چهارشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۳۷۹۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

از آزادسازی واردات گوشت ایرلندی تا کاهش 30 درصدی تجارت با دوبی

در تعطیلات نوروزی امسال اخبار مختلفی درباره آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران منتشر شد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به خبر لغو ممنوعیت واردات گوشت ایرلندی به ایران و کاهش 30 درصدی حجم تجارت ایران و دوبی در سال 2012 اشاره کرد.

 وزیر کشاورزی ایرلند خبر داد که ایران واردات گوشت ایرلندی را به این کشور از سر گرفته است. سیمون کاونی گفت: براساس توافق با سازمان دامپزشکی ایران ممنوعیت 17 ساله واردات گوشت ایرلندی به این کشور لغو شده است. ایران در سال 1996 در پی نگرانی از عفونت BSE در گوشت‌های ایرلندی واردات این نوع گوشت را به این کشور ممنوع اعلام کرد.

وزارت کشاورزی ایرلند اعلام کرد که لغو ممنوعیت واردات گوشت ایرلندی به ایران در پی یک بازرسی موفقیت‌آمیز از ایرلند از سوی هیاتی از سازمان دامپزشکی ایران در آوریل سال گذشته رخ داد.

به گزارش آیریش تایمز، وزیر کشاورزی ایرلند در این باره گفت: بازگشایی بازار ایران به روی گوشت‌های ایرلندی نشان می‌دهد که اعتماد ایرانی‌ها به این نوع گوشت و به طور کلی ایمنی محصولات غذایی ایرلند بیشتر شده است.

کاهش 30 درصدی تجارت ایران و دوبی

در همین حال فایننشیال تایمز گزارش داد که تجارت بین ایران و دوبی در سال 2012 میلادی با کاهش حدود 30 درصدی نسبت به سال 2011 به 25 میلیارد درهم رسید. براین اساس حجم تجارت بین ایران و دوبی از 36 میلیارد درهم (9.8 میلیارد دلار) در سال 2011 به 25 میلیارد درهم در سال گذشته میلادی رسید.

با وجودی که کاهش تجارت بین ایران و دوبی از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود اما بازرگانان دو کشور در سال گذشته تلاش کردند با دور زدن تحریم‌ها زمینه ورود محصولاتی مانند محصولات کشاورزی و ماشین‌آلات را به ایران از طریق دوبی و امارات فراهم کنند.

همچنین برخی شرکت‌های غربی نیز که در پی صادرات به ایران بودند کالاهای خود را ابتدا به دوبی ارسال کرده و از آنجا به صورت ری اکسپورت به ایران صادر کردند. تهران به جای دوبی به دنبال پیدا کردن شرکای تجاری دیگری مانند ترکیه، مالزی، چین و عمان بوده است.

وابستگی 70 درصدی اقتصاد دوبی به ایران و هند

در همین حال شورای اقتصادی دوبی در گزارشی به وابستگی شدید اقتصاد این منطقه به ایران و هند اعتراف کرد. شورای اقتصادی دوبی که نهادی تحت حمایت حاکمیت دوبی محسوب می‌شود اعلام کرده است که 70 درصد از تجارت غیرنفتی دوبی با ایران و هند انجام می‌شود و از نظر ارزشی نیز عمده این تجارت مربوط به طلا و جواهرآلات است.

در گزارش این شورا عنوان شده است که هرگونه تحریمی علیه ایران و یا هرگونه تغییری در سیاست‌های واردات طلای هند می‌تواند آسیب جدی به اقتصاد و تجارت دوبی بزند.

شورای اقتصادی دوبی پیشنهاد کرده است که حاکمان این منطقه سیاست‌های اقتصادی این منطقه را مورد بازنگری قرار داده و براساس واقعیات‌های اقتصادی وابستگی اقتصادی شدید دوبی را به برخی کشورها کاهش دهند.

دوبی از دهه 90 میلادی جایگاه خود را به یکی از پایگاه‌های تجاری منطقه خاورمیانه تثبیت کرد. حجم تجارت غیرنفتی این منطقه در سال 2012 با رشد 13 درصدی به 1.235 میلیارد درهم معادل 336.25 میلیارد دلار رسید. اگرچه 70 درصد از کل تجارت دوبی با هند و ایران انجام می‌شود و از نظر ارزشی نیز بیشتر این تجارت مربوط به طلا و جواهرآلات است.

شورای اقتصادی دوبی پیشنهاد کرده است که صادرات کالاهای ساخته شده و ماشین‌آلات در اولویت فعالیت‌های تجاری این منطقه قرار بگیرد. این شورا همچنین پیشنهاد کرده است که دوبی مانند هنگ‌کنگ و سنگاپور به صادرات محصولات با فناوری بالا مانند محصولات الکترونیکی، بیوتکنولوژی، دارویی و ابزار دقیق مهندسی رو بیاورد.

شورای اقتصادی دوبی در حکم بازوی مشاور دولت دوبی فعالیت می‌کند.

ایران بزرگترین بازار چای صادراتی سریلانکا

از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی دیلی میرور گزارش داد که صادرات چای سریلانکا در دو ماهه نخست سال 2013 میلادی با کاهش 2.97 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 43.9 میلیون کیلوگرم رسید و روسیه و ایران نیز همچنان بزرگترین بازارهای صادراتی چای سریلانکا باقی ماندند.

تحلیل آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که ارزش چای صادراتی سریلانکا در دو ماهه اول 2013 بالغ بر 25.9 میلیارد روپیه شده است. رقمی که در دو ماهه اول 2012 معادل 24.2 میلیارد روپیه بود.

تنها در ماه فوریه صادرات چای سریلانکا به 21.8 میلیون کیلوگرم رسید. این رقم در فوریه 2012 معادل 23.7 میلیون کیلوگرم بود.

در این بین روسیه و ایران همچنان بزرگترین بازارهای صادراتی چای سریلانکا باقی ماندند. اگرچه صادرات به روسیه 0.94 درصد کاهش یافت و به 7.01 میلیون کیلوگرم رسید. صادرات چای سریلانکا به ایران نیز با افت 0.56 درصدی بالغ بر 5.73 میلیون کیلوگرم شد.

واردات 120 هزار تن گندم از استرالیا و آلمان

این در حالی بود که خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که شرکت بازرگانی دولتی ایران 120 هزار تن گندم آسیاب شده از استرالیا و آلمان خریداری کرده است. براین اساس روند ذخیره‌سازی این اقلام در ایران همچنان ادامه دارد. به گفته بازرگانان اروپایی شرکت بازرگانی دولتی ایران 120 هزار تن گندم آسیاب شده از استرالیا و آلمان خریداری کرده است.

در همین حال وزارت کشاورزی ژاپن نیز 132 هزار و 777 تن گندم غذایی از آمریکا، کانادا و استرالیا خریداری کرده است. بازرگانان می‌گویند که ایران ذخیره‌سازی غلات خود را مجددا با خرید گندم از استرالیا و آلمان و خرید ذرت از اوکراین آغاز کرده است. از سرگیری صادرات ذرت اوکراین به ایران نیز از دیگر اخبار مهم حوزه تجارت در تعطیلات نوروزی امسال بود.

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۲) ۱۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها