سه شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۰۹۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گرانی واکسن عامل گسترش تب سه روزه دامی در کشور

درحالیکه معاون سازمان دامپزشکی از درگیرشدن هفت استان به بیماری تب سه روزه دامی خبر داده است، رییس سازمان دامپزشکی استان‌های درگیر را پنج استان عنوان و اعلام کرد: گران بودن واکسن این بیماری و رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی دامداران باعث شد تب سه روزه دامی به دیگر استان‌های کشور منتقل شود.

 تب سه روزه دامی بیماری ویروسی است که با بالا رفتن دمای هوا احتمال شیوع آن بالا می‌رود که البته از ابتدای تابستان امسال در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران گزارش شد و در ادامه به دیگر استان‌ها رسید.

اما در شرایطی که سید مصطفی عزیزیان - معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی - از شناسایی بیماری تب سه روزه دامی در سطح هفت استان کشور خبرداده است محسن دستور - رییس سازمان دامپزشکی کشور - اعلام کرد: این بیماری در پنج استان گلستان، گیلان، مازندران، البرز و قزوین گزارش شده است.

دستور درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری تب سه روزه دامی در کشور به عنوان " اپیدمی سال جاری بیماری" به ایسنا توضیح داد: تب سه روزه دامی یک بیماری ویروسی و منتقل شونده توسط بندپایان است که در گاو و گاومیش در آفریقا، خاورمیانه، جنوب شرقی آسیا، استرالیا، ژاپن و روسیه مشاهده و گزارش شده است.

وی افزود: این بیماری توسط ویروسی به نام "افمورو" رخ داده و از طریق پشه‌ها در گاوهای حساس منتقل و گسترش می‌یابد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه انتقال بیماری از طریق تماس مستقیم دام‌ها یا وسایل و ابزار رخ نمی‌دهد، گفت:‌ میزان شیوع، دامنه جغرافیایی و شدت تب سه روزه از سالی به سال دیگر کاملا تفاوت دارد و اپیدمی‌های بیماری معمولا به صورت دوره‌ای هر چند سال یکبار رخ می‌دهد. در زمان همه‌گیری، شروع بیماری سریع و در طی دو سه هفته تعداد زیادی از دام‌ها مبتلا می‌شوند.

دستور ادامه داد: این بیماری طی سالیان اخیر از نواحی استان‌های مختلف کشور گزارش شده که با توجه به اینکه یکی از ابزارهای کنترل بیماری استفاده به موقع از واکسن مناسب است سازمان دامپزشکی اقدامات لازم را در خصوص واردات آن در دستور کار خود قرار داده است اما با توجه قیمت بالای واکسن عملا استقبال دامداران خصوصا واحدهای واقع در اطراف کانون که بیماری را تجربه نکرده‌اند یا از رخداد بیماری در آنها مدتی گذشته است در حد بسیار پایین بود و همین موضوع سبب ایجاد جمعیت دامی حساس و افزایش احتمال گسترش و تداوم بیماری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از بروز بیماری تب سه روزه دامی در استان‌های شمالی کشور بررسی و ارزیابی بیماری در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گرفت. با توجه به گزارش رخداد بیماری از استان گلستان، گروه بررسی اپیدمیولوژیکی سازمان دامپزشکی در اردیبهشت ماه در این استان حضور یافت و با انجام نمونه برداری و تشخیص بیماری، نتایج گزارش بازدید استانی به استان‌های درگیر (گلستان، مازندران) و تمامی استان‌های کشور جهت اطلاع رسانی و مراقبت از بیماری ارسال شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشورافزود: مقاله تب سه روزه دامی نیز به عنوان راهنمای تشخیص و درمان بیماری تدوین و از تمامی ادارات کل دامپزشکی استان‌ها خواسته شد تا با مراجعه به پرتال سازمان از آن استفاده کنند.

واردات 45 هزار دوز واکسن برای مقابله با تب سه روزه دامی
دستور گفت: با توجه به وارداتی بودن واکسن مذکور با هماهنگی شرکت واردکننده نظارت کامل بر مصرف واکسن موجود صورت گرفته و حدود 45 هزار دوز واکسن در مناطق و نواحی درگیر مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از واردکننده واکسن خواسته شده است تا نسبت به تامین واکسن مورد نیاز برای سال جاری و آینده اقدام کند.

وی با اشاره به نبود واکسن به دلیل گران بودن آن افزود: در این شرایط استفاده از پروتکل درمانی و تشخیص به موقع دام‌های بیمار می تواند مهمترین گزینه در کنترل بیماری باشد؛ بنابراین بر تشخیص سریع و به موقع دام‌های بیمار مبتلایان در استان‌های درگیر تاکید شد و اطلاع رسانی در جهت تشخیص و درمان سریع و مناسب مبتلایان به عنوان مناسب ترین راه برای به حداقل رساندن خسارات اقتصادی بیماری در نظر گرفته شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این سازمان موظف به تامین واکسن بیماری‌های استراتژیکی که است که دائما کشور در معرض ابتلا به آن قرار دارد و خطر همه‌گیر شدن آن در بین جمعیت دامی نیز احساس می‌شود که تا کنون بیماری‌های بسیاری مانند تب برفکی تحت حمایت سازمان قرار گرفته است اما بیماری تب سه روزه دامی امسال چنین شرایطی پیدا کرد و اپیدمی شد که سازمان دامپزشکی هم به دلیل نداشتن اعتبار اختصاص یافته به این بیماری و گران بودن این واکسن، نتوانست حجم بیشتری از این واکسن را بخرد.

جیره غذایی پر فشار عامل افزایش تلفات دام‌ها
دستور با بیان اینکه در بسیاری از استان‌های درگیر و استان‌های درمعرض خطر، کلاس‌ها و دوره‌های تدریجی برگزار شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری در استان‌های گلستان، گیلان، مازندران، البرز و قزوین گزارش شده است اما جیره غذایی پر فشار برای دام‌های با تولید بالای شیر در برخی موارد چهره بالینی بیماری را تغییر داده و تشخیص را با مشکل مواجه کرده است چرا که شدت علائم بیماری و میزان تلفات آن بالا افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در تب سه روزه دامی تلفات بیمار حدود دو درصد و بسیار کم است؛ به گونه‌ای که این روند در طی سال‌های 2011 و 2012 در چین و ترکیه مشهود بوده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در این کشورها تلفات بیماری تب سه روزه دامی به بیش از 15 تا 25 درصد افزایش یافت و با علائم شدید بیماری همراه بود اما در همان زمان اعلام شد که جیره غذایی پر فشار برای افزایش تولید شیر طی سالیان اخیر در گاوداری‌های صنعتی یکی از دلایل تغییر افزایش تلفات بیماری بوده است.

دستور تاکید کرد: بیماری تب سه روزه دامی با توجه به اقدامات بهداشتی و مراقبتی سازمان دامپزشکی در وضعیت بحرانی قرار ندارد و کاملا در استان‌های درگیر کنترل شده است اما میلیون‌ها پشه که در دمای بالا بر تعدادشان افزوده می‌شود قابل کنترل نیستند که در این شرایط رعایت نکات بهداشتی می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲) ۱۴:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها