چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۳:۵۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۸۴۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران در پی بروز یک کانون تب برفکی در استان

به دنبال مشاهده یک کانون تب برفکی در یکی از دامداری های استان، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به کلیه افراد و فعالان صنعت دام به طور جدی هشدار داد.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان، با اعلام این خبر بر ممنوعیت جابجایی دام ها بدون مجوزتاکید کرده و اعلام داشت: افراد، فقط با دریافت مجوز بهداشتی، می توانند نسبت به حمل و نقل دام اقدام نمایند.
دکتر جواد اعلمی افزود: دامپزشکی استان از نیروی انتظامی نیز خواسته تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح جاده های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.
وی، تاکید نمود، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزند و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر کنند.
اعلمی با اشاره به تشدید برخورد علیه حاملان غیر مجاز دام، از دامداران خواست تا افراد خاطی که در شرایط بحرانی توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نکرده و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی می کنند را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها معرفی نمایند تا دامپزشکی استان
برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی برخوردهای لازم را از طریق مراجع قضایی انجام دهد.
معاون فنی دامپزشکی استان، علائم بیماری را شامل؛ مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها دانست و خاطرنشان ساخت: دامداران در
صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله و یا سایر نشانی های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30001905 اطلاع رسانی نمایند.
یادآور می گردد، تب برفکی یکی از مسری ترین بیماری های ویروسی دامی است که در صورت بروز می تواند خسارات قابل ملاحظه ای را بر پیکره صنعت دامداری وارد کند.

(چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰) ۱۳:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها