پنج شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۲ / ۱۵:۵۳
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۳۹۷۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس تغذیه و سلامتی

خوردن بستنی و آبمیوه هم اندازه ای دارد!

هم‌زمان با تغییر فصل‌ها ما با طیف جدیدی از خوراکی‌ها روبه‌رو می‌شویم. تنوع در این خوراکی‌ها هم به خصوص در مورد گروه میوه‌ها و صیفی‌ها در فصل بهار و تابستان بیشتر از همیشه به چشم می‌آید.


 گروه علمی«خبرگزاری دانشجو»،دکتر محمد هاشمی؛ هم‌زمان با تغییر فصل‌ها ما با طیف جدیدی از خوراکی‌ها روبه‌رو می‌شویم. تنوع در این خوراکی‌ها هم به خصوص در مورد گروه میوه‌ها و صیفی‌ها در فصل بهار و تابستان بیشتر از همیشه به چشم می‌آید. این تغییرات همراه با پاره‌ای تغییرات اقلیمی نا‌خودآگاه الگوی خوراکی ما را تغییر می‌دهند.
 
در راستای همین تغییرات، آبمیوه‌ها در شمار نوشیدنی‌های محبوبی قرار دارند که در فصل بهار و تابستان تمایل به استفاده از آن‌ها بیشتر از همیشه می‌‌شود.  
 
متاسفانه در بین مردم این باور غلط رایج است که خوردن مایعات تاثیر چندانی براضافه وزن ندارد! در حالی که به هیچ وجه اینطور نیست. به طوری که نه تنها خوردن آبمیوه‌ بلکه خود میوه‌ هم براضافه وزن بی‌تاثیر نیست. مصرف یک لیوان آبمیوه معادل عصاره گرفته شده از تمام میوه‌هایی است که برای تهیه آن استفاده شده، بنابراین کالری تمام میوه‌ها را یک‌جا دارد. نکته دیگر در مورد این نوشیدنی‌ها این ‌که بسیاری از آبمیوه‌هایی که ما از مغازه‌ها  طبیعی تهیه می‌کنیم علاوه بر قند طبیعی خود میوه‌، برای خوش طعم‌شدن مقدار قابل توجهی شکر هم دارد که خود این شکر می‌تواند کالری اضافه‌ به بدن ما وارد کند.
 
 این درحالی است که اغلب ما بر این تصوریم که در خوردن آبمیوه و حتی میوه‌ها به‌دلیل قند طبیعی که دارند هیچ محدودیتی وجود ندارد، چون این مواد منجر به اضافه وزن نمی‌شوند! به هر حال میوه و آبمیوه‌ها هم به سهم خود مقدار مشخصی کالری دارند که به طبع مصرف بیش از مقدار نیاز آنها می‌تواند افزایش وزن را به‌دنبال داشته باشد.
 
آب میوه باعث اضافه وزن می شود
 
اتفاقا این حساسیت در مورد آبمیوه‌ها بیشتر هم می‌شود. وقتی آبمیوه مصرف می‌کنیم در حقیقت بدن‌مان را از فیبری که درون میوه‌ وجود دارد محروم کرده‌ایم. در حالی که این فیبر خاصیت‌های بسیاری دارد از جمله این‌ که از ابتلا به برخی سرطان‌ها جلوگیری و کارکرد دستگاه گوارش و میزان قند خون را تنظیم می‌کند. به طور کلی منظور از این توضیحات صرف نظر کردن از نوشیدن آبمیوه‌ها نیست بلکه توصیه اکید بر این است که با توجه به مردود بودن این تصور که خوردن آبمیوه منجر به اضافه وزن نمی‌شود، مصرف آن تا حد امکان محدود شود.
 
همچنین این نکته مهم را فراموش نکنیم که چاقی و اضافه وزن امری نیست که یک شبه رخ دهد؛ چاقی به صورت خزنده در سالیان زندگی و در مقابل دریافت تدریجی کالری‌های اضافه در بدن ایجاد می‌شود و از آنجا که خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی کار ساده‌ای نیست بهتر است الگوهای درست تغذیه را رعایت کنیم تا بتوانیم از خطر بروز چاقی و عوارض آن در امان بمانیم.
 
 میزان بستی خوردن را کنترل کنید   
 
بستنی یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که در فصل بهار و تابستان با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود. در مورد این خوراکی پرطرفدار باید گفت اگر بستنی فقط بستنی باشد، یعنی ترکیب شیر با اسانس و مقدار کمی شکر، میان‌وعده نامناسبی نیست اما نکته اینجاست که نه تنها مقدار شیرینی بستنی‌هایی که در بازار وجود دارد بسیار بالاست بلکه چربی به کار رفته در آنها هم مقدار قابل‌توجهی است و اتفاقا همین ویژگی است که آنها را لذیذ و باب طبع‌تر هم می‌کند.
 
همین ویژگی‌ها ضروری می سازد تا ما در خوردن بستنی احتیاط بیشتری به خرج بدهیم. البته منظور نخوردن بستنی نیست بلکه پای میزان مناسب مصرف آن در میان است.
 
در مورد افرادی که رژیم غذایی ویژه‌ای دارند پزشک متخصص، مصرف کردن یا نکردن بستنی و حتی مقدار آن را مشخص می‌کند. اما توصیه به افرادی که مشتاق هستند خودشان مراقب وضعیت سلامت جسمانی‌شان باشند این نیست که بستنی را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند، این افراد باید در نظر داشته باشند که میزان مصرف آن‌ها کنترل شده باشد. این افراد می‌توانند هفته‌ای یک تا دو بستنی بخورند البته با در نظر گرفتن این نکته که در حجم همین یکی دو وعده هم زیاده روی نکنند. چون بدون شک، کالری اضافه به بدن‌شان وارد می‌شود و این کالری اضافی هم به نوبه خود می‌تواند منجر به اضافه وزن شود.
 
اینکه چه حجمی از بستنی برای هر فرد مناسب است کاملا نسبی است و به وزن و تن سنجی افراد وابسته است. اما در یک نگاه کلی، یک کاسه ماست خوری کوچک برای یک وعده بستنی می‌تواند حجم متعادلی باشد.
 
در این فصل، با توجه به گرمای هوا، رعایت بهداشت مواد خوراکی هم یک نکته قابل تاکید است. از این‌رو بد نیست این نکته را به یاد داشته باشید، در مورد مصرف میوه و حتی آبمیوه‌ها و به خصوص سبزی‌ها رعایت شست‌وشو و گندزدایی بسیار ضروری است.
 
روزی 8 لیوان آب بخورید
 
آب، مایعی است که بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی بدن با حضور آن انجام می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از الکترولیت‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن، محلول در آب هستند و از این طریق در بدن جابه‌جا می‌شوند و از آنجا که اساسا درصد قابل ملاحظه ای از حجم بدن موجودات زنده را آب تشکیل م‌دهد، طبیعی است بدن ما به مقدار قابل توجهی آب نیاز داشته باشد که متاسفانه در غالب موارد هم نادیده گرفته می‌شود.
 
با توجه به این‌که فصل تابستان را در پیش داریم و با روبه‌گرمی گذاشتن هوا، تعریق بیشتری هم در انتظار ماست، تاکید این است که از خوردن آب، آن هم به مقدار لازم غافل نمانیم تا دچار عوارض کم آبی و عواقب آن نشویم. بالاخره اینکه در این فصل، با توجه به گرمای هوا، رعایت بهداشت مواد خوراکی هم یک نکته قابل تاکید است. از این‌رو بد نیست این نکته را به یاد داشته باشید، در مورد مصرف میوه و حتی آبمیوه‌ها و به خصوص سبزی‌ها رعایت شست‌وشو و گندزدایی بسیار ضروری است. این مراقبت‌ها به سادگی می‌تواند از احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد، جلوگیری کند.

(پنج شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲) ۱۵:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها