دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۷
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۱۶۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

ترشی کاپاریس محصول نو رسیده از گروه صنعتی سحر

گروه صنایع غذایی سحر محصول جدید خود را که ترشی کاپاریس می باشد را روانه بازار مصرف نمود.

کاپاریس یا کبار بوته‌ای طویل العمر، خزنده با شاخه‌هایی منشعب و کرکدار به طول 1 تا 5/1 متر است. گونه تجاری آن با نام علمی Capparis spinosa و نام تجاری Caper می‌باشد که در اصطلاحات محلی آن را کور، کورک و یا شپله می‌نامند. این گیاه ریشه‌ای بلند دارد که در اعماق خاک نفوذ می‌کند. برگ‌ها بیضوی و نوک تیز، به رنگ سبز روشن و در بن برگ دارای دو زائده کوچک خار مانند می‌باشند. گلها درشت، سفید مایل به گلی، با تعدادزیادی پرچم دراز به رنگ صورتی مایل به بنفش هستند. میوه آن در قسمت انتهایی یک زائده دراز داشته، بیضوی گوشتدار و به رنگ سبز روشن است.

این گیاه بومی مناطق گرمسیری غرب و مرکز آسیا است و پراکنش آن از اقیانوس اطلس، مراکش و تونس تا دریای سیاه و ارمنستان و نواحی شرقی دریای خزر تا افغانستان و هند امتداد دارد. گونه‌های دیگری از کاپاریس در هاوایی و شمال آفریقا رشد می‌کند.
کبار به صورت خودرو در شکاف صخره‌ها، در بالای دیوارهای گلی، مناطق مخروبه و به طور کلی در هر خاکی با حداقل واد غذایی رشد می‌کند. مناطقی با بارندگی 350 میلیمتر در سال برای کبار ایده‌آل است و محصول خوبی را عاید می‌سازد. این گیاه تابستانهای بالای 40 درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل می‌کند و به علت تمایل سرمایی که دارد زمستانهای تا 8- درجه سانتیگراد را نیز تحمل می‌کند. مقاومت این گیاه به خشکی، شوری، گرما و آفتاب شدید سبب گردیده که این گیاه مهاجم در جای جای میهن عزیزمان پراکنش داشته باشد. دامنه‌های البرز، آذربایجان غربی، اردبیل، مرند، خوی، تفرش، نهاوند، اراک، گلپایگان، کرمانشاه، شمال شرقی هرزویل، بلوچستان و شیراز از مناطق رویش این گیاه رونده در ایران می‌باشند.
این گیاه پوششی برای خاک محسوب می‌شود که علاوه بر افزایش ظرفیت خاک در نگهداری آب، از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌کند. پس از شناسایی این گیاه مهم و پی بردن به ارزش اقتصادی و اشتغالزایی آن، هم اکنون کشاورزان محلی در صدد کاشت این گیاه ارزشمند جهت صادرات هستند.

کبار در کاهش نفخ تاثیر داشته و خاصیت ضد رماتیسمی دارد و جهت درمان تصلب شرایین و از بین بردن عفونت کلیه به کار می‌رود. در طب آیروودایی (گیاه درمانی) کبار به عنوان تحریک‌کننده و محافظ کبد ثبت شده است. در بعضی موارد کبار برای درمان جراحت مفاصل، پوست و بدن به کار می‌رود. پوست ریشه گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله امراض کبد و طحال مصرف می‌گردد و به عنوان مدر، قابض و مقوی و در رفع کم خونی و ضعف عمومی و ورم مفاصل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. غنچه نشکفته کبار دارای اثر نیرودهنده بوده و در درمان نقرس مفید است و برگ کبار اقسام کرم معده و روده را از بین می‌برد.

تلفن:    9 – 22669236 (021)

فکس:       22669240 (021)
http://saharfood.com

پست الکترونیک:   info [@] saharfood [.] com

(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲) ۱۰:۰۷
محمد
۱۳۹۵/۰۴/۱۱
5
0
0

از اطلاعات خوبتان ممنونم. آیا کاپاریس همان هندوانه ابوجهل هست؟فرق بین غنچه گل یا میوه چیه ؟آیا خاصیتشان فرق میکند؟

شیلا سیدی
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ Iran
0
0
0

با سلام لطفا شماره استاندارد ترشی کاپاریس را به ایمیل ارسال کنید با تشکر سیدی


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها