یکشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۰ / ۱۳:۲۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۷۷۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیر شیلات و آبزیان فارس:

ذخائر ماهی منابع آبی استان بازسازی و احیاء شد

مدیر شیلات و آبزیان فارس گفت: امسال با هدف بازسازی و احیاء ذخائر ماهی منابع آبی استان فارس، تعداد یک میلیون و 637 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی به وزن میانگین 2تا 8 گرم در 13 منبع آبی رهاسازی شده است.

 به نقل از روابط عمومی اداره‌کل شیلات استان، سعادت روز گذشته- شنبه 10 دی‌ماه- افزود: این منابع آبی شامل سه منبع آبی طبیعی شهرستان خنج، ممسنی و 10 منبع آبی نیمه طبیعی در شهرستان‌های لار، مرودشت، گراش، خنج، فسا، آباده، قیروکارزین، فیروزآباد و اقلید است.

وی گفت: برای اولین بار پس از مطالعات مقدماتی انجام شده در سد "ایزدخواست" با توجه به واگذاری پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس در یک قرارداد مزایده دو ساله 20 هزار قطعه بچه‌ماهی قزل‌آلا به وزن میانگین پنج گرم در این سد رهاسازی شده است.

سعادت افزود: هم چنین امسال 296 نفر به بهره‌برداری از ذخائر ماهی در منابع آبی مشغول بودند و پیش‌بینی می‌شود در برنامه پنجم 323 تن ماهی تولید شود.

وی با بیان اینکه تولید ماهی در منابع آبی فارس 36.7 کیلوگرم در هکتار برآورد شده است، اضافه کرد: نسبت به پیش‌بینی برنامه پنجم محقق شدن این میزان تولید نشان‌دهنده 2.8 درصد رشد است.

سعادت افزود: با بررسی آماری انجام شده در دو دهه گذشته، در صورت آبگیری کامل منابع آبی استان فارس، ظرفیت حداقلی تولید آبزیان در منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی به میزان یک هزار تن در سال می‌رسید، اما با خشک شدن بسیاری از منابع آبی مهم استان نظیر تالاب کافتر در اقلید با وسعت چهار هزار و 800 هکتار و تالاب پریشان با وسعت چهار هزار و 500 هکتار و ارژن با وسعت یک هزار هکتار، با کاهش ذخائر آبزیان و تولید ماهی در منابع آبی استان روبرو شده‌ایم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به گونه‌های ماهیان صید شده اشاره و خاطرنشان کرد: ماهیان صید شده از گونه‌های غیر‌بومی در منابع آبی شامل گونه‌های کپور معمولی، فیتوفاگ، بیگ‌هد، آمور است که 98.8 درصد کل صید امسال را شامل می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: از گونه‌های بومی منابع آبی استان نیز می‌توان به سرخه، سس ماهی، سیاه ماهی، زرده و باربولوس اشاره کرد.

سعادت یادآور شد: بالاترین وزن ماهی صید شده در منابع آبی استان فارس از گونه‌های فیتوفاگ و بیگ‌هد با حداکثر وزن 57 کیلو‌گرم بوده است.

.

.

..

..

.

.

ایسنا

(یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰) ۱۳:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها