سه شنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۰۱۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

وضعیت ژنتیکی ماهی قزل آلا در ایران

راهکار اساسی حل مشکلات ژنتیکی تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا در کشور، تدوین برنامه علمی بهگزینی و اصلاح نژاد مولدین بومی قزل‌آلا در سطح ملی است.

مهرداد رحیمی دانش، مدیرکل تکثیر و بازسازی ذخایر شیلات ایران با اشاره به افزایش تقاضای بچه ماهی قزل آلا در کشور گفت : گسترش مراکز تولید بچه ماهی در ‪ ۱۰‬سال اخیر و غیر استاندارد بودن اغلب مراکز تکثیر قزل‌آلا را از عوامل وضعیت ژنتیکی نامطلوب ماهی قزل‌آلا برشمرد.

وی با اشاره به عوارض ناشی از مشکلات ژنتیکی در ماهی قزل آلا در کشور، اظهار داشت:با بروز این مشکلات، درصد تلفات تخم و بچه ماهی و نیز میزان ناهنجاریهای ظاهری و ناقص‌الخلقه بودن بچه ماهیان حاصله در مراکز تکثیر در سالهای اخیر تا چند برابر درصد معمول و استاندارد(حتی تا‪ ۳۰‬درصد در مرحله پرورش دارو) افزایش یافته است.

رحیمی دانش افزود: دوره زمانی پرورش ماهیان پرواری نیز در بسیاری از مزارع پرورشی کشور با وجود شرایط مناسب محیطی طولانی شده و حتی در بعضی مزارع تا دو برابر زمان معمول (‪ ۲‬سال) افزایش یافته است که ناشی از مسائل و مشکلات ژنتیکی مربوط به مولدین است.

وی تصریح کرد: اختلالات ژنتیکی مولدین سبب افزایش ضریب تبدیل غذایی، رشد مصرف غذا و افزایش غیراقتصادی هزینه‌های تولید در مزارع پرورشی شده و بی - توجهی به کیفیت غذای مولدین در مراکز تکثیر و نبود یک جیره غذایی خاص مولدین، مسائل و مشکلات ژنتیکی آنها را تشدید کرده است.

رحیمی دانش با بیان آنکه ناهنجاریهای ظاهری ناشی از مسائل ژنتیکی سبب تغییر شکل ظاهری ماهیان پرواری و کاهش بازارپسندی آنها شده است، افزود: به طور کلی، افزایش تلفات تخم و بچه ماهی، کاهش نرخ رشد،طولانی شدن دوره پرورش، افزایش مصرف غذا و کاهش تولید باعث افزایش هزینه‌های تولید و کاهش توجیه اقتصادی صنعت تکثیر و پرورش قزل آلا در کشور شده است.

مدیرکل تکثیر و بازسازی ذخایر شیلات ایران با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته توسط کارشناسان فائو از مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر از جمله مراکز تکثیر قزل‌آلای دولتی و خصوصی کشور در سال ‪ ،۷۶‬اظهارداشت: کارشناسان یادشده در پایان بازدید ضمن تهیه گزارش کارشناسی، راهکارهایی را در زمینه مدیریت ژنتیکی ذخایر و اصلاح نژاد ماهیان پرورشی از جمله تهیه و تدوین برنامه ملی مدیریت مولدین بومی قزل‌آلا به منظور بهگزینی و اصلاح نژاد قزل آلا در ایران با همکاری فائو در قالب پروژه پیشنهاد کردند.

رحیمی دانش گفت :اکنون با توجه به وضعیت موجود و نتایج سوابق فعالیتهای انجام شده و موانع اجرایی، راهکار اساسی حل مشکلات ژنتیکی تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا در کشور، تدوین برنامه علمی بهگزینی و اصلاح نژاد مولدین بومی قزل‌آلا در سطح ملی با استفاده از مشاوران داخلی و متخصصان دانشگاهی و نیز بکارگیری امکانات مراکزتکثیر دولتی و خصوصی است تا بتوان همزمان با توسعه آبزی پروری، موانع و مشکلات اجتناب ناپذیر این صنعت را رفع کرد.

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

(سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲) ۱۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها