پنج شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ / ۲۰:۴۶
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۳۶۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۵
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

نمک طبی کم سدیم وارد بازار شد

نمک طبی کم سدیم و رژیمی برای اولین بار در ایران تولید ، در تمام استانها توزیع شده است.

پرویز عبادی، مسوول فنی و تحقیقات و توسعه شرکت تولید کننده نمک تصفیه شده در گفت و گو با خبرگزاری ایانا گفت: تحقیقات بر روی تولید یک نمک کم سدیم و بدون عوارض جانبی نزدیک به 5 سال طول کشید و در حال حاظر این نمک به عنوان یک نمک طبی ثبت اختراع شده است.

وی افزود: از 2 ماه پیش تاکنون ، بیش از 30 تن از این نمک تولید و در قوطی های 200 گرمی با قیمت 9 هزار و 500 ریال به تمام استانها عرضه شده است

عبادی عنوان کرد: با مصرف نمکهای معمولی، سدیم در بیرون سلول قرار می­گیرد ، اما همزمان با این مساله لازم است به ازای هر یک اتم سدیم، 2 اتم پتاسیم در درون سلول وجود داشته باشد تا با حفظ تعادل فشار اسمزی داخل و خارج سلول ، مانع از جذب آب اضافه و جاقی کاذب شود.

وی افزود:‌ بسیاری از دامداران با آگاهی از همین موضوع در جیره غذایی دام های خود نمک زیادی می­ریزند تا سریعتر چاق شوند.

وی ادامه داد: عدم تعادل فشار اسمزی در سلولهای موجود در رگهای خونی، خشکی یک طرفه غذا ، و در نتیجه افزایش فشار خون، پاره شدن رگها و خونریزی مغزی را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: هر چند تا کنون انواع نمکهای رژیمی توسط کشورهای خارجی تولید شده است، اما این نمک دارای ترکیبات اضافه­ای بودند که طعم شور نمک را حذف می­کردند و در نتیجه مصرف آنها  بالاتر از حد مجاز بود.

عبادی اظهار داشت: نمک طبی کم سدیم، حاوی مقداری پتاسیم است که با مصرف آن و جذب همزمان سدیم و پتاسیم ، باعث انعطاف پذیری رگها و بهبود عملکرد کلیه و قلب می­شوند و از بروز سکته مغزی جلوگیری می­کند.

وی گفت: نمک طبی در مقایسه با نمک های معمولی شوری بیشتری دارد و به همین دلیل میزان مصرف آن کمتر از حد مجاز روزانه خواهد بود.

وی تصریح کرد: هر چند با تحقیقات انجام شده، مصرف بیش از اندازه این نمک عوارض جانبی در بر نخواهد داشت، اما توصیه می­شود افرادی که بیماری کلیوی و قلبی دارند قبل از مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.

(پنج شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵) ۲۰:۴۶
مقدم
۱۳۹۵/۰۵/۰۴ Iran
0
0
0

باسلام من دچار فشار خون بالا هستم و از مصرف نمک منع شده ام برای مصرف خانگی نیاز به نمک کم سدیم دارم ازکجا میتوانم تهیه کنم در غرب تهران حوالی ستارخان هستم لطفا راهنمایی نمایید با تشکر مقدم


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها