دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۳۶۸۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

پیشگیری از سرطان با مصرف از روغن کنجد

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت نیشابور گفت: روغن کنجد غنی از موادی است که از سرطان جلوگیری می کند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، لیلا شورورزی افزود: 80% اسیدهای چرب آن اسیدهای چرب اشباع نشده اسیداولئیک و لینولئیک بوده که تقریباً به مقدار مساوی می‌باشد و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده نیز دارد و مصرف روغن کنجد برای افراد مبتلا به فشارخون و کلسترول بالا نیز منعی ندارد.
وی بیان داشت: از نظر طب قدیم ایران، کنجد گرم و بسیار مغذی است . معمولاً در ایران کنجد به صورت دانه بیشتر مصرف دارد که روی غذا یا به صورت دسر کاربرد دارد طعم مطبوع و خوشمزه به بیشتر غذاها و شیرینی‌های ایرانی می‌بخشد . کنجد منبع غذایی بسیار باارزشی است که حاوی بسیاری از ملاح از جمله منگنز و مس ، کلسیم ، منیزیم ، آهن ، فسفر و روی است و ویتامین‌های آن عمدتاً B و ویتامین E می‌باشد . فیبرهای غذایی موجود در آن نیز منبع ارزشمندی برای سیستم گوارشی بدن به شمار می‌رود .
او در ادامه بیان کرد: روغن کنجد به سبب طعم خوب دانه آن برای بسیاری از مردم پسندیده است . همچنین خواص درمانی بخش قابل توجهی دارد . (مانند اسیدپالمتیک و اسید اراشیدیک) دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده و به همراه املاح موجود در آن به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند . وجود مواد ضد اکسیداسیونی طبیعی در روغن سبب پایداری زیاد این روغن در مقابل فساد ناشی از اکسیداسیون می‌شود . علاوه بر اینکه روغن مناسبی برای پخت و پز می‌باشد به عنوان روغن سالاد طبیعی نیز کاربرد دارد .
شورورزی اظهار داشت:روغن کنجد برای افراد مبتلا به فشارخون و کلسترول بالا نیز یک روغن مجاز به حساب می‌آید .
مزیت این روغن آن است که می‌توان برای سرخ کردن سطحی (کوتاه مدت و یا شعله کم) از آن استفاده نمود . زیرا حرارت دادن زیاد باعث می‌شود روغن کنجد خواص خود را از دست دهد . اما در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد زیرا از نظر تولید انرژی در بدن هر گرم از انواع روغن‌ها معادل هم هستند .
او ادامه داد:دریافت انرژی بیشتر از نیاز منجر به ذخیره چربی در بدن شده و امکان ابتلا به بسیاری از بیمارهای را افزایش می‌دهد . طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت روغن و چربی می‌تواند حداقل 15% و حداکثر 30% از نیاز انرژی روزانه هر فرد را تامین کند .
همچنین اسیدهای چرب اشباع حداقل 7% و حداکثر 10% نیاز انرژی روزانه و اسیدهای چرب ترانس حداکثر 2% از کل انرژی دریافتی رژیم غذایی روزانه را باید تامین کنند . مثلاً اگر میزان متوسط کالری دریافتی روزانه 2360 کالری باشد حداکثر 30% آن یعنی حدود 78 گرم چربی و روغن به صورت مرئی و نامرئی می‌تواند روزانه مورد مصرف قرار گیرد بخشی از این چربی به صورت روغن مایع و جامد و بخشی از آن به صورت چربی همراه مواد غذایی مثل گوشت ، شیر، تخم مرغ ، بستنی و غیره به بدن می‌رسد .
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت نیشابوردر پایان ابراز داشت:از جمله نکات بهداشتی که باید در نگهداری و مصرف کلیه روغن‌ها وبه ویژه روغن کنجد رعایت کرد این است که آن ها را دور از رطوبت ، نور مستقیم خورشید نگهداری و در جای خنک قرار داده شود و در ظرف درب بسته نگهداری شود و پس از هر بار مصرف روغن درب ظرف محکم بسته شود . روغن مصرفی باید در ظروفی با درب محکم و سالم و به دور از گرمای اجاق گاز نگهداری شود .
تنها مورد منع مصرف روغن کنجد در مورد در برخی از افراد است که حساسیت در مصرف دارند .

(دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱) ۰۹:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها