجمن باشد.

 

 

 

ایرنا

(یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲) ۱۴:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها