جمعه / ۱۵ دی ۱۳۸۵ / ۲۲:۰۷
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۲۸۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۵
سرویس شیرینی و شکلات
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران خواستار شد

جلوگیری از ورود روزانه 300 تن عسل تقلبی شیره سیب زمینی و گلوکز به بازار

در حالی که زنبورداران با مشکلات فراوان به طور میانگین 5/12 کیلو عسل طبیعی از هر کندو تولید می کنند، ولی به دلیل تولید عسل در دیگ و به طور صنعتی از شهرهای استان مرکزی روزانه 200 تا 300 تن عسل وارد بازار تهران شده، توزیع می شود.

عفت رییسی سرحدی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان این که پرورش زنبور عسل به عنوان مادر تولیدات، نقش مهمی‌ در حفظ اکوسیستم طبیعی دارد، افزود: گردافشانی توسط زنبور عسل، یکی از شاخص‌های رشد کیفی و کمی‌ محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که متاسفانه به دلیل این که پرورش زنبور عسل در زیربخش دام و طیور قرار دارد، همواره از لحاظ ساختاری مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

او با اشاره به این که این اتحادیه با 11 اتحادیه استانی تشکیل شده است، ادامه داد: برای ساماندهی تشکل‌های بخش زنبور عسل، پنج اتحادیه دیگر نیز در استان‌هایی که توانمندی لازم در این خصوص را دارند تشکیل خواهد شد و تعداد اتحادیه‌ها به عدد 16 افزایش می‌یابد.

رییسی سرحدی با بیان این که پس از تشکیل اتحادیه زنبورداران تا حدودی رویکرد وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه صنعت زنبورداری و ساماندهی تشکل‌های زنبور عسل تغییر کرد، اظهار کرد: با توجه به نقش زنبور عسل در جلوگیری از فرسایش خاک و انهدام فلور گیاهی و هم‌چنین تاثیر در پایداری خاک سعی داریم تشکل‌های زنبور عسل را توانمند کنیم.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران با اذعان بر این که این بخش 50 هزار زنبوردار را تحت پوشش قرار داده و 20 هزار شغل در کنار خود ایجاد کرده است، نداشتن ردیف بودجه اعتباری در این بخش را از مهم‌ترین مشکلات پرورش‌دهندگان عنوان کرد و افزود: با وجود اهمیت این بخش در تامین امنیت غذایی کشور، همواره کمبود نقدینگی و نداشتن ردیف بودجه، این صنعت را مظلوم و محروم نگه داشته است که در این خصوص لازم است توجه بیش‌تری از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد.

رییسی کمبود نهاده‌ها، بالا بودن بهره‌های بانکی و نداشتن بیمه تامین اجتماعی و بیمه زنبور عسل را از دیگر مشکلات سر راه پرورش‌دهندگان زنبور عسل بیان کرد و گفت: متاسفانه صندوق بیمه روستاییان عشایر در وزارت رفاه، عملکرد خوبی نداشته به طوری که بقیه تعاونی‌های تولید نیز که کارگزار این صندوق هستند روند نزولی داشته است.

وی تعداد کلنی‌های زنبور عسل در اتحادیه‌ها را 2 میلیون و 850 هزار کلنی ذکر کرد و افزود: ما سالانه 40 هزار تن عسل تولید می‌کنیم و قادر هستیم 30 هزار شغل جدید نیز در این رابطه ایجاد کنیم.

رییسی حفظ اشتغال موجود در این بخش را یکی از مهم‌ترین مسائل در بحث پرورش زنبور عسل دانست و گفت: بخش زنبور عسل پتانسیل بالایی در اشتغال‌زایی دارد که این اشتغال‌زایی هیچ گونه آلایندگی در پی ندارد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران تولید عسل را در حال حاضر سالانه 38 هزار تن ذکر کرد و گفت: نظارت نکردن بر مواد غذایی و نبود آزمایشگاه کنترل کیفیت برای بالا بردن کیفیت عسل نیز از دیگر چالش‌های زنبورداران واقعی است.

رییس هیات مدیره مجمع هماهنگی و حمایتی تولیدکنندگان بخش کشاورزی کشور، از تولید عسل‌هایی با شیره سیب‌زمینی و گلوکز در برخی شهر‌ها خبر داد و گفت: قیمت تمام شده این عسل‌های نامرغوب کیلویی 300 تا 400 تومان است که این افراد با قیمت بسیار بالاتر از این، عسل‌ها را به فروش می‌رسانند.

او ادامه داد: در حالی که زنبورداران ما عسل طبیعی را با مشکلات فراوان و 5/12 کیلو عسل به طور میانگین از هر کندو تولید می‌کنند ولی به دلیل تولید عسل در دیگ و به طور صنعتی از شهرهای استان مرکزی روزانه 200 تا 300 تن عسل وارد بازار شده و توزیع می‌شود که در این‌باره ما خواستار برخورد شدید با تولیدکنندگان عسل‌های تقلبی هستیم.

وی با اشاره به وضعیت صادرات عسل در کشور گفت: در حالی که توانمندی بالایی در صادرات عسل کشور وجود دارد ولی به علت نبود نظارت کافی، عده‌ای از طریق بازار‌های پیله‌وری عسل‌های بسیار بی کیفیت را صادر می‌کنند که باعث زیر سوال بردن حیثیت عسل کشور و ضربه زدن به زنبورداران عسل طبیعی می‌شود.

رییسی با اعلام این که در تولید عسل کشور ما خودکفا است، اذعان کرد: در بحث صادرات لازم است دستگاه‌های مرتبط با اتحادیه هماهنگی‌های لازم را انجام دهند چراکه برای تشویق خرید عسل‌های کشور باید عسل‌های مرغوب و با کیفیت بالا تولید شود.

او با اشاره به ویژگی‌های خاص عسل ایرانی گفت: عسل ایران جزو بهترین عسل‌های جهان بوده و به دلیل کم رطوبت بودن و تاثیرات بسیار مثبت در درمان بیماری‌های عفونی، آلزایمر و انواع بیماری‌های قلب و عروق، ارزش بالایی دارد. هم‌چنین از نیش زنبور عسل برای درمان بیماری MS مطالعاتی در حال انجام است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران ادامه داد: با توجه به استراتژی کشور مبنی بر کاشت دانه‌های روغنی، کلزا یکی از واریته‌هایی است که به طور 100 درصد نیاز به گرده افشانی حشره زنبور عسل دارد و ما خواستار دادن یارانه به گرده افشانی هستیم.

(جمعه ۱۵ دی ۱۳۸۵) ۲۲:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها