شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۰
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۲۸۸۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

مصرف کنسرو زیتون در ایران؛3 برابر مصرف سرانه دنیا

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی حدود 60 هزار تن کنسرو زیتون در کشور تولید می‌شود که مصرف سرانه این محصول در کشور 700 گرم ( سه برابر مصرف سرانه دنیا که 257 گرم است) بوده و ایران بیش از مصرف سرانه اتحادیه اروپا کنسرو زیتون مصرف می‌کند.

با توجه به اینکه ایران کشوری نیمه خشک بوده و با کمبود آب مواجه‌ است و زیتون محصولی با نیاز آبی بسیار پایین است که در هر هکتار پنج هزار متر مکعب آب لازم دارد، تولید این محصول را برای کشورمان اقتصادی کرده است.

در حال حاضر 104 هزار هکتار سطح زیکشت زیتون در کشورمان است که سالانه 102 هزار و 526 تن میوه در مهر و آذر ماه برداشت می‌شود. از این میزان 60 هزار تن برای تولید کنسرو و بقیه برای تولید روغن استفاده می‌شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 85 هزار هکتار تا افق 1404 باید 530 هزار هکتار به سطح باغات زیتون کشور افزوده شود.

هم‌اکنون در 26 استان کشور زیتون تولید می‌شود که پنج استان گیلان، زنجان، قزوین، گلستان و فارس 86 درصد از تولید و سطح زیرکشت زیتون کشور را در اختیار دارند که البته استان زنجان قطب تولید زیتون ایران محسوب می‌شود.

به گفته مجری طرح زیتون متوسط عملکرد تولید این محصول در واحد سطح هزار و800 کیلوگرم است که اخیرا وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده میزان برداشت در واحد سطحبه به سه تن در هکتار رسیده است.

سالانه سه میلیون تن روغن زیتون در دنیا تولید می‌شود که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این میزان تولید در کشور ما سالانه هفت هزار تن است که باید توسعه باغات زیتون با اولویت ارقام روغنی صورت گیرد و 85 درصد باغات زیتون برای تولید روغن کشت شود.

هم‌اکنون 33 واحد روغن‌کشی با ظرفیت 66 هزار تن در کشور موجود است و مصرف سرانه این محصول در کشورمان 160 گرم است که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به350 گرم برسد.

البته مصرف سرانه‌ی روغن زیتون در جهان نیم کیلو و در کشور‌های یونان و سوریه 25 کیلوگرم است.

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی حدود 60 هزار تن کنسرو زیتون در کشور تولید می‌شود که مصرف سرانه این محصول در کشور 700 گرم ( سه برابر مصرف سرانه دنیا که 257 گرم است)) بوده و ایران بیش از مصرف سرانه اتحادیه اروپا کنسرو زیتون مصرف می‌کند.

گفتنی است؛ اسپانیا، ایتالیا، یونان و سوریه به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم تولید روغن زیتون در جهان را دارند.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا

(شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰) ۱۰:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها