یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۴
سرویس : رستوران ها و کافه
کد خبر : ۴۱۴۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس رستوران ها و کافه

از شیشلیک شاندیز تا آبگوشت مشهدی

مواد اولیه مرغوب و رونق باغداری و دامداری سبب شده تا غذاهای متنوعی بر سفره مردم شهر مشهد قرار بگیرد. علاوه بر شیشلیک و چلوگوشت که نظر هر مسافر مشهد را جلب می‌کند، انواع آش و آبگوشت مخصوص مشهد نیز طعم دیگری به سفر می‌دهد. در مشهد، شیشلیک حرف اول را می‌زند که نوعی کباب مرغوب است و نه فقط در ایران، بلکه در روسیه، مغولستان و لهستان هم محبوبیت دارد.

این روزها که سفرهای تابستانی از سر گرفته شده، خیلی ها سفر به مشهد مقدس را اولین گزینه سفر خود دارند. اما در سفر به مشهد بعد از زیارت و پابوسی، شاید بد نباشد برای گشت و گذار و خوش گذرانی تان هم برنامه ریزی کنید. خورد و خوراک و بازارگردی پیشنهادهایی است که ما این بار برای شما داریم.

عرش نیوز ؛
مواد اولیه مرغوب و رونق باغداری و دامداری سبب شده تا غذاهای متنوعی بر سفره مردم شهر مشهد قرار بگیرد. علاوه بر شیشلیک و چلوگوشت که نظر هر مسافر مشهد را جلب می‌کند، انواع آش و آبگوشت مخصوص مشهد نیز طعم دیگری به سفر می‌دهد.

در مشهد، شیشلیک حرف اول را می‌زند که نوعی کباب مرغوب است و نه فقط در ایران، بلکه در روسیه، مغولستان و لهستان هم محبوبیت دارد.

شیشلیک اصل از گوشت بره تهیه می‌شود اما با توجه به علائق محلی ممکن است گوشت مورد استفاده متفاوت باشد.

مشهد

مسافران بسیاری ترجیح می‌دهند برای خوردن شیشلیک به طرقبه و شاندیز بروند تا ضمن خوردن یک غذای خوب از فضا نیز بهره‌مند شوند اما در شهر مشهد هم رستوران‌هایی مانند پسران کریم و معین درباری هست که شیشلیک و چلوماهیچه مرغوبی دارند. فقط به یاد داشته باشید که شیشلیک قیمت بالایی دارد.

 اگر به شاندیز رفتید به یاد داشته باشید در شاندیز خوراکی‌های متنوعی به عنوان وعده یا میان وعده می‌توان یافت، حلوای شیره توت یا مربای شیره توت و انجیر از این دست هستند.

پس از شیشلیک، معروف‌ترین غذای شهر مشهد شله است؛ خوراکی آماده شده از لوبیاهای سفید، قرمز و چیتی به همراه نخود، بلغور گندم، برنج و گوشت که پس از چند ساعت غل زدن روی اجاق چیزی شبیه حلیم می‌شود. شله مشهدی را باید نوعی آش دانست. این غذا عموماً در مراسم مذهبی یا سوگواری بین مردم توزیع می‌شود. مردم مشهد به ندرت این غذا را در خانه می‌پزند.

کوکوی شیرین هم یک غذای معروف مشهدی است که هم به صورت پیش غذا و هم دسر و به صورت سرد و گرم قابل سرو است. کوکوی شیرین یکی از غذاهای مهمانی‌های رسمی است

 

چنگالی، یک غذای معروف دیگر مشهد است که شاید پخت آن را فقط از قدیمی‌ها، روستایی‌ها یا مشهدی‌های اصیل بتوان آموخت. برای پخت این غذا روغن را داغ مى‌کنند، در آن نان بیات خرد مى‌کنند و با شکر یا شیره نبات یا نوعى شیرینى دیگر ورز می‌دهند و مى‌خورند.

 غذای معروف دیگری که مشهدی‌های سنتی می پزند، دیگچه است. دیگچه یک نوع شیربرنج است اما برشته و مغز پخت. کمی سفت تر از شیربرنج که در آن شکر و شیرینى و زعفران و گلاب و هل استفاده شده است. دیگچه می‌تواند یک صبحانه یا دسر دلچسب باشد. معمولاً دیگچه را نذر امام حسن (ع) مى‌کنند.

آبگوشت مشهدی

کوکوی شیرین هم یک غذای معروف مشهدی است که هم به صورت پیش غذا و هم دسر و به صورت سرد و گرم قابل سرو است. کوکوی شیرین یکی از غذاهای مهمانی‌های رسمی است. این غذا از سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، زعفران و آرد ذرت تهیه می‌شود و در پایان روی آن شیره‌ای که با شکر، آب، گلاب و زعفران تهیه شده روی آن ریخته می‌شود.

 رشته پلو با گوشت و معمولی که «خوشتلی پلو» نامیده می‌شود؛ استانبولی با ترکیبات بلغور گندم، برنج و قورمه؛ آش خِلَوَک که با تکه‌های خمیر تازه درست می‌شود؛ آش زیربار که میوه‌ای مانند زرشک است اما دانه‌دار و ترش؛ آش قره قورت؛ آبگوشت با گوشت گوسفندی که با سبز و بدون سبزی درست می‌شود؛ آبگوشت کله و پاچه و آبگوشت با گوشت پرندگان که بیشتر از کبوتر، خروس، مرغ و بوقلمون درست می‌شود نمونه‌های دیگری از غذاهای مشهدی است که می‌توان نام برد. در مشهد انواع آبگوشت و انواع نانی را که طبخ می‌شود باید به خاطر داشت.

 

بگردید و بخرید

سوغات مختلفی اعم از سجاده و تسبیح، عقیق و فیروزه یا سوغات خوراکی مانند زعفران و زرشک یا نخودچی دوآتشه و کشمش که در بازارهای بزرگ و کوچک مشهد می‌توان یافت، خرید را آسان می‌کند اما باید دقت کرد تا از کیفیت نیز مطمئن بود.

خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری - به طور قطع و یقین سفر بدون خرید به اتمام نمی‌رسد به‌خصوص که سفر زیارتی و سوغات جزو رسوم باشد. بازار رضا،‌ مجتمع زیست‌خاور،‌ الماس شرق،‌ پروما و بازار مرکزی از مراکزی هستند که مسافران می‌توانند بسته به سلیقه خود سوغاتی از فیروزه و عقیق تا زعفران و زرشک تهیه کنند.

 بازار رضا به واسطه نزدیکی به حرم و داشتن هر آنچه زئران به دنبالش هستند، یکی از بازارهای پرطرفدار است. در این بازار با هر توان اقتصادی می‌توان سوغات مناسب مشهد را یافت. در این بازار دوطبقه فروشگاه‌ها در طبقه اول قرار دارند و در طبقه دوم علاوه بر آن کارگاه‌هایی مانند کارگاه فیروزه‌تراشی نیز قرار دارند. برای خرید زیورآلات عقیق یا فیروزه بهتر است سری به طبقه دوم بزنید.

شیشلیک

 مجتمع تجاری زیست خاور، یکی از بازارهای بزرگ مشهد است. در این مجتمع چهار طبقه که در میدان شریعتی واقع شده همه گونه سوغات مشهد از ادویه و زعفران تا صنایع دستی و کالاهایی مثل لباس، کیف و کفش را می‌توان تهیه کرد.

 الماس شرق، بزرگ‌ترین مجتمع تجاری مشهد در میدان بهارستان است که نسبت به دیگر مجتمع‌ها جدید است. معماری الماس مانند این مجتمع پنج طبقه یکی از مناظری است که جلب نظر گردشگران می‌کند. انواع کالاها و اجناس را می‌توان در این مجتمع یافت. علاوه بر آن رستوران و کافی‌شاپ و فست‌فودهای مختلفی وجود دارد و باید سرزمین عجایب را نیز به آنها اضافه کرد.

 بازار پروما، بازار بزرگ و بازار مرکزی و بازار روس‌ها را نیز باید در زمره مراکز خرید ذکر کرد. اما سوغات‌های مشهد؛ جانماز و مهر و تسبیح؛ نبات و زرشک و زعفران؛ ادویه؛ نخودچی و کشمش معروف‌ترین‌ها هستند. عناب را نیز به آنها اضافه کنید. فقط دقت کنید سوغات خوراکی را از جای مطمئن بخرید.

 فیروزه و عقیق در انواع مختلف سوغاتی دیگر مشهد است. اما یک سوغات جالب مشهد، ظروف سنگی است که از زمان‌های قدیم در مشهد رواج داشته و هنگامی که به توس بروید یا در بازارهای گردشگاه‌ها مثل بازار خواجه مراد انواع کالاهای قابل استفاده و تزیینی آن را می‌بینید.

 در خیابان اصلی شاندیز، میدانی وجود دارد که گرداگرد آن فروشگاه‌های صنایع دستی قرار دارند. محصولات متفاوتی اعم از گلیم، نمد، جاجیم و صنایع چوبی عرضه می‌کنند. اما کالایی که شاید جای دیگر کمتر بتوانید نوع مرغوب آن را تهیه کنید، پوست و پوستین است.

 تبیان

(یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲) ۰۰:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها