جمعه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۳:۲۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۲۴۹۸۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در معرض نابودی است

بارها و بارها در اخبار از دستبرد عده ای سودجو به منابع طبیعی و عرصه هاي ملی شنیده بودیم اما آنچه امروز شاهد آن هستیم دست‌یازیدن به یک موسسه پژوهشی با بیش از 60 آزمایشگاه تحقیقاتی فعال، 35 گلخانه و اتاق حرارت ثابت و با 11 بخش پژوهشی ملی در عرصه های مختلف گیاهپزشکی که مشغول خدمات پژوهشی به نظام تولید کشاورزی و عرضه محصولات سالم در کشور است.

موسسه تحقیقات گیاهپزشکی در حال حاضر برخوردار از چندین مجموعه علمی از ذخایر ژنتیکی در حوزه تحقیقات حشره شناسی (کلکسیون حشرات با 2/4 میلیون نمونه)، تحقیقات بیماریهای گیاهی و علف‌های هرز ( کلکسیون رستنی‌ها شامل قارچ‌ها، شبه قارچ‌ها، گیاهان عالی، علف‌های هرز، خزه‌ها، گلسنگ‌ها و جلبک‌ها با بیش از 300 هزار نمونه، کلکسیون ملی باکتری‌های گیاهی با بیش از 2000 جدایه، کلکسیون ملی ویروس‌ها، ویروئیدهای گیاهی با بیش از 2000 جدایه و کلکسیون نماتدها با بیش از 5000 نمونه است که ضمن استفاده روزمره پژوهشگران این موسسه در امر تحقیقات و شناسایی عوامل خسارت زای گیاهان مرجع علمی بین المللی و ملی برای دانشگاهها و دانشجویان کشور است.
این موسسه با قدمتی بیش از 70 سال مسئولیت پژوهش و ارائه راهکارهای مدیریتی در کنترل آفات گیاهی با هدف افزایش تولیدات کشاورزی و امنیت غذائی را بر عهده دارد بطوریکه تحقیقات ناب، اصیل و اثر گذار آن در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی توانسته بسیاری از معضلات عرضه تولید را در حد قابل قبول حل نماید.
شرایط آزمایشگاهها، موزه ها و سطح علمی محققین این مجموعه در سطحی است که به جرات می‌توان گفت در منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی نظیری برای آن نمی توان یافت. به عبارت دیگر وجود این موسسه پژوهشی یکی از الزامات اساسی برای تحقق اهداف برنامه چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی است.
بیان این مطالب با دو هدف مهم و اساسی صورت می گیرد اولا اطلاع رسانی به عموم مردم ایران به خصوص متخصصین کشور برای اینکه از داشته های خود مطلع شوند و به آن ببالند، ثانیا جلوگیری از ایجاد هر نوع خسارت به این مجموعه عظیم توسط کسانی که یا ندانسته و یا مغرضانه با اهداف مشخص قصد تخریب این مجموعه گرانبها را دارند.
گناه این موسسه پژوهشی آن است که در 50 سال قبل در منطقه اوین که در آن زمان چندین کیلومتر از مرکز شهر فاصله داشته با پیگیری و همت دلسوزان این مرز و بوم که امروز تعدادی از آنها در خاک آرمیده اند، مستقر گردیده و لحظه به لحظه مراحل رشد و توسعه خود را به شکلی طی نموده که امروزه یکی از افتخارات پژوهشی این کشور به اذعان دانشمندان بین المللی بازدید کننده از این مجموعه محسوب می شود.
از آنجائیکه این موسسه پژوهشی در منطقه ولنجک مستقر گردیده، ظاهرا اراضی آن از ارزش بالایی برخوردار است و همین مسئله موجب شده چشم طمع بسیاری را به خود معطوف نماید.
جای بسی تاسف است که افرادی در مجموعه دولت که خود می بایست زمینه های لازم برای تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله کشور را با حمایت از موسسات پژوهشی فراهم نمایند به دنبال تغییر کاربری این مجموعه بوده و بدون در نظر گرفتن هیچ نوع ملاحظه ای سخن از تخریب و تغییر کاربری و جابجایی این مجموعه می زنند.
سوالات زیادی در این خصوص بی پاسخ مانده که به مواردی از آن اشاره می نماییم.
1- اگر قرار است فعالیت دیگری در مجموعه به هم پیوسته این موسسه (البته با از بین بردن دهها آزمایشگاه، گلخانه و اتاق حرارت ثابت و ذخایر ژنتیکی در حوزه گیاهپزشکی) انجام شود به چه دلایلی از انجام تحقیقات در حوزه گیاهپزشکی که ارتباط مستقیم در تامین غذای کشور و سلامت آن دارد، اولویت دارتر می باشد. چرا باید یک موسسه پژوهشی که بصورت فعال با امکانات پیشرفته در حال فعالیت و خدمات رسانی به جامعه کشاورزی کشور است فدای آن اقدام جدید شود.آنچه تا کنون بصورت مستقیم و غیر مستقیم از زبان مسئولین شنیده شده آن است که قرار است بجای این موسسه پژوهشی تعدادی ساختمان و ویلا برای بهره برداری سران کشورهای دوست با توجه به هم جواری آن با ساختمان اجلاس ایجاد شود! البته به این دلیل باید توجیهات کم ارزش دیگری نیز اضافه نمود که این روزها از زبان مسئولین مطرح می‌شود. چگونه نباید تاسف خورد در مملکتی که بارها از زبان رهبر فقید انقلاب و همچنین مقام معظم رهبری شنیده ایم که کشاورزی محور توسعه بوده ولی امروز شاهدیم که نه تنها از این بخش حمایت های لازم صورت نمی گیرد بلکه اندوخته های عظیمی که در یک مجموعه خدمت گذار بخش کشاورزی وجود دارد به بهانه های واهی نابود می شود. چگونه می توان یک مجموعه پژوهشی که دارای تعداد زیادی آزمایشگاه مرجع، گلخانه و موزه های علمی متعدد است را جابجا کرد. متخصصین این امر می‌دانند عملا جابجایی مجموعه‌های تنوع زیستی و موزه ها در هیچ جای جهان انجام نمی شود بلکه صرفا نسبت به تعمیر و مرمت آن اقدام می شود. این مسئله در خصوص آزمایشگاه های پژوهشی نیز مصداق دارد زیرا جابجایی این آزمایشگاه صدمات جبران ناپذیری را به وسایل و دستگاههای آن (آنهم در شرایطی که امکان تهیه آن با توجه به تحریم‌ها وجود ندارد) وارد می کند.
2- سوال دوم و البته بدون پاسخ این است که سخن از جابجایی این موسسه پژوهشی زمانی مطرح است که هیچ محل خاصی برای استقرار آن تدارک دیده نشده است. حتی با فرض تامین امکانات عظیم مالی مورد نیاز (بالغ بر صدها میلیارد تومان) برای جابجایی این مجموعه حداقل 5 سال تلاش مداوم برای ایجاد یک مجموعه متناسب با شرایط کنونی لازم است. پس در این مدت وظایف بسیار مهم و حاکمیتی این موسسه را چه کسی بر عهده می گیرد . چگونه می‌خواهیم به اهداف برنامه چشم انداز بیست ساله کشور برسیم؟ در حالیکه یکی از مهمترین الزامات و ابزارهای آن را در بخش کشاورزی نابود کرده ایم.
این موسسه در حال حاضر با برخورداری از محققین مجرب و آزمایشگاهها و تکنولوژی پیشرفته پاسخگوی نیازهای کشور در زمینه های زیر می باشد.
-انجام تحقیقات کاربردی و ضروری در حوزه گیاهپزشکی متناسب با نیازهای بخش کشاورزی.
- حل معضلات ناشی از خسارت عوامل خسارتزای گیاهی که موجب کاهش محصولات کشاورزی می شوند.
-انجام تحقیقات کاربردی در راستای کاهش مصرف سموم کشاورزی و توسعه کنترل بیولوژیک با هدف تامین غذای سالم برای کشور.
-تدوین شاخص ها و استانداردهای لازم برای تولیدات سالم کشاورزی که نقش حیاتی در سلامت عمومی جامعه دارد.
-انجام تحقیقاتی که از وظایف حاکمیتی این موسسه بوده و به هیچ وجه نمی توان به سایر ارگانهای دولتی و خصوصی واگذار نمود از جمله این موارد می توان به تعیین شاخص های حد مجاز باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و ثبت سموم آفتکش در کشور اشاره کرد.
-شناسایی عوامل خسارتزای قرنطینه ای که گاه و بی‌گاه بصورت تصادفی یا عمدی بصورت بیوتروریسم وارد کشور شده و موجب خسارت سنگینی به محصولات کشاورزی می شود.
-هدایت و حمایت و سیاستگذاری در خصوص پژوهش هایی که در مراکز تحقیقاتی سراسر کشور در حال انجام است.
از کار انداختن این مجموعه به معنای از بین بردن پشتوانه های عظیم تولید محصولات کشاورزی و آسیب پذیر نمودن بخش کشاورزی از حملات عوامل خسارتزا است که بصورت تصادفی و یا عمدی در کشور بروز می نمایند.
بر این اساس بر خود لازم می دانیم ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه موسسه تحقیقات گیاهپزشکی بعنوان یکی از مهمترین ارکان بخش کشاورزی کشور اعلان نمائیم که اینجانبان وظیفه خود می دانیم از کیان این موسسه به هر نحو ممکن حفاظت نموده و ضمن اطلاع رسانی به عموم مردم و مسئولین کشور از تمام ابزارهای موجود برای جلوگیری از این دستبرد جلوگیری نمائیم. باشد که خداوند بزرگ ما را در انجام این مسئولیت ملی حمایت کند. 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

موج

(جمعه ۲۸ مرداد ۱۳۹۰) ۱۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها