جمعه / ۱۰ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۲۱۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش 10 هزار تومانی قیمت گل زعفران در اوج برداشت

عضو شورای ملی زعفران از اوج برداشت و افزایش 10 درصدی تولید زعفران خبر داد و گفت: درحال حاضر قیمت گل زعفران با کاهش 10 هزار تومانی به کیلویی حدود 35 هزار تومان رسیده است.

علی حسینی  اظهار کرد: براساس آخرین بررسی‌های میدانی صورت گرفته از مناطق زعفران خیز تولید زعفران به حدی رسیده است که برخی اوقات کشاورزان برای برداشت محصولشان با مشکل مواجه شده و به یکدیگر یاری می‌رسانند.

وی افزود:‌ برداشت زعفران از بیست و پنجم مهر ماه در مناطق سردسیری مانند ارتفاعات قائنات، بخشی از تربت حیدریه و منطقه خرز در خراسان رضوی آغاز شده و تا آذر ماه در مناطقی مانند گناباد و فردوس ادامه دارد.

این عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به شرایط جوی موجود و در صورت ادامه همین وضعیت پیش بینی می‌شود تولید زعفران با افزایش 10 درصدی به حدود 270 هزار تن برسد.

حسینی اظهار امیدواری کرد که در ادامه فصل برداشت بارش‌های نابهنگام ، تولید را تحت تاثیر قرار ندهد چرا که بارش باران در طول روز که زمان برداشت محصول است می‌تواند کاهش کمی و کیفی این محصول را سبب شود.

استقبال کشاورزان از طرح اجرای شناسنامه‌دار کردن زعفران
وی اظهار کرد: اجرای طرح‌هایی مانند طرح شناسنامه دار کردن زعفران که امسال برای نخستین بار در بسیاری از مناطق زعفران خیز از سوی شورای ملی زعفران و سازمان‌های جهاد کشاورزی مناطق انجام شده است می‌تواند باعث ارتقای کیفیت این محصول شود.

این عضو شورای ملی زعفران گفت:‌از سوی دیگر در چندین شهرستان کشاورزان آمادگی خود را برای واگذاری زمین در جهت احداث ایستگاه‌های فرآوری و مرکز مبادله زعفران کشاورزان اعلام کردند که جای بسی خرسندی است.

حسینی گفت: در این مراکز کشاورزان می توانند ضمن فرآوری گل‌های زعفران برداشت شده در آنجا به عنوان مرکز مبادله زعفران فعالیت کنند و دست یکسری از دلالان و واسطه های غیر ضرور قطع خواهد شد.

وی ادامه داد: چرا که دقیقا در همین برهه از زمان دلالان فعالیت خود را آغاز کرده و به دلیل آن که کشاورزان نقدینگی کافی برای جمع آوری و فرآوری محصول خود را ندارند بازار زعفران را بر هم می‌زنند.

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲) ۱۱:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها