جمعه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ / ۲۲:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۲۸۶۵۶
گزارشگر : ۱۰۲۴
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توافق بازرگانی ـ کشاورزی بین اتحادیه اروپا و مراکش

پارلمان اروپا توافق بازرگانی جدید با مراکش که فروش محصولات کشاورزی، غذایی و شیلات معاف از عوارض گمرکی را میان این کشور آفریقایی و اتحادیه اروپا افزایش می دهد، تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این توافق امکان می دهد 70 درصد از صادرات کشاورزی اتحادیه اروپا در ظرف یک دهه آینده بدون عوارض گمرکی وارد مراکش شوند. این محصولات شامل دانه‌های روغنی و غلات به استثنای گندم معمولی و گندم دوروم که مراکش خواهان بهبود نرخ آنها است، هستند.

اتحادیه اروپا در عوض، عوارض فعلی بر روی 55 درصد از واردات از مراکش را فورا حذف می کند.

در این توافق تدابیری در راستای محدود کردن تاثیر دسترسی بهتر به میوه و سبزیجات مراکش که 80 درصد از واردات اتحادیه اروپا از این کشور را تشکیل می دهند، مورد موافقت قرار گرفته اند.

همچنین بر اساس این توافق، سهمیه واردات برخی از کالاها مانند گوجه، توت فرنگی، خیار و سیر و سهمیه واردات فصلی به منظور جلوگیری از مازاد عرضه در بازار اتحادیه اروپا، افزایش اندکی خواهند داشت.

مخالفان می‌گویند این توافق امرار معاش تولیدکنندگان کشاورزی کوچک در مراکش و اروپا را تهدید می کند.

اتحادیه‌های کشاورزی اسپانیایی اعلام کرده‌اند این توافق 450 هزار شغل را در بخش تولید میوه و سبزیجات در این کشور که بالاترین نرخ بیکاری را در اروپا دارد، به خطر می اندازد.

انتظار می‌رود این توافق رسما از سوی وزیران اتحادیه اروپا در ظرف چند هفته آینده تصویب شود و از ماه مه یا ژوئن اجرایی شود.

(جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰) ۲۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها