جمعه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۳۴۳۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صادرات پیاز و سیب‌زمینی به سودان و واردات ذرت و سویا از این کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش سطح همکاری‌های این استان و کشور سودان در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: ایران می‌تواند پیاز و سیب‌زمینی و ماشین آلات کشاورزی مورد نیاز سودان را تامین کند و در ازای آن نیز ذرت‌دانه‌ای ، سویا و کنجاله به ایران وارد شود.

مسعود محمدیان در دیدار با عثمان سمساعه محمد شیخ معاون وزیر و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت الجزیره سودان، گفت: آذربایجان شرقی ضمن تامین ماشین آلات کشاورزی به ویژه تراکتور موردنیاز کشور سودان، صدور پیاز و سیب زمینی مورد نیاز سودان، در زمینه تهیه بذر مورد نیاز گندم، کودهای زیستی و آلی، تبادلات فنی و کارشناسی، ارسال فناوریها در زمینه آبیاری تحت فشار، ارسال بذرکار پیاز و نیز انجام سرمایه گذاری در اراضی کشور سودان آمادگی لازم را دارد.

وی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های همکاری در بخش کشاورزی را در راستای افزایش مناسبات دو جانبه مورد تاکید قرار داد و افزود: این همکاری‌ها می‌‌تواند در قالب اتاق فکر مشترکی توسعه یابد.

محمدیان با اشاره به ظرفیت‌های آذربایجان شرقی در زمینه کشاورزی، خواستار ارتقا سطح همکاری‌های این استان با کشور سودان در زمینه کشاورزی شد و گفت: آذربایجان شرقی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، صدور ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات آبیاری مدرن و برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز برای کارشناسان می‌تواند با کشور سودان همکاری کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی دو کشور وجود دارد، بر ادامه همکاری تاکید کرد و افزود: آماده‌ایم در راستای توسعه صنایع مرتبط با بخش کشاورزی در سودان شرکت‌های بخش خصوصی را تشویق کنیم.

وی افزود: بر اساس این دیدار مقرر شد مشارکت و همفکری در تولید مواد غذایی بین طرفین صورت گیرد و همچنین نحوه انتقال تکنولوژی و تجهیزات فنی ـ مهندسی به کشور سودان بررسی شود.

محمدیان یادآور شد: سودان می‌تواند بخش اعظمی از ذرت دانه‌ای ، سویا و کنجاله مورد نیاز آذربایجان شرقی را تامین کند.

همچنین معاون وزیر کشاورزی و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت الجزیره سودان گفت: با توجه به بازدیدی که به عمل آمد شاهد پیشرفت‌های خارق‌العاده ای در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی بودیم لذا از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دوست و برادر انتظار داریم که ضمن برقراری تبادل تجربیات این دو کشور، شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات کشاورزی دو کشور نیز تبادل امکانات کنند.

عثمان سمساعه محمدشیخ با اشاره به نیاز این کشور جهت خرید 2000 دستگاه تراکتور براساس تفاهم‌نامه امضا شده بین وزرای کشاورزی سودان و جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: وجود شرکت تراکتورسازی ایران در تبریز می‌تواند به نقطه عطفی در گسترش تعاملات بین این استان و سودان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه زمین‌های حاصل‌خیزی در کشور سودان وجود دارد و بهره‌مندی از آب رود نیل و اراضی مشرف به آن در مجتمع کشت و صنعت الجزیره به عنوان بزرگترین پروژه کشت و صنعت آفریقا می‌تواند محل مطمئنی برای سرمایه گذاران ایرانی باشد افزود: به دلیل فراوانی آب و با توجه به وجود زمین‌های بسیار حاصلخیز در کشور سودان انتظار داریم که ایران در کشت این زمین‌های حاصل‌خیز و تجهیز آنها به آبیاری تحت فشار و در اختیار دادن دانش نوین به ما کمک کند.

عثمان سمساعه محمد شیخ با بیان اینکه مجتمع کشت و صنعت الجزیره سودان حدود پنج میلیون هکتار اراضی دارد، افزود: پروژه جزیره از بزرگترین پروژه های آبیاری کشاورزی در قاره آفریقا و جهان از لحاظ توسعه اقتصادی و صنعتی بوده و هم اکنون در720 هزار هکتار از اراضی این مجتمع ، ذرت در سطح 462 هزار هکتار ، پنبه در سطح 27 هزار هکتار ، بادام زمینی در سطح 212 هزار هکتار، سبزیجات در سطح 13 هزار هکتار، خوراک( 4 هزار هکتار) و آفتابگردان و برنج ( هزار هکتار) کشت شده است.

وی با بیان اینکه80 درصد کل درآمدهای خارجی سودان، از صادرات محصولات کشاورزی، تأمین می‌شود، گفت: شغل اکثر جمعیت این کشور دامداری بوده و سودان قسمت اعظمی از گوسفندان قربانی موردنیاز کشورعربستان را تامین کرده و صدور فراورده‌های گوشتی و دام ، کتان، بادام زمینی ، نیشکر ، کنجد ، پنبه، ارزن، خرما و سبزیجات به کشورهای دیگر قسمت اعظم صادرات این کشور راتشکیل داده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت الجزیره سودان با بیان اینکه سودان به کودشیمیایی، سموم دفع آفات پنبه، صنایع کشاورزی و 5000 تن بذر اصلاح شده چمران ایران نیاز دارد، افزود: نیاز به توسعه آبیاری تحت فشار و ارتقاء مدیریت عملی مزرعه با اجرای طرح‌های بهزراعی در سودان، توسعه خاک ورزی حفاظتی، توسعه کاربرد انواع کودهای بیولوژیک و ریزمغذی، توسعه مکانیزاسیون، تغییر در آرایش کشت ذرت، مشارکت بخش خصوصی در تولید، فرآوری بذر گندم و جذب به کارگیری و توسعه فعالیت کارشناسان فارغ التحصیل در قالب شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، کلینیک گیاه پزشکی، فرآوری محصولات فرعی کشاورزی می‌تواند زمینه بسیار مناسبی جهت توسعه روابط ایران و سودان شود.

وی با بیان اینکه سودان ظرفیت لازم در پرورش گل را دارد، افزود: سودان در توسعه روابط با ایران به ویژه کشاورزی به تحریم های غرب اعتنایی نمی‌کند و آماده‌ایم بدون توجه به تحریم‌های غرب ، زمین و آب کافی به همراه امکانات در اختیار ایران قرار دهیم تا در بخش کشاورزی سودان سرمایه‌گذاری کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱) ۱۱:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها