پنج شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۵
سرویس : فن آوری اطلاعات
کد خبر : ۴۰۲۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فن آوری اطلاعات
رییس مرکز طرح های کلان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری:

سامانه پرتودهی گاما به محصولات کشاورزی تا پایان امسال به بهره برداری می رسد

رییس مرکز طرح های کلان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: سامانه پرتودهی گاما به محصولات کشاورزی تا پایان امسال در شهرکرد به بهره برداری می رسد .با استفاده از این سامانه ماندگاری محصولات کشاورزی تا حداکثر سه ماه افزایش می یابد.

یکی از کاربردهای فناوری هسته ای در پرتودهی محصولات کشاورزی برای افزایش ماندگاری آنهاست.
در این روش محققان محصولات کشاورزی را در مقابل مقدار دقیق و معینی از پرتوهای یون ساز قرار می دهند؛ پرتوهای یون ساز می توانند میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها را نابود کنند و ماندگاری محصولات کشاورزی را تا سه ماه افزایش دهند.
دکتر غلامحسین رحیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: طرح کلان ملی فناوری و نوآوری طراحی، ساخت و راه اندازی سامانه پرتودهی صنعتی چند منظوره گاما به منظور پرتودهی محصولات کشاورزی و استریلیزه کردن تجهیزات پزشکی در حال اجراست .
وی افزود: در فازاول این طرح، راه اندازی دو سامانه پرتودهی به ترتیب در شهرستان های بناب و شهرکرد تعریف شده است.
رحیمی خاطرنشان کرد: سامانه پرتودهی بناب توسط سازمان انرژی اتمی و سامانه پرتودهی شهرکرد توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد.
وی گفت: با توجه به روند پیشرفت طرح مذکور و برای نخستین بار، حداقل یک سامانه پرتودهی در سال جاری در کشور به بهره برداری خواهد رسید.
رییس مرکز طرح های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد چنین سامانه هایی در کشور را آغازگر تحولی مناسب در عرضه حفظ محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: با استفاده ازاین سامانه ها می توان محصولات کشاورزی را با ماندگاری بیشتر عرضه کرد.

وی افزود: یکی از ضررها و خسران های موجود در حوزه کشاورزی ضایعات بالا در اثر ماندگاری میان مدت محصولات است؛ به طوری که محصولات کشاورزی بعد از تولید علاوه بر این که می بایست درسردخانه ها قرار گیرند، که این خود صرف هزینه بالایی را به دنبال دارد؛ گاه با مواد شیمیایی سعی در حفظ آن می شود. درحالیکه با پرتودهی این محصولات، بقا و ماندگاری آن ها در دمای محیط افزایش می یابد.

 

 

 

 

 

ایرنا

(پنج شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲) ۱۱:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها