جمعه / ۱۰ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۲۱۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

برنامه ریزی پایدار برای بازار پسته مد نظر باشد

معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: محققان برای بازار پسته باید برنامه ریزی پایدار و مدون داشته باشند تا بازارجهانی پسته در دست ایران باقی بماند.

 دکترجهانگیر پورهمت ، روز پنجشنبه دراولین جشنواره ملی مردمی پسته در شهرستان سروستان فارس بیان داشت:آمریکا با افزایش تولید پسته یکی از رقبای جدی ما در تولید این محصول است اما کیفیت پسته ایران بالاتر و مطلوب تر است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشوراضافه کرد:مزیت های نسبی پسته ایران یکی ازفرصت هایی است که باید مدنظربرنامه ریزان و محققان باشد و آنان این ویژگی های مثبت را درارتقای کیفی و افزایش تولید درسطح لحاظ کنند.

پورهمت گفت:هم اینک 500هزارهکتار در کشور به کشت پسته اختصاص دارد و سالانه 10 هزارهکتار به این میزان افزوده می شود و ضروری است که محققان و باغداران در زمینه افزایش تولید درسطح اهتمام بیشتری داشته باشند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشورافزود:این موسسه ، نحوه تولید ، فراوری و بسته بندی و همچنین مشتری پسند بودن این محصول را در بازار دنیا مدنظر دارد تا این محصول مهم درعرصه جهانی جایگاه خود را از دست ندهد.

معاون وزیرجهاد کشاورزی دربخش دیگری از مطالب خود بیان کرد:باغداران پسته سروستان باید با ایجاد امکانات ، زمینه راه اندازی ایستگاه تحقیقات پسته را دراین شهرستان فراهم کنند و سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی هم برای تحقق این امر و صدور مجوزهای قانونی تلاش خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در این جشنواره گفت :تولیدات کشاورزی باید براساس نیاز بازارهای هدف داخلی و خارجی باشد.

مهندس مهرزاد خرد ، افزود: برای تولید محصولات کشاورزی تنها به خودکفایی و خود اتکایی نباید بسنده کرد بلکه هدف نهایی باید مبتنی برافزایش صادرات باشد.

وی بیان داشت :پسته به عنوان یک محصول با ارزش صادراتی 18درصد باغ های کشور را به خود اختصاص داده و سالانه بیش از یک میلیارد دلار برای کشور ارز آوری دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد:این استان دربین استان های پسته خیز به لحاظ سطح زیر کشت رتبه چهارم و از نظر تولید رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

خرد ادامه داد:با توجه به جایگاه تولید پسته دراستان فارس ، توسعه باغ های پسته شهرستان سروستان می تواند درافزایش میزان صادرات این محصول اثرگذار باشد.

وی اضافه کرد:15 درصد از باغ های میوه کشور به استان فارس تعلق دارد و بیش از 20 درصد از میوه کشور در این استان تولید می شود.

خرد دربخش دیگری از مطالب خود گفت: بخش عمده ای از باغ های استان فارس نیاز مبرمی به اصلاح ، احیا و نوسازی دارد .

فرماندارسروستان هم دراین جشنواره بیان داشت:ایجاد ایستگاه تحقیقات پسته می تواند درارتقا و افزایش تولید این محصول صادراتی اثرگذارباشد از این رو راه اندازی آن برای این شهرستان ضروری است .

احسان خازن ، افزود:هم اینک درشهرستان سروستان ازسطح چهارهزارهکتارباغ پسته 17هزارتن محصول تولید می شود.

وی در بخش دیگری از مطالب خود افزود:تغییرالگوی کشت درصدربرنامه های این شهرستان قرار دارد زیرا عمق چاه های آب کشاورزی این منطقه به 300 متر رسیده است .

فرماندار سروستان اضافه کرد:منابع طبیعی استان فارس باید برای تغذیه آب های زیر زمینی از ایجاد پروژه های آبخیزداری دراین استان حمایت کند.

خازن بیان داشت:احیا و توسعه باغ های پسته شهرستان سروستان نیازبه تسهیلات کم بهره با دوره تنفس 10ساله دارد و این مهم با حمایت مسوولان عملی خواهد شد.

وی گفت: شهرستان سروستان به سبب نزدیکی به مرکز استان و همچنین قرارگرفتن درمحور ترانزیت از موقعیت مناسبی برای جذب سرمایه گذاردربخش کشاورزی و برخوردار است.

 

 

 

ایرنا

(جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲) ۱۱:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها