یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۳۰۶۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
ایـران؛ چهـارمیـن تـولیـدکنـنـده هـنـدوانـه در جـهـان

آغاز فصل برداشت هندوانه و شکستن قیمت‌ها

ایران با تولید سالیانه بیش از دو میلیون و 200 هزار تن هندوانه در رتبه چهارم جهان در تولید این محصول قرار دارد که در چهار فصل سال در مناطق مختلف کشور تولید می‌شود.

 تولید بهاره هندوانه در جیرفت و کهنوج، میناب، ایرانشهر و دزفول به بار می‌نشیند و در تابستان نیز ورامین، سمنان، مشهد، اصفهان، همدان، تبریز، میاندوآب و ... برداشت کننده این محصول هستند.

دزفول نیز تنها تولیدکننده پاییزه هندوانه به شمار می‌رود و میناب و جیرفت و کهنوج نیز در فصل زمستان این محصول را تولید می‌کنند.

در حال حاضر هندوانه به صورت نوبرانه و تازه‌خوری در سطح شهر عرضه می‌شود که به گفته نایب رییس خانه کشاورز "قیمت آن نسبت به زمان نوبرانه‌ عرضه‌ محصول مناسب است و از اواسط اردیبهشت‌ماه با عرضه‌ وسیع هندوانه‌های بوشهری و آغاز فصل برداشت، قیمت‌ها شکسته و متعادل خواهد شد."

سالانه بیش از 100 هزار تن هندوانه به کشور‌های عراق، امارات متحده عربی، کویت و بحرین صادر می‌شود.

ایران با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان، تولیدکننده و صادرکننده انواع سبزی و صیفی از قبیل خربزه، هندوانه، بادمجان، هویج، کلم، فلفل، کاهو، خیار، سیب‌زمینی، انواع سیر و سبزیجات است به‌طوری که در تولید خیار و خربزه در رتبه سوم جهان، در تولید هندوانه در رتبه چهارم قرار داشته و رتبه هفتم تولید گوجه فرنگی در جهان را به خود اختصاص داده است که با صادرات آن به کشورهای همسایه، ‌کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس سالانه بیش از 110 میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان دارد.

صنایع فرآوری، بسته‌بندی و توسعه‌ صادرات هندوانه از جمله زمینه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این محصول به شمار می‌رود.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا

(یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱) ۰۸:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها