سه شنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۸
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۲۴۷۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

ضد عفونی کردن خشکبار فارس با گاز ازن

نخستین بار ضد عفونی کردن خشکبار تولیدی فارس با گاز ازن آغاز شد.

گاز ازن به عنوان یکی از قوی ترین ضد عفونی کننده های تجاری در دنیا بدون هرگونه باقیمانده سمی است که در کارخانه های تولید خشکبار و فرآورده های لبنی مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با توجه به هزینه بر بودن متیل بروماید و دیگر ضدعفونی کننده ها، دستگاه ازن ژنراتور بدون هزینه مواد اولیه و با تولید خودکار از اکسیژن گاز ازن تولید می کند. 
صادقی افزود: 80 درصد هزینه تامین دستگاه ازن ژنراتور در قالب تسهیلات بهسازی و نوسازی برای تجهیز صنایع تبدیلی به صورت وام پرداخت می شود. 
وی گفت: این گاز می تواند برای ضد عفونی کردن انواع خشکبار از جمله پسته، فندق، گردو، خرما و انجیر استفاده شود.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: ضدعفونی کننده هایی چون متیل بروماید و قرص هایی با ترکیبات آلومینیوم و گاز توکسین و فوستوکسین باید با دوز مشخص استفاده شود. صادقی افزود: استفاده ناصحیح ازاین ضدعفونی کننده ها باعث باقی ماندن این مواد در خشکبار و ایجاد گازهای خطرناک می شود در حالیکه ضدعفونی با ازن چنین ضرری ندارد. 
وی با اشاره به مزایای استفاده از گاز ازن در صنعت لبنیات نیز افزود: ازن برای ضد عفونی و شستشوی کارخانه هایی همچون شیر و قند خرما مناسب ترین ماده است.
دستگاه گاز ازن در مقایسه با متیل بروماید علاوه بر صرفه جویی در هزینه مواد ، زمان و حمل و نقل آن دیگر نیازی به مکانی برای نگهداری کپسول های حجیم متیل بروماید ندارد.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: ضدعفونی 4 هزار تن انجیر در یک کارخانه نیاز به 2 تن متیل بروماید با قیمت 400 میلیون ریال دارد در حالیکه این مقدار خشکبار برای ضدعفونی شدن با گاز ازن به 30 میلیون ریال نیاز دارد . پارسال 238 هزار و 621 تن خشکبار در استان فارس تولید شد . استان فارس در تولید انجیر و بادام مقام اول را در کشور دارد.
فارس، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی و قزوین جزو استان های عمده تولید خشکبار محسوب می شوند.

.

.

.

.

.

.

.

.



موج.

(سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰) ۱۳:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها