چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۰ / ۱۹:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۴۲۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پرورش شترمرغ، صنعتی سودآور

شترمرغ از پرندگان بی‌پرواز دسته سینه‌پهنان راسته شترمرغیان است. این پرنده گردن و پاهای درازی دارد و می‌تواند با سرعتی در حدود 65 کیلومتر در ساعت بدود. شترمرغ بزرگ‌ترین پرنده موجود است . طول قد آن به 7.2 متر و وزن آن به 140 کیلوگرم می‌رسد. اندازه تخم این پرنده تا 20 سانتیمتر و وزن آن به 5.1 کیلوگرم می‌رسد که ظرف حدود نیم ساعت پخته می‌شود. شتر مرغ به دلیل قدرت متابولیسمی بالا و تبدیل غذا به انرژی، رشد سریع، عمر مفید و طولانی و تولید مثل بالا از دیگر دام‌ها متمایز است.

این دام به دلیل سازگاری با محیط زیست و آب و هوای متفاوت ( از 30 درجه سانتیگراد زیر صفر تا پنجاه بالای صفر) از نظر نگهداری، کم هزینه‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌است.

گوشت قرمز که کم چرب و کم کلسترول با طبیعتی گرم و دارای آهن است، گوشت این پرنده را از سایر گوشت‌های قرمز متمایز می‌کند. پوست نرم، لطیف و با مقاومت بالا با داشتن فولیکول‌های پر روی پوست، امتیاز دیگر این پرنده نسبت به سایر دام‌هاست، به طوری که پوست شترمرغ در بازارهای جهانی تا 400 دلار قیمت دارد.

گفته می‌شود مغز این پرنده در درمان بیماری آلزایمر موثر است و از بافت زانوی شترمرغ جهت دستگاه‌های الکترونیکی و مخابراتی استفاده می‌شود، حتی می‌توان قرنیه چشم این پرنده را به قرنیه چشم انسان پیوند زد.

صادرات پوست شترمرغ می تواند برای استان سودآور باشد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: پرورش شتر مرغ از فعالیت‌های نوپایی است که نیازمند اطلاع‌رسانی و ترویج است.

"محمد نظرپور" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، تصریح کرد: شترمرغ از پرندگانی است که سازگاری بسیاری بالایی داشته و در مناطق مختلف قابلیت پرورش دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، خاطرنشان کرد: شترمرغ بزرگترین پرنده‌ای است که پرورش آن در دنیا رو به افزایش است و آمریکا، انگلیس و آفریقای جنوبی از بزرگترین کشورهای پرورش دهنده این پرنده به شمار می‌روند.

وی اظهار کرد: سودآوری شترمرغ، چهار برابر گاو است، چرا که شترمرغ تا 40 سال بارور است، در حالی که گاو این طور نیست.

نظرپور از دیگر مزایای پرورش شترمرغ را مقاومت بالای آن در برابر بیماری‌ها و فقر غذایی دانست و افزود: تاکنون هیچ گونه بیماری مشترک بین انسان و شترمرغ شناخته نشده است.

وی ادامه داد: گوشت شترمرغ مطابق ذائقه مصرف کنندگان گوشت قرمز است و در برابر فساد مقاوم بوده و از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز جلوگیری می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان همدان 14 واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت 90 قطعه شترمرغ مولد و 360 قطعه پرواری وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 181 قطعه شترمرغ مولد در استان وجود دارد که این مساله نشان دهنده صرفه اقتصادی این صنعت است.

وی یادآور شد: سال گذشته 57 تن گوشت و 11 تن تخم شترمرغ در استان تولید شد و هم اکنون در همدان دو واحد، ملایر یک واحد، بهار سه واحد، کبودراهنگ چهار و رزن یک واحد و فامنین سه واحد پرورش شترمرغ فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان، مشکل اساسی در پرورش شترمرغ را نبود کشتارگاه مختص آن دانست و افزود: در حال حاضر تولید شترمرغ انبوه نیست و احداث کشتارگاه برای سرمایه‌گذار، مقرون به صرفه نیست، ولی اگر پرورش آن توسعه یابد، احداث کشتارگاه هم به تبع آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: هم اکنون شترمرغهای پرواری در خارج از استان و همین طور در یکی از شهرستان‌های استان کشتار می‌شوند.

نظرپور همچنین درباره تسهیلات بانکی برای پرورش شترمرغ گفت: به پرورش دهندگان شترمرغ زمانی وام می‌دهند که ساختمان و تاسیسات آن احداث شده باشد و فقط برای خرید شتر مرغ وام می‌دهند که از موانع پرورش این دام است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، پوست شترمرغ را یکی از محصولات جانبی تولید این پرنده بیان کرد و گفت: استان همدان یکی از استان‌های پیشرو در دباغی پوست است و پوست شترمرغ نیز در خود استان، دباغی و فراوری می‌شود. ضمن این که پرورش شترمرغ، زمانی سودآور است که بتوانیم پوست آن را صادر کنیم.

وی، مساحت لازم برای پرورش شترمرغ به ازای هر قطعه مولد را شش متر سایه بان و 160 متر گردشگاه اعلام کرد.

نظرپوربا اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: توسعه پرورش سایر ماکیان از نظر کمی و نیز راه‌اندازی صنایع جانبی از قبیل کشتارگاه و صنایع تبدیلی از برنامه‌های این سازمان در زمینه پرورش شترمرغ است.

مجوز پرورش شتر مرغ به سختی صادر می‌شود

"غلامعلی ابراهیمی" که اولین پرورش دهنده شترمرغ در ایران و استان است، گفت: پرورش شترمرغ با توجه به این که گوشت شترمرغ، بازار پسندی بالایی دارد، صرفه اقتصادی خوبی دارد و حتی به برخی از کشورها نیز صادرمی‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، سخت‌گیری‌های زیاد در زمینه صدور مجوز را یکی از دلایل بی‌میلی مردم نسبت به این کار دانست و افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران با دودندگی‌های زیاد و همچنین طولانی شدن مدت زمان صدور پروانه از ادامه کار منصرف می‌شوند.

ابراهیمی، ندادن تسهیلات کافی به پرورش دهندگان شترمرغ را از دیگر مشکلات و موانع پیشرفت این صنعت عنوان کرد و گفت: نبود کشتارگاه در برابر این مشکلات ناچیز است و به چشم نمی‌آید و این تنها شایعه‌ای است که برسرزبان‌ها افتاده است.

کشتارگاه مختص شتر مرغ در کشور وجود ندارد

مسوول یکی از کشتارگاههای استان همدان نیز به ایسنا گفت: در کشور، شترمرغ کشتارگاه خاصی ندارد و در کشتارگاههای سایر طیور کشتار می‌شود.

"جوادی" عنوان کرد: این در حالی است که در سایر کشورها، کشتارگاههای اختصاصی شترمرغ وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورت حمایت، احداث کشتارگاه مختص شترمرغ با استقبال روبرو می‌شود، در حالی که در زمینه مجوز با سخت گیری‌های زیادی مواجه هستیم، چرا که پرورش شترمرغ طرح نوپایی بوده و نیازمند حمایت‌های زیاد است.

وی اظهار کرد: همدان پتانسیل‌های خوبی برای پروش شترمرغ داشته و استقبال کنندگان زیادی نیز دارد و اگر در ایجاد کشتارگاه، حمایت‌های لازم صورت گیرد، مشکلات پرورش دهندگان حل می‌شود.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا

 

(چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰) ۱۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها