سه شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۵ / ۰۳:۵۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۲۳۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۵
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
در پی ابطال مجوز

بزرگترین کارخانه تولید دستگاه خشک کن غلات در معرض تعطیلی است

مدیر عامل شرکت توسعه عمران گفت: مشکل مجوز، بزرگترین کارخانه تولید دستگاه های خشک کن و پاک کننده غلات کشور را در معرض تعطیلی قرار داده است.

پرویز سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: شرکت عمران صنعت که در زمینه تولید ماشین‌آلات خشک‌کن ذرت، تجهیزات پاک کن غلات و سیلوهای فلزی فعالیت دارد، از سال 1372 آغاز به فعالیت کرد و در زمینه فعالیتهای صنعتی و تولیدی کشور منشاء اثر بوده و در حوزه صنعت خشک کن صاحب نام است.
سلیمانی خاطرنشان کرد: ذرت از محصولات استراتژیک به شمار می رود و بسیار مورد توجه دولت است، در واقع اگر صنعت خشک کن پشت سر محصول ذرت نباشد، صدمه زیادی به تولید ذرت کشور وارد خواهد شد.
وی یادآور شد: هم اکنون 80 درصد دستگاههای خشک کن ذرت و تجهیزات پاک کننده غلات کشور توسط شرکت عمران صنعت تولید می شود، این شرکت از سال 72 تا کنون به طور شبانه روزی در این صنعت فعالیت داشته و سالانه تجهیزات 18 کارخانه کامل خشک کن ذرت را در اختیار صنعت خشک کن قرار می دهد.
وی با بیان اینکه اگر کارخانه عمران صنعت تعطیل شود صنعت خشک کن و پاک کننده غلات دچار آسیبهای جدی خواهد شد، افزود: شرکت عمران صنعت در کنار فعالیت‌هایی که داشته با مشکلاتی دست به گریبان است که تداوم بی توجهی به این مشکلات این واحد موفق تولیدی را به تعطیلی خواهد کشاند.
سلیمانی گفت: متاسفانه 12 سال قبل مجوز فعالیت کارخانه علی رغم موافقت وزارت صنایع سنگین سابق ابطال شد و علی رغم فعالیت کارخانه طی این سالها، تلاش‌های انجام گرفته برای احیای مجوز آن نتیجه‌ای در بر نداشته است.
وی تاکید کرد: متاسفانه با آنکه رئیس جمهوری طی نامه‌ای، دستور صریح و روشن برای حل مشکل کارخانه، جلوگیری از بیکاری 50 نیروی کار شاغل در این واحد تولیدی و همچنین جلوگیری از هدر رفتن تجربیات ارزشمند بدست آمده در این صنعت را صادر کرده است، این دستور در پیچ و خم‌های اداری سازمان صنایع و معاون استان تهران متوقف ماند.
وی اظهار داشت: تقاضای مدیران کارخانه برای احیای مجوز پس از ارجاعات متعدد به شعب مختلف سرانجام با پاسخی مواجه شد که از ابتدا به عنوان مشکل مطرح شده بود، بدین معنا که در پاسخ به تقاضای مدیران کارخانه بار دیگر عنوان شد چون کارخانه در شعاع 120 کیلومتری استان تهران احداث شده است، امکان صدور مجوز برای آن وجود ندارد.
سلیمانی اظهار داشت: کارخانه در زمان احداث بر اساس مجوزی که توسط وزارت صنایع سنگین وقت صادر شده بود شکل گرفت اما بدون اطلاع مدیران شرکت، مجوز آن ابطال شد و چون وزارت صنایع سنگین ادغام شده و وزارتخانه صنایع و معادن کنونی شکل گرفته بود، مسئولان فعلی مسئولیت مجوز صادر شده در آن زمان را نمی‌پذیرند.
وی گفت: احداث کارخانه در سال 72 بر اساس مجوزهای دریافت شده صورت گرفت و کار خلاف قانونی انجام نشده است، از آن زمان تاکنون سرمایه‌گذاری انجام شده و تولید انجام می شود اما متاسفانه اکنون با برخوردی منفی و بی منطق مواجه شده‌ایم و بلاتکلیف مانده‌ایم.
مدیرعامل شرکت عمران صنعت تصریح کرد: اگر این برخوردهای بی منطق ادامه یابد ناچار به تعطیلی کارخانه هستیم، زیرا قادر نیستیم شرایط فیزیکی کار را بهبود بخشیده، توسعه عملیات ساختمان انجام دهیم و یا از تسهیلات بانکی استفاده کنیم.
وی افزود: بنابراین تمامی موفقیت‌های بدست آمده را کنار گذاشته و بناچار کارخانه را تعطیل می‌کنیم.
سلیمانی با بیان اینکه در صورت تعطیلی کارخانه مسئولیت بیکاری کارگران آن بر عهده وزارت صنایع خواهد بود افزود: در صورت تعطیلی شرکت عمران صنعت کشور در زمینه صنعت تولید دستگاههای خشک کن و پاک کننده غلات دچار آسیبهای جدی خواهد شد و ورود این دستگاهها از خارج کشور نیز مستلزم خروج ارز قابل توجهی خواهد بود.
مدیر عامل شرکت توسعه عمران افزود: علاوه بر این برنامه صادرات محصولات شرکت به عراق نیز هم اکنون به دلیل مشکل مجوز معوق مانده است.
سلیمانی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای حل مشکل کارخانجات شرکت توسعه عمران نیز گفت: مدیریت شهرک صنعتی نظر آباد و فرماندار این شهر از فعالیتهای کارخانه بازدید و حمایت کردند و علاوه بر این مدیر کل سازمان صنایع و معادن استان تهران نیز در بازدید کار کارخانه نظر مثبت خود را ابراز کردند اما هنگامی که کار به کارشناسان این سازمان ارجاع شد،بار دیگر پاسخهای قبل تحویل مسوولان شرکت شد.
وی اضافه کرد: نظر کارشناسان سازمان صنایع و معادن استان تهران خرید یک مجوز از سایر واحدهای تولیدی برای کارخانه است که این اقدام نیز مشکلات تازه ای در پی خواهد داشت.

(سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵) ۰۳:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها