سه شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۳۹۵۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تاریخچه کترینگ catering و تهیه غذا در جهان

تلاش های مقدماتی در صنعت catering کیترینگ از دهه 1920 آغاز شده است که موضوع آن خوراکی های درون پروازی است، اما نخستین آشپزخانه ای که برای تهیه خوراکی های درون پروازی بوجود آمده است.

تلاش های مقدماتی در صنعت  catering کیترینگ از دهه 1920 آغاز شده است که موضوع آن خوراکی های درون پروازی است، اما نخستین آشپزخانه ای که برای تهیه خوراکی های درون پروازی بوجود آمده است، در سال 1936 توسط خطوط هوایی امریکابود و محتویات آن بطور معمول شامل گوشت (اکثرا گوشت مرغ یا گوشت قرمز گاو و گوساله )، یک سالاد یا سبزی، کمی نان و یک دسر شیرینی وشکلات است.
تامین کننده خوراکی ها معمولا یک غذای جانشین از قبیل غذای طبخ شده یا غذای ویژه آیین کلیمی ها، مسلمان ها وگیاهخواران نیز تهیه می کنند. البته این غذاها باید از قبل وبرخی اوقات هنگام خرید بلیط سفارش داده شوند.
امروزه تهیه کنندگان خوراک های کترینگ در تمام دنیا، در درون یک تشکل صنفی به نام IFCA ( که برگرفته از عبارت International Flight Catering Association است) ، گرد هم آمده اند. این انجمن در سال 1980 میلادی در انگلستان تشکیل شدواز سال 2005 تهیه کنندگان خوراکی های درون قطاری و درون کشتی نیز به آن ملحق شدند. در سال های اخیرتهیه کنندگان غذا برای سمینارها، اردوها وتورهای گردشی وبازدید های علمی نیزبه سیستم غذای کترینگی تمایل نشان داده اند ومورد استقبال نیزواقع شده است.
مشهورترین شرکت های تامین کننده :
GATE GOURMENT نام بزرگترین شرکت مستقل تامین کننده مواد غذایی و سایر خوراکی های درون پروازی است که مرکز آن در زوریخ سوئیس قراردارد و مرکز امریکای شمالی آن در RESTON ویرجینیا قرار دارد.
این شرکت در سال 1992 تاسیس شدو علاوه برتامین خوراکی ها، در زمینه های دیگراز قبیل ارائه خدمات کابین، اقلام راحتی ، نظافت وشستشو و غیره هم فعالیت می کند.
شرکت فوق در سال 2004 تعداد 22000 نفر پرسنل و 4/2 میلیارد فرانک سوئیس درآمد داشت ودرسال 195 میلیون غذای پروازی را تامین می کرد. شماری از خطوط هوایی مشهور دنیا از قبیل Brithish Airways ، American Airlines ، Air France ، Delta Airlines ، Emirate و THAI مشتریان این شرکت به شمار می روند.

یک شرکت تابع ایزوانس است که 8000 نفر پرسنل دارد و تعداد مشتریان آن به 130 خط هوایی می رسد. 45 میلیون سینی خوراکی رادر سال آماده میکند وبیش از یکصد آشپز دارد. این شرکت برای مشتریان خود 1000 منوی غذایی و 5400 دستورالعمل غذایی را فراهم آورده است.

GATE GOURMER7 : علاوه برتامین خوراکیهای درون پروازی ، خدمات گوناگون دیگر را هم ارائه می دهد.

LSG SKY CHEFS : شرکت دیگری است که در حوزه تامین خوراکیهای درون پروازی فعالیت و مالکیت آن به خط هوایی آسمان لوفت هانزا تعلق دارد. محل این شرکت در اروپا ، فرانکفورد و در امریکای شمالی IRVING ایالت تگزاس است. شرکت فوق در سال 1942 تاسیس شد، در سال 2004 بیش از 270 خط هوایی مشتری داشت و362 میلیون خوراک ارائه داد و 190 مرکز خدنات به مشتری در 49 کشور جهان دارد. درآمد این شرکت در سال 2007 میلادی بالغ بر 4/2 میلیارد یورو شد.

خوراکیهای درون پروازی و اهمیت روابط عمومی :
روابط عمومی به بیانی ساده و کلی برقراری ارتباط هدفمند به موقع، موثر ودوسویه میان درون و برون از یک مجموعه تعریف می شود.خوراکیهای درون پروازی در همین راستا، مجموعه ای بشمار می رود که روابط عمومی هرخط هوایی باید درچهارچوب فعالیت های بازار افزایی خود به آن توجه نشان داده وبه بهره برداری از امکانات بالقوه بسیار گسترده ای بپردازد. در همین زمینه روابط عمومی فوق تخصصی حوزه خوراکیهای درون پروازی قادر است ایفاگر نقش موثری نه تنها در عرصه دادوستد اقتصادی بلکه در حوزه ارتباطات فرهنگی میان کشورها دارد.

استفاده از خوراکیهای بومی هرکشور در منوی پذیرایی (بعنوان مثال در مورد ایران غذاهای سنتی نظیر چلوکباب، چلو خوشت های مختلف، شربت های تهیه شده از عرقیجات گیاهی، شیرینی های محلی از نوع سوهان قم، باقلواو قطاب یزد، کلمپه و کماچ کرمان، گز اصفهان و ...) و اطلاع رسانی محلی در مورد آنها می تواند ابزار موثری برای شناساندن فرهنگ اصیل به یکدیگر بشمار آید.

(سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲) ۱۲:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها