چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۳۷۵۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
سلطانی:

جذب سرمایه متاثر از ثبات، امنیت و درجه آزادی در اقتصاد است

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: هر چقدر اقتصاد آزادتر باشد، سرمایه گذار با اتکا به سرمایه و دانش فنی، نوآوری و منابع خود می تواند موفقیت خود را تعیین کند و مانعی در رشد و توسعه اش در محیط کلان کسب و کار احساس نمی‌کند.

پدرام سلطانی -  درباره راهکار افزایش امنیت اقتصادی برای جلب سرمایه با بیان این‌که در راهکارهای ایجاد امنیت اقتصادی برای جذب سرمایه ابتدا باید تعریف مشخصی از امنیت ارائه شود که منظور از امنیت چیست و چه ابعادی دارد، اظهار کرد: یک پایه از امنیت اقتصاد در ایران و در دنیا به حقوق مالکیت بازمی‌گردد. اتفاقاتی که به طور مثال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد و اموال گروهی مصادره و بعد هم مشخص شد اشتباهاتی رخ داده است از مصادیق این بخش است.

وی ادامه داد: البته این اتفاق در کشورهای دیگر هم رخ داده است. نباید از نظر دور داشت که هر چه از روزهای اول انقلاب فاصله گرفتیم این بخش در حقوق مالکیت حقیقی تقویت شده است.

سلطانی با بیان که بحث دوم در این قسمت، چارچوب حقوقی و قانونی حمایت از سرمایه گذاران است، گفت: زمانی که کسی در کشوری سرمایه‌گذاری می‌کند باید مشخص شود که به چه میزان قانون آن کشور از این سرمایه‌گذاری در مقابل نهادهای دولتی، اجرایی و همچنین فساد اداری و کلاهبرداری‌ها حمایت می‌کند.

به گفته وی، طبیعی است که وجود فساد اداری و احساس ناامنی سرمایه‌گذاران در این بخش سیگنال مهمی را به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این خصوص که چقدر می‌توانند پس از سرمایه‌گذاری مورد حمایت حکومت قرار گرفته یا آسیب‌پذیر در مقابل مطالبات غیر قانونی باشند، می‌دهد.

ثبات اقتصادی، پایه امنیت اقتصادی
به گفته نایب رییس اتاق ایران، پایه دیگر امنیت اقتصادی بر ثبات اقتصادی استوار است. به این معنی که اقتصادی که با تورم بالا دست و پنجه نرم می کند، اقتصادی که ارزش پول ملی آن در یک ثبات نسبی نیست و به عبارتی بانک مرکزی آن کشور بر تعیین حفظ ارزش پول مسلط نیست، اقتصادی که رشد اقتصادی آن پایین است یا با مشکلات و محرومیت‌های تجارت خارجی روبرو است واقتصادی که اندازه دولت در آن بزرگ است، رغبت به سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

ثبات اقتصادی متاثر از درجه آزادی اقتصادی
سلطانی با بیان این‌که پایه دیگر ثبات اقتصادی روی درجه آزادی اقتصاد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این موضوع که چقدر در اقتصاد یک کشور می‌توان با رقابت سالم و با کارآفرینی موفق عمل کرد یا با استفاده از انحصارها یک سرمایه گذار چقدر می تواند با شرکت‌هایی که دولتی بوده و مربوط به نهادهای عمومی هستند مقابله و مقاومت کند و همچنین نظام بانکی، نظام بیمه‌ای، قانون کار، نظام تامین اجتماعی و مقررات تجارت خارجی و غیره همه اجزای تعیین کننده درجه آزادی اقتصاد است.

وی با تاکید بر این‌که هر چقدر اقتصاد آزادتر باشد، سرمایه گذار با اتکا به سرمایه و دانش فنی، نوآوری و منابع خود می تواند موفقیت خود را تعیین کند و مانعی در رشد و توسعه اش در محیط کلان کسب و کار احساس نمی‌کند، خاطرنشان کرد: این موارد مهمترین پایه‌های احساس امنیت اقتصادی هستند که البته پایه‌های دیگری نظیر ثبات سیاسی کشور نیز در آن دخیل هستند.

نایب رییس اتاق ایران ادامه داد: شرکت‌هایی هستند که همه ساله ریسک‌های ملی را برای همه کشورها محاسبه می کنند و بر آن اساس کشور را رتبه بندی می‌کنند. یکی از این ریسک‌ها، ریسک سیاسی است.

او در این‌باره توضیح داد: این موضوع که چقدر کشور از ثبات سیاسی برخوردار است و چقدر چشم انداز آن‌ها از پایداری ثبات سیاسی خبر می‌دهد، نکته حائز اهمیتی است.

تاثیر امنیت اجتماعی موثر در جذب سرمایه
وی گفت: امنیت در سطح اجتماعی هم بسیار مهم است. کشوری که با نرخ بیکاری بالا دست به گریبان است، آمار جرم و جنایت در آن بالا است، شکاف طبقاتی در آن زیاد است و درآمد سرانه پایینی دارد، برای این کشور محیط اجتماعی با ثباتی را نمی توان در نظر گرفت.

به گفته نایب رییس اتاق ایران، اگر به آمار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورها نیز مراجعه کنیم میزان سرمایه‌گذاری و درصد رشد و یا افت آن مشخص می‌کند که کدام اقتصادها از امنیت برخوردارند.

جایگاه ایران در امنیت اقتصادی چندان مطلوب نیست
سلطانی با بیان این‌که در گزارش‌هایی که توسط سازمان‌های بین المللی منتشر می شوند می‌توان بخش‌هایی را به امنیت سرمایه گذاری ربط داد، اظهار کرد: براساس این گزارش‌ها ایران از جایگاه خیلی خوبی برخوردار نیست. به همین دلیل است که آمار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و به خصوص رقبای اصلی مثل ترکیه و عربستان پایین‌تر است.

وی تاکید کرد: کشور ماحدود 10 تا 15 درصد سرمایه‌گذاری که در ترکیه و عربستان جذب می‌شود را هر ساله جذب می‌کند. در ارتباط با شاخص ادراک فساد که توسط سازمان شفافیت بین المللی منتشر می شود ما در ردیف یک چهارم آخر جدول قرار داریم و طی سال‌های گذشته این روند نزولی بوده است. همچنین در شاخص درجه آزادی اقتصاد وضع ما چندان مناسب نبوده است.

نایب رییس اتاق ایران با تاکید بر این‌که در گزارش محیط کسب و کار هم روند نزولی داشته‌ایم، تصریح کرد: بنابراین گزارش‌ها و رتبه‌بندی‌های بین المللی تصویر جذابی از کشور ما در جهان منعکس نمی‌کنند که انگیزه و رغبت در سرمایه گذاران به وجود آورند.

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱) ۱۱:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها