چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۴۰۵۰۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

برنجکاران معاف از مالیات، اما شالیکوبی‌ها مصر بر دریافت آن

این روزها عطر انواع برنج، به خصوص طارم در شالیزارهای مازندران پیچیده و ماه‌های پرکار برنج‌کاران فرا رسیده است و کشاورزان در انتظار دریافت دسترنج‌شان. مشقتی که قرار است پس از یک سال تلاش به نتیجه برسد و معیشت‌شان را برای یک سال تامین کند.

به نظر می‌رسد ناهماهنگی دستگاه‌های ذیربط و بروز مشکلات برای برنج کاران در هنگام فروش محصول موجب شده خیسی شرجی تابستان و کار طاقت فرسای برداشت به تن کشاورزان بماند اما هنوز این همه مساله نیست و در این شرایط گزارشی از دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کشاورزان از سوی شالیکوبی‌ها دریافت شده است.

علی اصغر موسویان، بازرس صنف کشاورزان فریدونکنار در این زمینه به خبرنگار ایسنای مازندران، توضیح داد: با وجود این‌که کشاورزان از پرداخت مالیات معاف هستند از سوی سازمان امور اقتصادی و دارایی به کارخانه داران شالیکوبی اعلام شده که 6 درصد ارزش افزوده به ازای هر کیلو برنج از کشاورزان دریافت کنند.

وی افزود: در قانون دارایی، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده است و نباید از تولید کننده اخذ شود.

موسویان با اشاره به این‌که این موضوع به فرماندار فریدونکنار اطلاع داده شده است، افزود: فرماندار در این زمینه از مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان توضیح خواسته و این موضوع از سوی فرمانداری در حال پیگیری است ولی تاکنون نتیجه‌ای دریافت نکردیم.

یحیی ابطالی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز به خبرنگار ایسنا گفت: براساس قانون، کشاورزان تولید کننده محصولات بخش کشاورزی به خصوص برنج از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به سختی تولید برنج برای کشاورزان، دریافت ارزش افزوده 6 درصدی از برنجکاران بابت تبدیل شالی به برنج، کار مثبتی نیست.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: این موضوع در سطح ملی نیز در حال پیگیری است.

حسن رزاقی، مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که متولی نرخ گذاری محصول برنج، سازمان صنعت، معدن و تجارت است، تاکید کرد: دریافت مالیات بر ارزش افزوده 6 درصدی از برنج کاران، تخلف محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: از سوی جهاد کشاورزی مقرر شده که گزارش‌ها به صنعت، معدن و تجارت شهرستان منعکس شود و تعزیرات حکومتی پیگیر این موضوع باشد.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار یادآور شد: در همین زمینه چند گزارش مردمی از سوی برنجکاران به سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان منعکس شده است.

ناصحی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فریدونکنار درباره تعیین قیمت حق العمل تبدیل شالی به برنج به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تعیین نرخ برنج به صورت استانی اعلام می‌شود و این موضوع بهتر است از سوی اداره کل امور اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی استان پیگیری شود.

محمود شعبان زاده، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: در قانون، کشاورزان تولیدکننده موادغذایی به خصوص موادغذایی استراتژیک از پرداخت مالیات معاف هستند و شالیکوبی‌ها حق ندارند از برنج کاران مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند.

مدیرکل اقتصاد و دارایی مازندران یادآور شد: بهتر است این موضوع ار طریق اداره کل امور مالیاتی استان پیگیری شود.

عبدالرحیم ارزبین، مدیرکل امور مالیاتی مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره دریافت مالیات بر ارزش افزوده 6 درصدی بابت تبدیل شالی به برنج از سوی شالیکوبی‌ها، اظهار کرد: شالیکوبی‌ها باید برنج کار را از اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی تفکیک کنند.

وی ادامه داد: نباید شالیکوبی‌ها از برنج کار مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند بلکه شرکت‌های تعاونی و اتحادیه ها مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران تصریح کرد: برخی تجار خود را پشت کشاورز پنهان می‌کنند تا از پرداخت این مبلغ معاف شوند در حالی که نباید از برنج کار مالیاتی دریافت شود.



گزارش از زهرا طاهری، خبرنگار ایسنای منطقه مازندران

(چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲) ۱۵:۲۶
فرشاد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
0
0

این عبدالرحیم ارزبین مدیرکل امور مالیاتی مازندران داره مذخرف میگه. آخه این کشاورزه که شالی میاره برای تبدیل به برنج.... دلال و شرکت تعاونی و تاجر میاد برنج تولید شده رو میخره. اومده یه دستوری داده خواسته جیب کشاورزو خالی کنه مالیاتو جمع کنه بده به پایتخت
خودشو خوب جلوه بده تا بیشتر پشت میزش بشینه


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها