چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۳۸۵ / ۰۳:۵۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۹۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۵
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گاو نجدی شاخص ترین نژاد گاو در خوزستان است

گاو نجدی شاخص ترین نژاد گاو در خوزستان است که از سوی فائو نیز به همین عنوان شناخته شده است.

معاون فنی ایستگاه گاو نجدی در خوزستان در گفت و گو با ایرنا گفت: این نژاد گاو در اقتصاد روستایی خوزستان نقش خود را به خوبی نشان داده و از این رو برای نگهداری و حفظ آن تلاش می‌شود.

"عبدالعباس شریفی"  افزود: در راستای طرح شناسایی و اصلاح نژاد گاو نجدی، هر سال 30 تا 50 گاو میان روستاهای خوزستان توزیع می‌شود.

وی هدف از این اقدام را اشاعه فرهنگ پرورش گاو نجدی در مقابل گاوهای دورگ و خارجی عنوان کرد.

تحمل درجه حرارت بالا، گوساله‌زایی خوب، آسان زایی و کم بودن موارد ابتلا به بیماریهای دستگاه تناسلی، قدرت تحرک زیاد، مقاوم بودن در برابر ابتلا به انگلهای خارجی و داخلی، سازش با شرایط آب و هوایی و تغذیه نامطلوب از خصوصیات بارز گاو نجدی است.

شریفی با بیان اینکه هم‌اینک ایستگاه گاو نجدی نگهداری توده این گاو با مدیریت صنعتی را بر عهده دارد اظهار داشت: در زمان حاضر 145 راس گاو نجدی در این ایستگاه موجودست.

وی گفت: هم اکنون تعدادی از گاوهای مولد نجدی در روستاهای شهرستانهای دشت‌آزادگان، شادگان و ماهشهر شناسایی شده و تحت پوشش پروژه‌گله‌های اقماری گاو نجدی درآمده‌اند.

شریفی هدف از ایجاد گله‌های اقماری را شناسایی‌ایستگاهی دامهای بومی مولد با هدف ایجاد محیط یکنواخت و بهینه پرورش به منظور بهره‌برداری از حداکثر تواناییهای تولیدی دامها برای شناسایی و اصلاح نژاد این توده‌ها ذکر کرد.

در حال حاضر شهرستان های شادگان، خرمشهر، ماهشهر، هندیجان و دشت آزادگان در مجموع با داشتن 131 گله در قالب یک هزار و 150 راس، شهرستانهای مجری طرح پروژه اقماری گاو نجدی خوزستان هستند.

طرح شناسایی و اصلاح نژاد گاو نجدی در استان خوزستان از سال 1373 با هدف عمده حفظ ذخایر ژنتیکی، شناسایی و اصلاح نژاد آغاز شد.

(چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵) ۰۳:۵۵
فرهاد فلاح یخدانی
۱۳۹۲/۰۲/۱۴ Iran
3
0
0

اطلاعات کم می باشد. حد اقل برای موضوع انتخابیتان بیشتر توضیح دهید. و بهتر است هر موضوع را به طور خاص توضیح دهید.

علی
۱۳۹۴/۰۴/۲۵ Iran
0
0
0

سلام اگه من یک گاو نجدی بخوام باید ازکجا تهیه کنم؟میشه ادرس دقیق بدهید ممنون میشوم

امیر
۱۳۹۴/۱۰/۱۳
0
0
0

سلام لطفا اگر امکان دارد قیمت یک جفت گوساله نجدی وچگونگی دریافت آنها را به آدرس رایانه ایم ارسال کنید مهدوی از کرمان

صادق
۱۴۰۱/۱۰/۱۰
0
0
0

سلام به راهنمایی و مشورت شما در زمینه نگهداری گاو نجدی بصورت صنعتی نیاز دارم لطفا با شماره تلفن تون رو برام ارسال بفرمائید یا با این شماره تماس بگیرید ممنون و سپاسگزارم 09165582762

صادق
۱۴۰۱/۱۰/۱۰
0
0
0

سلام به راهنمایی و مشورت شما در زمینه نگهداری گاو نجدی بصورت صنعتی نیاز دارم لطفا با شماره تلفن تون رو برام ارسال بفرمائید یا با این شماره تماس بگیرید ممنون و سپاسگزارم 09165582762


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها