سه شنبه / ۱۲ دی ۱۳۸۵ / ۰۲:۴۷
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۲۷۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۵
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

افزایش 30 درصدی قیمت خشکبار برای جبران ضایعات عنوان شد

برخی از فروشندگان خشکبار و آجیل با عنوان ضایعات 10 درصدی این محصولات، قیمت فروش خشکبار و آجیل را تا 30 درصد قیمت خرید افزایش می دهند.

به گزارش خبرگزاری ایانا، برخی از فروشندگان خشکبار و آجیل باتوجه به فاصله زمانی شش‌ماهه بین خرید و فروش محصول را کاهش کیفیت محصولات خریداری‌شده، قیمت فروش محصولات خود را بیش از 30 درصد فاکتور خرید افزایش می‌دهند.

بر اساس این گزارش، خشک شدن محصول در اثر گذشت زمان، خرد شدن آن به‌دلیل جابه‌جایی، ریزش محصول بر روی زمین و خوردن محصول توسط مشتری قبل از خرید، از عوامل مهم ضایعات خشکبار عنوان شده است.

بنا بر این گزارش، به‌طور متوسط هفت تا 10 درصد محصول عرضه شده هدر می‌رود و به‌عنوان مثال میزان ضایعات محصول در مورد توت خشک، 5/1 تا دو کیلوگرم در هر دو روز، بیان شده است.

این گزارش می‌افزاید: در شرایطی که بنا به گفته سید مصطفی حسینی، رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل‌فروشی، افزایش قیمت خشکبار و آجیل خام، 10 تا 15 درصد و افزایش قیمت محصولات فرآوری ‌شده، 20 درصد بیشتر از قیمت خرید توسط وزارت بازرگانی مجاز اعلام شده است، فروشندگان این محصولات را با 20 و 30 درصد بیشتر از قیمت خرید به‌فروش می‌رسانند.

در این گزارش آمده است: بعضی از فروشندگان با بیان این مطلب که فرآوری محصولات خشکبار و آجیل نیز توسط خود آنها صورت می‌گیرد، قیمت هر دو محصول فرآوری شده و خام را به میزان 30 درصد افزایش می‌دهند.

در ادامه این گزارش عنوان شده است: فروشندگان خشکبار و آجیل با انتقاد از صادرات بیش از حد خشکبار توسط وزارت بازرگانی و افزایش قیمت داخلی خواستار کنترل قیمت‌ها در بازار داخل شدند تا آنها نیز بتوانند محصولات خود را با قیمت کمتری خریداری کرده و به‌فروش برسانند.

بنا بر این گزارش، به‌رغم وجود متخلفین در بازار خشکبار، برخی از فروشندگان خشکبار و آجیل با افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت فروش از کنترل شدید قیمت‌ها توسط بازرسین خبر دادند و افزایش بیش از حد مجاز قیمت‌های فروش را غیرممکن بیان کردند.

یکی از فروشندگان که پسته کله‌قوچی خام و بوداده را به قیمت 108 هزار ریال می‌فروخت، قیمت خرید این محصول را 80 هزار ریال اعلام کرد و قابل توجه این‌که قیمت فروش انتخابی توسط این فروشنده 35 درصد بیشتر از قیمت خرید آن است.

(سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵) ۰۲:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها