سه شنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۲ / ۰۲:۲۱
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۲۵۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

نگاهی به تاریخچه تولید لبنیات در جهان

در جدیدترین تحقیقات صورت گرفته به سرپرستی متخصص شیمی ریچارد ایورشد (R.Evershed) از دانشگاه بریستول انگلستان از تکنیک طیف سنجی جرمی که اخیراً ابداع شده بود برای تشخیص چربی های شیر باقیمانده در ظروف سفالی قدیمی استفاده شد. لازم به ذکر است که قدمت این ظروف سفالی به ۱۵۰۰ تا ۶ هزار سال قبل باز می گردد.

سباستین پاین (S.Payne) دیرین شناس و همکار ایورشد در این تحقیق، از موسسه اینگلیش هریتیج (English Heritage) در لندن می گوید: «این نخستین بار است که به شواهد عینی از استفاده شیر توسط انسان در زمانی که کشاورزی در انگلستان آغاز شد، برخورد می کنیم. کشاورزی در انگلستان، قریب به ۶ هزار سال قبل آغاز و روز به روز توسعه یافت.» اینگلیش هریتیج، یک آژانس دولتی بوده و تمامی تحقیقات دیرین شناختی صورت گرفته در انگلستان را مورد حمایت خود قرار می دهد. این یافته ها که در شماره ۱۸ فوریه خلاصه مقالات آکادمی ملی علوم آمده است به خوبی نشان می دهد که تعداد زیادی از این ظروف زمانی حاوی شیر یا محصولات لبنی دیگر بوده اند. به گفته پاین: «با توجه به بررسی های صورت گرفته نمی توان اظهار داشت که انسان های ماقبل تاریخ واقعاً شیر می خورده اند و یا اینکه آن را به محصولاتی چون پنیر و کره تبدیل می کرده اند.»

تعدادی از دیرین شناسان معتقدند که پس از گذشت چندین هزار سال از کشاورزی، شیر راه خود را به رژیم غذایی انسان باز کرد و علت این مسئله را نیز در لاکتوز، قند موجود در شیر که گهگاهی نیز موجب واکنش های آلرژیک می شود، می دانند. طبق این نظریه، پاین گمان می کند که احتمالاً کشاورزان اولیه انگلستان از شیر برای تولید محصولات لبنی کم لاکتوز استفاده می کرده اند، حداقل تا زمانی که تحمل گسترده زیستی به قند کشف شد این طور بوده است.

ایورشد و هم دانشگاهی های او بیش از ۹۵۰ تکه ظرف سفالی یافت شده در میان بقایای روستا های دوران نوسنگی، برتر و آهن انگلستان را مورد بررسی قرار دادند. نمونه های بسیار کوچکی از این ظروف زیرزمینی دفن شده و پس از تجزیه شدن و به صورت پودر درآمدن با استفاده از متدی که مقادیر ایزوتوپ های مختلف کربن را شناسایی می کند مورد بررسی قرار گرفتند. چربی های موجود در شیر نسبت معینی از ایزوتوپ های کربن را نشان می دهند و این نسبت از نسبتی که چربی گوشت نشان می دهد کاملاً متفاوت است.اندور شرات (A.Sherratt) دیرین شناس از دانشگاه آکسفورد انگلستان می گوید: «مدت ها بود که در یافتن روشی برای جست وجوی بررسی مواد غذایی مورد استفاده توسط انسان های ماقبل تاریخ بودیم. تکنیک شیمیایی استفاده شده توسط ایورشد کار را برای ما راحت کرد و می شود گفت که در حال حاضر یک قدم جلوتر از گذشته هستیم.»

تعداد زیادی از تکه های ظروف سفالی یافت شده در مناطقی که توسط تیم تحقیقاتی ایورشد مورد بررسی قرار گرفت _ در واقع ظروف سفالی متعلق به ۳ منطقه بسیار قدیمی _ حاوی بقایایی از چربی شیر بود. به نظر می رسد حتی نخستین کشاورزان انگلیسی نیز توانسته بودند از انواع مختلفی از فعالیت های کشاورزی همچون اهلی کردن حیوانات، کشت محصولات و تولید لبنیات بهره بگیرند.

پیتر بوگاکی (P.Bogucki) از دانشگاه پرینستون معتقد است اطلاعات شیمیایی جدید زمینه را برای تحقیقات دانشمندان هموار ساخته و به آنها این اجازه را می دهد که ظروف سفالی بسیار قدیمی یافت شده در اروپای مرکزی را در جست وجوی بقایای چربی شیر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند. سرنخ هایی که دلالت بر تولید لبنیات در این مناطق دارد شامل کشف استخوان های متعلق به گاو و گوسفند های بالغ ماده و صافی های سفالی مورد استفاده در تولید پنیر است.در حال حاضر ایورشد، پاین و شرات ظروف سفالی یافت شده در ۱۲ منطقه ماقبل تاریخ واقع در جنوب شرقی اروپا، ترکیه و خاورمیانه را در جست وجوی باقیمانده های چربی شیر مورد بررسی قرار داده اند. پاین معتقد است که کشاورزان خاورمیانه حداقل از ۷ هزار سال قبل از حیوانات خانگی بهره می گرفته اند فعالیت های مختلف کشاورزی به تدریج در این ناحیه توسعه یافته و در ادامه به عنوان یک پکیج به اروپا انتشار یافته است.به اعتقاد شرات، اکنون بسیار زود است نتیجه گیری کنیم که تولید لبنیات و مصرف شیر در کجا آغاز و چگونه از آنجا به نواحی دیگر گسترش یافت.داستان شیر مبهم و در عین حال بسیار جذاب و جالب توجه است.

(سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲) ۰۲:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها