یکشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۰۱۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

سفره نخلداران دشتستان رنگین نمی‌شود / نبض خرما در دست دلالان

در سال‌های اخیر دلالان نبض بازار خرما را در اختیار گرفته‌اند و با تبانی و هماهنگی‌های درون‌شبکه‌ای خود به بازار خرمای تولیدی کشاورزان ضربه زده و سبب افت قیمت خرما در بازار شده‌اند.

شهرستان دشتستان یکی از نقاط مستعد کشور در حوزه کشاورزی است و از آن به‌عنوان مهم‌ترین قطب استان بوشهر در عرصه کشاورزی یاد می‌شود.

این شهرستان با دارا بودن بالغ بر چهار میلیون اصله نخل، یکی از قطب‌های مهم اثرگذار کشور در تولید خرمای کشور است و رتبه دوم تولید خرما در کشور را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از ناحیه مسئولین ذی‌صلاح در بحث کشاورزی، دشتستان با تولید 160 هزار تن خرما، سالانه 70 درصد تولیدات خرمای استان را به خود اختصاص داده است.

در سال‌های اخیر دلالان نبض بازار خرما را در اختیار گرفته‌اند و با تبانی و هماهنگی‌های درون شبکه‌ای خود به بازار خرمای تولیدی کشاورزان ضربه زده و سبب افت قیمت خرما در بازار شده‌اند.

همواره در فصل تابستان و با نزدیک شدن به برداشت محصولات تولیدی خرما مساله قیمت فروش و وضعیت بازار خرما از مسائل مهمی است که مورد توجه کشاورزان قرار می‌‍‌گیرد و در سال جاری نیز همانند سال‌های قبل چنین وضعیتی را شاهد بوده‌ایم.

قیمت ضمانتی برای خرید خرما از دولت نمی‌خواهیم

منتخب مردم آبپخش در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی اظهار داشت: اقدامات مسئولین در مناطق مختلف باید براساس اولویت‌های هر منطقه صورت بگیرد و در شهرستان دشتستان و منطقه آبپخش کشاورزی از اولویت‌های مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

فرخ عباسی خاطرنشان کرد: هر ساله در فصل برداشت محصول کشاورزی وضعیت فروش خرما و تعیین قیمت این محصول حیاتی به یکی از دغدغه‌های اساسی کشاورزان آبپخش و دشتستان تبدیل می‌شود و این مساله به یکی از مباحث اساسی کشاورزان تبدیل می‌شود.

وی افزود: کشاورزان زحمات زیادی برای تولید محصول خود متحمل می‌شوند و باید وضعیت بازار به نحوی مدیریت شود که کشاورزان بتوانند تولیدات خود را با قیمتی عادلانه به فروش برسانند و در این مسیر متضرر نشوند.

عباسی یادآور شد: قیمت خرمای تولید کشاورزان 600 تومان نیست و این قیمت را برای خرید ضمانتی خرما از کشاورزان قبول نداریم.

وی گفت: باید اجازه دهیم خرما در بازار به ارزش و قیمت خود برسد و جایگاه خود در بازار محصولات کشاورزی را پیدا کند.

ضرورت توسعه صنایع مرتبط با کشاورزی

رئیس شورای اسلامی شهر سعدآباد نیز اظهار داشت: سعدآباد از مناطق مهم و تاثیرگذار در استان و کشور است و رسیدگی به وضعیت این منطقه امری لازم است.

حسین زراعت پیشه افزود: تعداد زیادی از خانوارهای منطقه سعدآباد از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند که بهبود وضعی معیشتی کشاورزان و بهبود وضعیت بازار فروش محصولات این عزیزان باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی سعدآباد ابراز داشت: کشاورزی و باغداری بخش مهمی از فعالیت‌های مردم سعدآباد را تشکیل می‌دهد و حل مشکلات در عرصه باغداری و نخلداری از مهم‌ترین وظایفی است که شورای اسلامی سعدآباد بر عهده دارد و پیگیری‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌ایم.

زراعت‌پیشه بیان کرد: خشکسالی سال‌های اخیر ضربه‌های سنگینی به کشاورزان وارد کرده و تلاش برای بهبود وضعیت آبیاری نخیلات و اراضی کشاورزی از مهم‌ترین پیگیری‌های شورای اسلامی شهر سعدآباد به منظور توسعه زیرساخت‌های کشاورزی منطقه است.

وی از ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی خرما در سعدآباد خبر داد و افزود: توسعه صنایع تبدیلی خرما و گسترش زیرساخت‌های کشاورزی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای دستیابی به توسعه پایدار است و در سعدآباد تلاش زیادی برای این مهم انجام شده است.

سود اصلی بازار خرما متعلق به دلالان است

بهرام رضایی از نخلداران آبپخشی نیز می‌گوید: به هیچ وجه تناسبی بین قیمت خرید خرما از کشاورزان و قیمت فروش خرما در بازار وجود ندارد و قیمت فروش این محصول در بازار چندین برابر قیمت خرید از کشاورزان است.

وی افزود: مدیریت قیمت فروش خرما در بازار بر عهده دلالان است و کشاورزانی که در طول یک سال زحمات زیادی برای تولید این محصول متحمل می‌شوند، هیچ نقشی در تعیین قیمت خرما ایفا نمی‌کنند.

مهدی فاطمی از باغداران منطقه سعدآباد نیز گفت: در بازار خرما زحمات طاقت‌فرسا بر عهده باغداران و کشاورزان زحمت‌کش است و در عوض دلالان که هیچ زحمتی برای تولید این محصول نکشیده‌اند، سود این محصول را به جیب می‌زنند.

وی افزود: همه ساله در ایام برداشت محصول و خرید خرما از کشاورزان و نخلداران دلالان خرما با تبانی و هماهنگی قیمت خرما را پایین آورده و خرما را با قیمت بسیار ناچیز از تولیدکنندگان آن خریداری می‌کنند، به‌طوری که درآمد مطلوب از تولید خرما عاید کشاورزان نمی‌شود.

فاطمی ادامه داد: کشاورزان به دلیل نداشتن امکانات و فضای لازم برای نگهداری محصول خرمای سالانه خود به اجبار تولید خود را به دلالان بازار این محصول می‌فروشند و در سال‌های اخیر هیچ باغداری از وضعیت فروش محصول تولیدی خود رضایت نداشته است.

تدوین برنامه‌های اقتصادی برای رفع مشکلات باغداران

رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش نیز در این ارتباط گفت: رفع دغدغه باغداران یکی از موضوعات اساسی است که شورای اسلامی در سال‌های اخیر به آن توجه داشته و پیگیری‌های گسترده‌ای در این باره انجام داده است.

مصطفی رضایی اظهار داشت: دو منطقه آبپخش و سعدآباد حدود 70 درصد تولید خرمای استان بوشهر را به خود اختصاص داده‌اند و مدیران استان باید توجهی ویژه به این مناطق داشته باشند.

وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی خرما از تاثیرگذارترین مسائل است که در سال‌های اخیر مکررا پیشنهاد آن توسط شوراهای اسلامی مناطق مطرح شده و سهم بالایی از مشکلات کشاورزان از این طریق رفع می‌شود.

رضایی عنوان کرد: ایجاد بازارچه خرما در قطب‌های تولید خرما و معرفی این مناطق از طریق ابزار رسانه‌ای از مسائلی است که کمک شایانی به تولیدکنندگان خرما می‌کند و شوراهای اسلامی آتی نیز قطعا این مسئله را مورد توجه قرار می دهند.

وی افزود: با اعمال برنامه‌های کارآمد بازرگانی و اقتصادی می‌توانیم مانع از متضرر شدن بیش از پیش کشاورزان آبپخشی شویم و مدیران اقتصادی استان و شهرستان باید این مساله را مورد توجه قرار دهند.

مشکلات کشاورزان را برای یک بار حل کنیم

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دشتستان یکی از نقاط حائز اهمیت استان و کشور در حوزه کشاورزی و تولید خرما است و از این رو باید توجه خاصی به این منطقه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد افزود: رفع دغدغه‌هایی که باغداران و تولید‌کنندگان خرما هرساله در فصل تابستان با آن مواجه هستند را در سال جاری به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و پیگیری‌های گسترده‌ای با توجه به موقعیت خاص منطقه در این خصوص داشته‌ام.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله شاهد اعلام قیمت خرید تضمینی خرید خرما از کشاورزان هستیم که این امر هیچ منفعتی برای کشاورزان و باغداران ندارد و کمر کشاورزان را می‌شکند.

اعلام زودهنگام قیمت خرید تضمینی سبب افت قیمت این محصول می‌شود

موسوی‌نژاد بیان داشت: اعلام زودهنگام قیمت خرید تضمینی خرما سبب افت قیمت این محصول در بازار می‌شود و دلالان به‌صورت هماهنگ قیمتی زیر قیمت خرید تضمینی را قیمت خرید خرما قرار می‌دهند و از این طریق سودهای هنگفت به جیب می‌زنند.

وی اضافه کرد: پرداخت دیر هنگام وجه مربوط به خرید تضمینی خرما توسط دولت سبب می‌شود کشاورزانی که عموما فاقد امکانات کافی و لازم جهت نگهداری محصولات تولیدی خود هستند، خرما را با قیمتی پایین و نامناسب به دلالان بازار خرما بفروشند.

رئیس فراکسیون استان‌های جنوبی کشور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید وجه خرید تضمینی خرما زودهنگام اعلام شود، بیان داشت: اکثر دلالان منتظر اعلام قیمت خرید تضمینی خرما جهت ایجاد افت قیمت در بازار خرما هستند و مسئولان نباید این کار را انجام دهند تا خرما قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند.

موسوی‌نژاد عنوان کرد: نباید محصول خرما که درآمد اصلی 70 درصد جمعیت شهرستان دشتستان است و با مشقت و زحمت بسیار کشاورزان تولید می‌شود با قیمتی نازل به فروش برسد و با تمام توان در این زمینه پیگیری می‌کنم.

باغداران خرمای خود را پیش فروش نکنند

وی یادآور شد: با پیگیری‌های مکرر در سال جاری مانع اعلام زود هنگام قیمت خرید تضمینی خرما می‌شوم و از کشاورزان نیز می‌خواهم خرما را به‌صورت پیش فروش به دلالان نفروشند تا افت قیمت در بازار این محصول حیاتی را شاهد نباشیم.

موسوی‌نژاد مشارکت باغداران در تثبیت قیمت محصول خرما را ضروری دانست و تاکید کرد: قطعا مشارکت و همکاری کشاورزان در رفع مشکلات و دغدغه‌های ایشان تاثیر فراوانی دارد و می‌تواند در تثبیت و بهبود بازار محصول خرما اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته کشاورزان و تولید کنندگان خرما هیچ سودی از فروش این محصول کسب نکرده‌اند و بسیاری از آنها تنها توانسته‌اند هزینه‌های جاری باغات خود را تامین کنند؛ باغداران باید برای سودآوری نخیلات برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

توسعه زیرساخت‌های کشاورزی اولویت آبپخش باشد

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان دشتستان پتانسیل‌ها و توانایی‌های بالایی را در خود جای داده و باید با بهره‌گیری از این پتانسیل‌ها برای توسعه شهرستان تلاش کنیم.

موسوی‌نژاد بیان داشت: تقویت زیرساخت‌های شهرستان گامی مهم در توسعه پایدار دشتستان است و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی باید اولویت اساسی مسئولان باشد.

وی افزود: سال گذشته اعتبارات خوبی در بحث توسعه کشاورزی در کشور شاهد بودیم و بارها درخواست کردیم که متقاضیان برای برخورداری از این تسهیلات و راه‌اندازی صنایع مرتبط با خرما مراجعه کنند، ولی هیچ استقبالی از این طرح نشد.

موسوی‌نژاد در ارتباط با مشکل تعطیلی شرکت بسته‌بندی خرمای آبپخش، خاطرنشان کرد: سال گذشته برای صنایعی که با مشکل مواجه بودند تسهیلات تامین نقدینگی و سرمایه در گردش ارائه می‌شد و با استفاده از این طرح می‌توانستیم مشکل شرکت بسته‌بندی آبپخش را رفع کنیم.

وی متذکر شد: روی‌آوری به شیوه‌های بسته‌بندی سنتی خرما و صنایع بسته‌بندی مستقر در شرکت‌های صنعتی از عواملی است که در تعطیلی شرکت بسته‌بندی خرمای آبپخش نقش داشته است.

=============

گزارش از: مسعود باقری
(یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲) ۱۲:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها