دوشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۳۶۹۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیوند به بازار ؛ بزرگترین هدیه به کشاورزان در سال تولید ملی

تولیدکنندگان بخش کشاورزی که سال‌ها در انتظار پیوند به بازار محصولات کشاورزی بودند تا از سود میلیاردی فروش این محصولات بهره‌ای ببرند، تصویب طرح انتزاع وظایف بازرگانی کشاورزی از وزارت تجارت در صحن علنی امروز (یکشنبه) مجلس را بزرگترین هدیه در سال "حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی" برای بخش کشاورزی به عنوان پایه اقتصاد مقاومتی و محور تولید ملی می‌دانند.

براساس طرح انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت تجارت، تمام امور مربوط به تجارت بخش کشاورزی و منابع طبیعی اعم از صادرات، واردات، تنظیم بازار داخلی، امور گندم، آرد، نان، فرش دستباف، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی همراه با کلیه نیروهای انسانی شرکت‌ها، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می‌شود.

این طرح که پس از ادغام وزارتخانه‌های بزرگانی و صنعت و معدن مطرح شد، زمستان سال گذشته مقرر شد به مدت سه ماه مسکوت بماند؛ یعنی اردیبهشت 91 اما با توجه به برگزاری انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی و تغییر نمایندگان، این طرح همچنان مسکوت ماند تا اینکه بالاخره دو فوریت آن تصویب شد و پس از حدود یک ماه امروز و فردا شدن، امروز در صحن علنی مجلس مطرح و کلیات آن تصویب شد و وظایف کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع شد.

این طرح که در ابتدا با مخالفت تعدادی از نمایندگان مواجه شد، به گفته رییس کمیسیون کشاورزی مجلس مسکوت ماندن آن به دلیل فشار دولتمردان بود اما پس از رأی‌گیری از 258 نماینده تنها 48 نفر با مسکوت ماندن این طرح موافقت کردند.

تولیدکنندگان بخش کشاورزی به عنوان مهمترین حلقه تولید محصولات کشاورزی هیچ دستی در بازار عرضه این محصولات ندارند و خواستار وجود یک زنجیره کامل برای تولید اعم از قبل از تولید،‌ زمان تولید و بازار پس از تولید بودند.

به اعتقاد دست‌اندرکاران بخش کشاورزی در حال حاضر به دلیل ناهنجاری‌های بازار پس از تولید هم تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده زیان می‌بینند چراکه سود حاصل از تولید به جیب تولید‌کننده نمی‌رود و مصرف‌کننده نیز قیمت بالایی بابت محصولات می‌پردازد. از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی درباره‌ این شرایط نامساعد عنوان می‌کند ابزار مناسب برای اداره بازار را ندارد و وزارت تجارت نیز مشکل را مربوط به بخش تولید می‌داند.

نارضایتی تولید‌کننده و مصرف‌کننده از شرایط بازار محصولات کشاورزی انکار‌ناپذیر است و وضعیت بد موجود نشانگر این است که وزارت تجارت نتوانسته به خوبی بازار محصولات کشاورزی را اداره کند که آشفتگی و نوسان بازار نهاده‌های دام و طیور طی ماه‌های گذشته گویای این وضعیت است.

از سوی دیگر علی‌رغم این‌که کشاورزی در بطن روستاها انجام می‌شود و محصولات از مزرعه و روستا به سفره مردم می‌آید وزارت تجارت هیچ ساختار و نیروی انسانی در دل روستاها ندارد که به زعم کارشناسان عدم موفقیت وزارت تجارت در اداره بازار محصولات کشاورزی آشنایی نداشتن این بخش با تولید و تولید‌کننده و نداشتن ساختار روستایی است در حالی که کشاورزان و روستاییان بی‌ادعاترین و زحمت‌کش‌ترین قشر هستند که نقش آنها در تامین امنیت غذایی، سفره و سلامت مردم نادیده گرفته شده است.

در این میان کارشناسان تاکید دارند برای حل مشکلات بازار محصولات کشاورزی باید دیدگاه‌های فرابخشی را کنار گذاشت و به طرح انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت تجارت، ملی نگاه کرد و با توجه به این‌که بیش از 90 درصد تولیدات کشاورزی توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد یکی از شروط موفقیت اداره بازار محصولات کشاورزی واگذاری تصدی‌گری‌هاست.

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها