پنج شنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۳۰۱۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

طرح مبارزه با عارضه زردی درختان پسته اردکان آغاز شد

طرح مبارزه با عارضه زردی درختان پسته اردکان توسط کارشناسان موسسه تحقیقات پسته کشور در پنج کشتخوان این شهرستان آغاز شد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات پسته کشور درباره طرح تحقیقاتی این موسسه برای رفع عارضه زردی درختان پسته          شهرستان اردکان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین آفاتی که در حال حاضر گریبانگیر مناطق پسته کاری کشور شده، عارضه زردی است که در بسیاری از مناطق کشور رو به گسترش است.

محمد مرادی افزود: عارضه زردی در این شهرستان باعث از بین رفتن تعداد زیادی از درختان پسته به صورت زوال تدریجی شده که بر اثر آن، تمامی قسمت‌های درخت اعم از ریشه، تنه، آوندها و برگ‌های درخت دچار زردی می‌شود.

وی از تزریق مواد شیمیایی به درختان پسته شهرستان برای رفع این عارضه خبر داد و عنوان کرد: مواد ترکیبی در موسسه تحقیقات پسته کشور ساخته شده و از یک سال پیش این طرح در بخشی از باغات پسته این شهرستان اجرا شده و بهبودی نسبی درختان را در پی داشته است.

مدیر مرکز تحقیقات پسته اردکان نیز درباره این طرح تحقیقاتی گفت: با هماهنگی به عمل آمده اعتباری از طرف اداره کل جهاد کشاورزی استان یزد و فرمانداری اردکان برای اجرای این طرح اختصاص یافت تا موسسه تحقیقات پسته کشور بر روی علل پیدایش عارضه زردی و راهکارهای رفع آن کار کند.

مصطفی میراب‌زاده از اجرای این طرح در 10 نقطه از باغات شهرستان به صورت پایلوت خبر داد و افزود: در پنج کشتخوان پسته و 10 نقطه از این کشتخوان‌ها طرح‌های مختلف گیاه پزشکی، آبیاری و تغذیه‌ای اجرا شده است و امیدواریم نتایج این تحقیقات در اختیار کارشناسان و محققان کشاورزی قرار گیرد.

شهرستان اردکان دارای 8 هزارهکتار باغات پسته شامل باغات قدیمی و جدید و ارقامی مانند بادامی، کله قوچی، احمد آقایی و ... است و سالانه 340 میلیارد ریال درآمد حاصل از تولید پسته در منطقه اردکان است.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

فارس

(پنج شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱) ۱۴:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها