سه شنبه / ۷ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۳۵۸۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
رییس کل گمرک خبر داد:

تغییر تعرفه‌های گمرکی سال آینده متناسب با نرخ ارز

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تعرفه‌های گمرکی سال آینده متناسب با نرخ ارز تغییر خواهد کرد، گفت: ترخیص هیچ کالایی که اسناد آن کامل باشد، در گمرک متوقف نشده و فقط واردکنندگان باید منشأ ارز را اعلام کنند.

عباس معمارنژاد  در مورد گلایه برخی بازرگانان مبنی بر توقف ترخیص کالا در گمرک به بهانه عدم تهیه ارز از مرکز مبادلات گفت: چنین چیزی به هیچ وجه صحت ندارد، ترخیص همه کالاهایی که اسناد قانونی آن فراهم شده باشد، همچنان مانند گذشته آزاد است و فقط یک شرط به واسطه مصوبه دولت قرار داده شده که واردکننده ملزم است، منشأ ارز را اعلام کند.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد عدم ترخیص کالا  از گمرک گفت: متأسفانه صحبت‌هایی که می‌شود، درست نیست، چون بر اساس مصوبه دولت که به گمرک ابلاغ شده، انواع رویه تامین ارز برای واردات، همچون گذشته آزاد است، هیچ فرقی نمی‌کند که واردکننده از کجا ارز تأمین کرده باشد و فقط در مصوبه گفته شده به خاطر شفافیت، باید واردکننده کالا منشأ ارز خود را به گمرک اعلام کند.
وی گفت: قبلا واردکنندگان منشأ ارز برای کالای وارداتی را اعلام نمی‌کردند، اما اکنون برای شفافیت بیشتر و بر اساس مصوبه دولت باید منشأ ارز را اعلام کنند که آیا این واردات در مقابل صادرات بوده،ارز از مرکز مبادله تهیه شده،از نظام بانکی یا از کدام صرافی و یا اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است و یا اعتبار ارزی دریافت کرده است، به هر حال باید منشأ رز را به گمرک اعلام کند.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هیچ ممنوعیتی برای واردات کالا با ارز غیر مرکز مبادلات وجود ندارد و فقط باید منشأ آن را به گمرک اعلام کنند.
معمارنژاد تأکید کرد: همه کالاهایی که اسناد آن درست باشد، از گمرک ترخیص می‌شود و این بر اساس مصوبه دولت عمل می‌شود که منشأ ارز به خاطر شفافیت باید به گمرک اعلام شود.
 *تعیین تعرفه‌های گمرکی سال آینده متناسب با نرخ ارز
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد گفته برخی مبنی بر اینکه تعرفه مؤثر با کاهش 50 درصدی به میانگین تعرفه جهانی رسیده است، گفت: چنین چیزی نیست، بلکه کسانی که این حرفها را می‌گویند یک طرف قضیه را دیده‌اند و آن کاهش نرخ تعرفه است، در حالی که طرف دیگر یعنی افزایش نرخ ارز از ارز مرجع به ارز مرکز مبادلات که تقریبا دو برابر شده است، دیده نمی‌شود.
معمارنژاد تصریح  کرد: وقتی نرخ ارز از نرخ مرجع 1226 تومان به ارز مرکز مبادلات حدود 2450 تومان رسیده، یعنی تقریبا نرخ ارز دو برابر شده و متناسب با این افزایش نرخ ارز تصویب شده نرخ تعرفه برای واردات کالای اولویت 1 و 2 حدود  50 درصد و برای 8 اولویت دیگر حدود 45 درصد کاهش پیدا کند که در واقع نرخ حقوق ورودی هیچ تغییری پیدا نکرده و همان نرخ قبلی است.وی تأکید کرد: البته این مصوبه تا آخر سال جاری اجرا می‌شود و برای سال 92 متناسب با نرخ ارز که تعیین شود نرخ تعرفه نیز اعلام خواهد شد.
معمارنژاد افزود: با تغییر نرخ تعرفه ورودی و همچنین نرخ ارز هیچ تغییری در حقوق ورودی گمرک ایجاد نمی‌شود.
وی تأکید کرد: در سال 92 تعرفه‌های گمرکی متناسب با نرخ ارز تعیین می‌شود، به نحوی که نسبت به سال 91 حقوق ورودی تغییر چندانی پیدا نمی‌کند.

 

فارس

(سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱) ۱۰:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها