جمعه / ۲۴ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۳
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۲۴۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس تغذیه و سلامتی

حلوای اوماج زنجانی ها،نذر عاشقی سیدالشهدا(ع)

سال هاست با ارادت راسخ به اهل بیت (ع) پای دیگ های نذری حلوا حاضر می شوند و با خم کردن قامت در فرایند طبخ حلوای اوماج عشق به سیدالشهدا(ع) را مشق می کنند.

حلوا فقط بهانه ایست برای ابراز ارادت ،برای نمایاندن عظمت اهل بیت (ع) در عقده گشایی از دل پر درد آدمی .

محرم که فرا می رسد در جای جای این شهر عاشق اهل بیت(ع) دیگ های نذری خود نمایی می کند،دریکی شله زرد،دیگری قیمه پلو،آن یکی حلیم و جایی دیگر حلوا، هر کس در حد توان خود نیتی در سر دارد و برای برآوردن آن نذری می دهد،گاهی کسی حاجت روا شده و حالا به پاس گشوده شدن گره از کارهایش و یادآوری لذت مورد عنایت الهی بودن نذری می دهد.

طبخ حلوای اوماج به عنوان نذری در زنجان رایج است گرچه تهیه این حلوا زمان بر بوده و دقت و حوصله می طلبد.

زنان و مردان زنجانی چند روز به تاسوعا مانده اقدامات اولیه طبخ حلوای اوماج را آغاز می کنند آن ها آب را روی آردهای تهیه شده از گندم پربرکت ریخته ، با دست می سابند تا گوله گوله شود و از الک رد می کنند تا اوماج تهیه شود، اوماج ها یی را که با ذکری در دل و نیت های پشت لب ساییده شده است ار الک رد می کنند تا یکدست گردد سپس آن را پهن می کنند تا خشک شود.

حالا چند روزی از تهیه اوماج سپری شده است،دیگ های بزرگ روی شعله های آتش جا خوش می کنند تا روغن ها گرم شوند،بوی روغن حیوانی مخلوط با روغن نباتی که در فضای حسینیه پیچید اوماج ها درون دیگ ها سرازیر می شوند تا با گرما و حلاوت آتش سرخ شوند و از شهد شیرین حاصل از اختلاط آب و شکر حلوای تن تنانی برآید،حل و گلاب هم عطر دل نشین حلوای نذری را دو چندان می کند.

حلواهای نذری با هزارن نیت وارد خانه های عزاداران امام حسین(ع) می شود و اعضای خانواده هر یک به نیتی آن را هدیه جان می کنند.

مصطفی و مرتضی دوبرادرند که عاشق اباعبداله الحسین(ع) هستندو سال ها پای دیگ های نذری مشق عاشقی به خانواده اهل بیت(ع) را می کنند.

مصطفی رهروی با اشاره به آیین حلوا پزان حسینیه اعظم زنجان می گوید: حلوا پزان حسینیه اعظم بیش از یک هه قدمت دارد،تا پارسال استقبال مردم از حلو پزان آن قدر زیاد بود که مجبور بودیم فرآیند طبخ را در مسجد جوار حسینیه یعنی مسجد آقا نائب انجام دهیم و امسال برای کنترل رفت و آمد و شلوغی مجبورشدیم بساط پخت و پز حلوا را به یکی از شرکت های فعال درحاشیه شهر منتقل کنیم.

وی، ابراز می کند: امسال نیز به روال سال های گذشته مردم نذری های خود را به هر میزانی در طبق اخلاص گذاشته ،گاه نقدی و گاه غیر نقدی برای طبخ حلوا تقدیم حسینیه می کنند.

رهروی ادامه می دهد: 200 کیلوگرم آرد،400 کیلو شکر،25 کیلو روغن حیوانی و 45 کیلو روغن نباتی برای پخت حلوای امسال آماده شده است.

وی یادآور می شود: شش هزار بسته حلوایی که امسال با کمک بانوان محب اهل بیت(ع) طبخ می گردد روز تاسوعا بسته بندی می شود تا بخشی از آن در شام عاشورا و بخش دیگری در مراسم شام غریبان توزیع شود.

حسن فتحی مسئول روابط عمومی هیئت چهارده معصوم (ع) صنعت چاپ است ،هیئتی که بیش از دو دهه به همت فتح اله بابایی در آن طبخ حلواهای چند تنی انجام می شود.

فتحی میزان حلوای طبخ شده در هیئت صنعت چاپ زنجان را پنج تن اعلام می کند و می افزاید: اوماج ها چند روز پیش از تاسوعا آماده می شود،یک روز پیش از تاسوعا تفت داده می وشد و روزعاشورا طبخ آن آغاز می شود،توزیع آن هم می ماند برای عصر عاشورا .

وی یادآور می شود: هر سال بیش از صد و خرده ای نفر در طبخ این حلوای پنج تنی با هیئت همکاری می کنند،مردمان بسیاری هم از سراسر کشور در این حلوا پزان حاجت روا شده اند و حالا برای طبخ آن به صورت نقدی و غیر نقدی مشارکت می کنند./ایرنا
(جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲) ۱۱:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها