سه شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۲۸۰۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

بـــــادام ایــرانی در رتــبه پنـجـم جــهان امـا...

علیرغم اینکه بادام یکی از محصولات خشکباری مهم در ایران است و کشورمان در جایگاه پنجم تولید جهانی این محصول قرار گرفته است، پایین بودن متوسط علمکرد این محصول در کشور نسبت به سایر کشورهای جهان و صادرات خام و فله‌ای بادام از مشکلات عمده تولید و صادرات شده است.

سالانه حدود دو میلیون و 500 هزار تن بادام در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید سالانه حدود 200 هزار تن، پس از آمریکا، اسپانیا، سوریه و ایتالیا در جایگاه پنجم تولید جهانی این محصول قرار گرفته است.

بادام یکی از محصولات خشکباری مهم در ایران است و با توجه به ارزش غذایی، دارویی و بهداشتی بادام و محصولات جانبی این محصول اهمیت ویژه‌ای دارد اما خشکسالی، سرمازدگی، پایین بودن متوسط علمکرد این محصول در کشور نسبت به سایر کشورهای جهان، نبود برداشت مکانیزه که یکی از ضروریات تولید برای حضور در بازارهای جهانی است و همچنین نبود صنایع تبدیلی مناسب و صادرات خام و فله‌ای بادام از مشکلات عمده تولید و صادرات این محصول است.

سطح باغات بادام آبی و دیم در کشور بیش از 200 هزار هکتار است که هشت درصد سطح زیر کشت بادام جهان را شامل می‌شود و براساس برنامه پنجم توسعه باید میزان سطح زیر کشت بادام در کشور به 240 هزار هکتار برسد.

در سال جاری حدود 180 تا 200 هزار تن بادام از باغات کشور برداشت شده است که به گفته مسئولان وزارت کشاورزی امسال به دلیل نبود حواث غیرمترقبه تولید بادام نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، آذربایجان شرقی، کرمان، مرکزی و زنجان بیشترین تولید بادام در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

20 درصد بادام کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود و این استان در کشور رتبه اول را دارد اما خشکسالی موجب کاهش تولید بادام مرغوب در این استان شده است و با وجود اینکه این استان بالاترین تولید را دارد صنایع تبدیلی در این منطقه وجود ندارد و صادرات بادام خام و فله‌ای، ارزش افزوده و شان بادام مرغوب ایرانی را کاسته است.

همچنین خراسان جنوبی با برداشت هشت هزار تن بادام در سال جاری به ارزش اقتصادی 238 میلیارد ریال یکی از استانهای تولیدکننده و صادرکننده بادام است.

از سوی دیگر متوسط علمکرد بادام در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار کم است که مسئولان این موضوع را ناشی از کشت دیم در بیش از نیمی از عرصه‌های زیرکشت عنوان می‌کنند که البته مسایل حاکم بر باغات بادام نیز در کاهش عملکرد بی‌تاثیر نیست چراکه یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی نبودن آنهاست که قرار است بدین منظور طرح‌های مدیریت و نوسازی در طول برنامه پنجم توسعه اجرا شود.

همچنین به دلیل دو پایه بودن گیاه بادام و نیاز به ارقام گرده افشان، ضروری است ارقام گرده افشان دیرگل برای جلوگیری از خسارات سرمازدگی بهاره توسعه یابد. در حال حاضر بی توجهی به اهمیت گرده افشانی و لزوم کاربرد زنبور عسل در باغات بادام، از مشکلات باغات بادام شده است. همچنین عدم معرفی پایه‌ها و ارقام مناسب برای شرایط اقلیمی کشور از مسائل دیگر تولید بادام شده است در صورتیکه امروزه در دنیا ارقام بسیار دیرگل با عملکرد بالا و پوست نازک مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است؛ در ایران به دلیل کمبود منابع آبی و اراضی مستعد کشاورزی، به طور عمده اراضی واقع در دامنه‌ها که دارای خاک ناکافی، نامناسب و با حداقل منابع آبی است به کشت بادام اختصاص داده می‌شود.

.

.

.

.

.

.

.

.ایسنا

(سه شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰) ۱۱:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها