شنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۵:۲۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۲۸۷۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

لاهیجان قطب تولید کلوچه در کشور

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لاهیجان گفت: لاهیجان برندی معتبر برای کلوچه در دنیاست.

یکی از اهالی شهر رشت که فروش کلوچه‌های لاهیجان را در این شهرستان بر عهده دارد گفت: سابقه طولانی و قدمت پخت کلوچه در لاهیجان باعث شده تا نه تنها مردم گیلان، بلکه دیگر هموطنانمان هم با این محصول، با نام لاهیجان آشنا باشند و در سفر به گیلان حتماً این محصول خوشمزه را با خود به سوغات می‌برند.

وی با اشاره به اینکه طعم خوب و کیفیت مناسب این کلوچه‌ها موجب شده است شهرت جهانی داشته باشد، افزود: وجود کارخانه‌های کلوچه‌پزی در گیلان و به ویژه در لاهیجان، موجب فراهم شدن اشتغال پایدار برای جوانان گیلانی نیز شده است.

آفاق رهنما یکی از خریداران 53 ساله کلوچه لاهیجان در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: در گذشته برای کودکان و زنان شیرده کلوچه‌هایی تولید می‌شد که راحت‌تر هضم می‌شدند و در آن‌ها از مواد افزودنی ضد نفخ استفاده می‌کردند و خوشبختانه این مهم هنوز با ماشینی شدن کلوچه‌ها رعایت می‌شود.

سحر. ح دانشجوی دانشگاه رشت که اهل شیراز است با اشاره به اینکه هر وقت که به شهر خود در تعطیلات دانشگاه باز می‌گردم حتما این کلوچه‌ها را برای خانواده‌ام به سوغات می‌برم و زمانی که در این استان هستم در میان وعده‌های خود از کلوچه و چای لاهیجان استفاده می‌کنم و به قدری ذائقه‌ام به آنها عادت کرده است پس از فارغ‌ التحصیلی و بازگشت به شهرم همچنان از آن استفاده خواهم کرد.

وی می‌گوید: بسته‌بندی مناسب و زیبای این کلوچه‌ها که شبیه ساک دستی هستند، حمل و نقل و نگهداری را آسان‌تر می‌کنند.

مهندس حجت رفیع پرهیزکار سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لاهیجان در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب که این شهرستان قطب تولید کلوچه در کشور است، گفت: پس از انقلاب تولید کلوچه در لاهیجان از روش طبخ به روش تولید صنعتی درآمد و هم اکنون صادرات بسیار مطلوبی از کلوچه لاهیجان به سایر کشورها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لاهیجان یک برند معتبر برای کلوچه‌های کشور است، افزود: دیده شده است در جاهای دیگر نیز کلوچه‌هایی به نام لاهیجان تولید می‌شد که از این کار جلوگیری به عمل آمده است.

مهندس پرهیزکار تصریح کرد: خط تولید یک ماشین سازی کامل کلوچه در این شهرستان در حال راه‌اندازی است و این شهرستان با وجود محصولات مهم دیگر از داشتن کلوچه و چای‌های با کیفیت در دنیا به خود می‌بالد.

طلوع مدیر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کیک و کلوچه در این شهرستان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این کارخانه از 48 سال پیش فعالیتش را در زمینه‌ تولید کیک و کلوچه آغاز کرده است و امروز با میانگین ظرفیت تولید چهار هزار و 500 تن در سال یکی از بزرگترین صادرکنندگان کلوچه در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه یک چهارم تولیدات این کارخانه علاوه بر استان‌های مختلف، به دیگر کشورها نیز صادر می‌شود، افزود: برای مثال پارسال سه میلیون دلار کلوچه‌ی تولیدی این کارخانه به کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، عراق، کانادا، ایتالیا و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

این تولیدکننده که واحد تولیدی‌اش از سال 83 تا 89 به عنوان واحد کیفی استان شناخته شده، افزود: این کارخانه توانسته از مدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا بهره بگیرد و برای 150 نفر به صورت مستقیم و حدود 600 نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ذائقه مصرف‌کنندگان، در حال حاضر کلوچه‌های تولیدی، با طعم‌های گردویی، نارگیلی، شکلاتی و مغز پسته‌ای در بسته‌بندی‌های متنوع و در اندازه‌های 30 تا 50 گرمی به بازار عرضه می‌شود.

محمد پاکدامن مدیرعامل یکی از کارخانه‌های بزرگ کیک و کلوچه در لاهیجان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: اخیراً با افزایش قیمت آرد، شکر و روغن تولید کلوچه در استان رو به کاهش است و لازم است تدابیر لازم برای حمایت از تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات کلوچه در کشورهای آسیای میانه و اروپا از درصد خوبی برخوردار است، خواستار تسریع در برنامه‌های حمایتی تولیدکنندگان از دولت شد تا از کاهش صادرات این محصول کاسته نشود.

همچنین دکتر رضا اسماعیل‌زاده مدرس دانشگاه در گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نقش بخش خصوصی در افزایش کارایی در کشور گفت: فعالیت بخش خصوصی را می‌توان تلاشی برای پررنگ کردن نقش بازار در مقابل تصمیم‌های دولت دانست زیرا اندیشه‌ی اصلی در تفکر خصوصی‌سازی ایجاد فضای رقابتی است و براین اساس، این بخش مجبور است با ارتقاء سطح و کیفیت فعالیت و کاهش هزینه‌ها اقدام کند که این امر علاوه بر افزایش مشارکت مردم در امور اقتصادی و تصمیم‌گیری، تخصیص مطلوب‌تر منابع، مواد اولیه و نیروی کار و در نهایت توسعه بازار سرمایه و رونق اقتصادی را به همراه دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور گیلان افزود: برای مثال وجود صنایع کلوچه‌پزی در استان، ضمن افزایش کیفیت در محصول و کاهش قیمت، موجب ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و فراهم آمدن زمینه‌ مناسب برای تولید و رونق اقتصادی شده است.

دکتر رضا اسماعیل‌زاده افزود: رونق این دست صنایع به دلیل فروش ساده و سریع این شرکت‌ها، کوچک بودن ظرفیت تولید و آسان بودن اصلاح ساختاری آنها و همچنین پایین بودن خطرپذیری در بسیاری از آنها، عامل موفقیت اقتصادی و بالطبع رونق بخشیدن اصل 44 قانون اساسی خواهد بود.

وی در ادامه به تجربه‌ی کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: معمولا در کشورهای صنعتی، ابتدا شرکت‌های کوچک و متوسط، خصوصی شده و فعالیت می‌کنند و تجربه‌ی موفق این گونه شرکت‌ها می‌تواند برای خصوصی سازی شرکت‌های بزرگ نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا در حال حاضر بیش از 30 واحد کلوچه‌پزی در شهرهای لاهیجان، لنگرود، رشت، انزلی، سیاهکل، رودسر و فومن فعالیت می‌کنند که سالانه بیش از 80 هزار تن کلوچه‌ی ماشینی در آنها پخته می‌شود و گیلان با این میزان تولید کلوچه‌های ماشینی، مقام نخست تولید کلوچه را در کشور به خود اختصاص داده است. آذربایجان شرقی، تهران و خراسان رضوی نیز بعد از گیلان قرار گرفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت‌ برای افزایش کارایی بخش‌های مختلف اقتصادی، حمایت از تقویت بخش خصوصی و گام ‌برداشتن در مسیر خصوصی‌سازی است. بررسی تجارب خصوصی سازی در زمینه‌ صنایع نه چندان بزرگ کلوچه سازی در گیلان به ویژه در لاهیجان، بیانگر این مطلب و زمینه‌ساز درآمدزایی، اشتغال، صادرات و رشد و توسعه اقتصادی است.

با توجه به اصل 44 قانون اساسی که در آن به توانمندسازی و نگاه حمایتی، نسبت به بخش خصوصی توصیه شده است، بی شک شناسایی موانع توسعه‌ی این بخش و همکاری و حمایت بیشتر مسوولان از سرمایه‌گذاران، موجب ترغیب آنان برای سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ و مادر خواهد شد که علاوه بر رونق اقتصادی منطقه‌ای، رشد اقتصاد ملی را به همراه خواهد داشت.

.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا

(شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰) ۱۵:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها