شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۰
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۳۵۴۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

صادرات پسته در تحریمها به داد درآمد ارزی کشور رسید/پسته در باغهای خرد تولید می‌شود

رئیس انجمن پسته ایران در جشنواره پسته اعلام کرد: در حالی که پسته ایران در باغهای خرد تولید می‌شود، اما صادرات آن در تحریمها به داد درآمد ارز کشور رسید.

محسن جلال‌پور در جشنواره ملی پسته اظهار داشت: پسته ایران سالانه بیش از 1.5 میلیارد دلار ارزآوری داشته، 150 هزار شغل مستقیم ایجاد کرده و بیش از یک میلیون نفر از آن ارتزاق می‌کنند.

رئیس انجمن پسته ایران با مهم خواندن نقش صادرات پسته در مبارزه با تحریم‌ها گفت: در زمان جنگ تحمیلی نیز صادرات پسته کمک زیادی به تامین ارز کشور داشت و اکنون نیز زمان تحریمها و جنگ اقتصادی تمام عیار است، ارزآوری پسته باز هم بسیاری از مشکلات را برطرف مي‌کند.

جلال‌پور پسته ایرانی را در دنیا منحصر به فرد خواند و گفت: در حالی که تلاش زیادی از سوی رقیب اصلی یعنی آمریکا برای پیشی گرفتن از ایران در بازارهای جهانی انجام می‌شود، اما به دلیل کیفیت خاص پسته ایرانی این امکان میسر نبوده است.

رئیس انجمن پسته ایران گفت: در حال حاضر ارزش باغهای پسته کشور بیش از 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود و حدود 150هزار شغل غیرمستقیم نیز در رابطه با پسته به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: دغدغه امروز پسته‌کاران تولید است، زیرا مالکیت باغ‌های پسته خرد بوده و پسته‌کاران امکان اجرای روش‌های مکانیزه و مدرن امروزی را ندارند.

جلال‌پور افزود: در حالی که میانگین مالکیت زمین‌های پسته در کشور 1.5 هکتار برای هر نفر است، اما در آمریکا این میزان به 100 هکتار می‌رسد.

وی افزود: ‌از سوی دیگر قانون ارث و شرع مقدس که در کشور ما به درستی تعبیر نمی‌شود، باعث شده زمین‌های کشاورزی کشور روز به روز خردتر شود.

وی گفت: به رغم انجام کارهای تحقیقاتی و معرفی ارقام مناسب، اما نتیجه مطلوبی در زمینه تولید پسته حاصل نشده است.

رئیس انجمن پسته ایران گفت: در حالی که زمین‌های کشاورزی خرد است، امکان استفاده از آبیاری تحت فشار نیز نتیجه موثری ندارد.

جشنواره ملی پسته ایران امروز فردا با حضور مسئولان داخلی و سفرای 20 کشور در سیرجان استان کرمان برگزار می‌شود./فارس

 

(شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها