جمعه / ۱۸ آذر ۱۳۹۰ / ۱۳:۴۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۲۷۱۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
رییس سازمان حفظ نباتات:

مسوولان تجارت و بازرگانی به واردات میوه و حاشیه‌های آن پایان دهند

رئیس سازمان حفظ نباتات با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مسوول تجارت و بازرگانی کشور باید بسترهای لازم برای صادرات را فراهم کنند و به واردات میوه و حاشیه‌های آن پایان دهند، گفت: همکاران آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت بخش‌نامه وزیر جهاد کشاورزی در مورد ممنوعیت ثبت سفارش و واردات میوه را مورد عمل قرار نداده‌اند و از 18 خرداد تا هشتم آبان امسال و بعد از آن برای واردات انواع میوه ثبت سفارش کرده‌اند.

رضا فتوحی اظهار کرد: گفت: با توجه به اینکه سالانه بیش از 16 میلیون تن انواع میوه با کیفیت عالی در کشور تولید می‌شود و باید یکی از کشورهای صادرکننده میوه باشیم، دستگاه‌های مسوول تجارت و بازرگانی کشور باید بسترهای لازم برای صادرات را فراهم کنند و به واردات میوه و حاشیه‌های آن پایان دهند.

وی افزود: با توجه به مفاد قانون مقررات صادرات و واردات مصوب مهر ماه مجلس شورای اسلامی، فرآیند قانونی واردات یک کالای کشاورزی بدین صورت است که نقطه شروع واردات با ثبت سفارش ورود کالا در وزارت بازرگانی کلید زده می‌شود و نقطه خاتمه واردات در گمرک کشور است.

فتوحی با اشاره به نقش وزارت جهاد کشاورزی در واردات کالاهای این بخش، گفت: در راستای ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری، وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای در تاریخ 19 مهر سال گذشته فهرست 190 قلم کالا و تعرفه آن‌ها را در سال گذشته به وزارت بازرگانی اعلام شده است و به دنبال آن طی نامه‌ای در تاریخ 11 خرداد امسال با عنوان وزیر بازرگانی اعلام کرده است که ثبت سفارش ورود و واردات کلیه اقلام از قبیل: توت فرنگی، پیاز، سیب زمینی، سیر، برگه آلو، بادام، انواع میوه‌ها از قبیل‌: سیب، گلابی، پرتقال، انگور، آناناس، میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری به جز موز تا اطلاع ثانوی انجام نشود.

رییس سازمان حفظ نباتات اظهار کرد: متاسفانه همکاران آقای وزیر محترم بازرگانی به بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی عمل نکردند و از 18 خرداد تا هشتم آبان ماه امسال و بعد از آن برای واردات انواع میوه ثبت سفارش کرده‌اند.

وی گفت: بر اساس گزارش رسیده از آذربایجان غربی از ابتدای امسال تا آذر ماه مقدار 158 تن انواع مرکبات، میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار که تشریفات قانونی آن‌ها در وزارت بازرگانی و گمرک ورودی کشور انجام شده وارد کشور شده است که کلیه مستندات مربوطه موجود است.

فتوحی اظهار کرد: براساس ماده چهار آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسوول تعیین ضوابط ، مقررات و استانداردهای صدور گواهی بهداشت انسانی، دامی و نباتی که برای ترخیص کالا، رعایت آن‌ها ضرورت دارد موظف هستند بدون در نظر گرفتن موافقت یا مخالفت خود با ورود یا صدور کالا، ضوابط یاد شده را به وزارت بازرگانی اعلام کنند و وزارت بازرگانی به صورت عام با انتشار در رسانه‌های گروهی به اطلاع واردکنندگان و صادرکنندگان و سازمان‌های اجرایی برسانند.

وی افزود: در غیر اینصورت وزارتخانه یا سازمان مسوول نمی‌تواند از ترخیص کالاهایی که ضوابط آن‌ها را اعلام نکرده است جلوگیری کند، در این راستا سازمان حفظ نباتات شرایط قرنطینه‌ی ورود کالاهای مشمول مقررات ماده 11 قانون حفظ نباتات تعیین واعلام می‌کند.

رییس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: قانون حفظ نباتات و صرفا در رابطه با مسائل قرنطینه نباتی صادر شده و واردکننده موظف به رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط به واردات است.

.

.

..

.

.

.

.

ایسنا

(جمعه ۱۸ آذر ۱۳۹۰) ۱۳:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها