مشروح صحبت های مدیر عامل صنایع شیر ایران جناب آقای مهندس باروت کوب در کنفرانس خبری 30 خرداد 90
تولید شیر خام دنیا در سال 2010 معادل 716 میلیون تن باافزایش 8/1 درصدی
به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران مدیر عامل صنایع شیر ایران در نشستی خبری با نگاهی به آمار تولید شیر در جهان گفت : کل تولید شیر خام دنیا در سال 2010 معادل 716 میلیون تن باافزایش 8/1 درصدی نسبت به سال 2009 بوده است که سهم شیر گاو 84 درصد ، گاو میش 3/12 درصد ، بز 2/2 درصد ، گوسفند 3/1 درصد و شیر شتر 2/0 بوده است در این میان در سال 2009 در جهان 17 میلیون تن پنیر ، 9 میلیون تن کره و 140 میلیون تن شیر مایع تولید شده است که میانگین قیمت شیر خام اتحادیه اروپا در سال گذشته 27/0 یورو معادل 475 تومان بوده است .
جناب آقای باروت کوب در این نشست گفت: بیشترین محصول صادراتی دنیا شیر خشک با چربی به میزان 3/2 میلیون تن و پس از آن پنیر به میزان 8/1 میلیون تن بوده است .
اشتغال زائی دو میلیونی صنعت بالنده شیر
جناب آقای باروت کوب ، از صنعت شیر به عنوان صنعت بالنده نام برد و از فرصت های شغلی این صنعت در چرخه تولید علوفه ، تولید شیر خام ، فناوری ، صنایع تبدیلی و فرآوری ، حمل و نقل و فروش که بالغ بر2 میلیون فرصت شغلی نام برد، که ارزش ذاتی آن معادل 50 میلیارد دلار است .
ایشان افزودند: هم اکنون در کشور بالغ بر 14000 واحد دامی صنعتی در حال بهره برداری است که در حال حاضر 833 کارخانه در کشور به تولید فرآورده های شیری مشغولند و 90 درصد سرمایه گذاری انجام شده در تولید و فرآوری شیر کشور توسط بخش خصوصی انجام شده است در ادامه ظرفیت آماده بهره برداری صنعت شیر کشور را 12 میلیون تن برآورد کردند.
مهندس باروت کوب در ادامه افزودند: بنا به گزارش وزارت بازرگانی سهم ارزش افزوده صنایع لبنی در ارزش افزوده کل صنایع غذایی به 8/12 درصد می رسد که صنعت شیر 90 درصد نیازمندی های خود را از داخل کشور تأمین می کند و تنها حدود 10 درصد در بخش تکنولوژی و بسته بندی وابستگی به خارج از کشور دارد .
مدیر عامل صنایع شیر ایران به معرفی کلی از این مجموعه بزرگ پرداختند و گفتند: هولدینگ صنایع شیر ایران ( پگاه ) ، با ظرفیت تولید و فرآوری دو میلیون تن شیر در سال و با قدمتی 57 ساله ، بزرگترین مجموعه صنایع غذایی کشور و بزرگترین مجموعه صنعت شیر خاورمیانه است.
صنایع شیر ایران و زیر مجموعه های آن با 29 زیر مجموعه بز رگترین مجموعه صنایع غذایی کشور
صنایع شیر ایران و زیر مجموعه های آن با 29 زیر مجموعه بز رگترین مجموعه صنایع غذایی کشور می باشد که این زیر مجموعه ها عبارتند از:
16 کارخانه تولید و فرآوری شیر ، شیرخشک و شیر خشک نوزاد .
1 کارخانه صنایع بسته بندی فرآورده های شیری .
2 کارخانه سرمایه گذاری و کارگزار بورس .
2 شرکت کشت و صنعت و دامپروری .
8 شرکت بازرگانی ، بازاریابی و فروش .
در ادامه به نیروی انسانی شاغل در این مجموعه بزرگ خصوصی پرداختند که: تعداد شاغلین : 5000 نفر، تعداد کارشناسان و متخصصان : 1100 نفر، سهم پگاه از بازار فرآورده های شیری کشور : حدود 30 درصد .
صنایع شیر ایران با نام پگاه 280 نوع محصول به بازار عرضه کرده است. که تعداد دامداری های صنعتی طرف قرارداد با مجموعه صنایع شیر ایران 60 هزار نفر از طریق 500 مرکز و سکوی جمع آوری شیر .
گسترش امر تحقیق و پژوهش و توسعه محصولات جدید جزء استراتژی های مهم شرکت صنایع شیر ایران
جناب آقای مهندس باروت کوب به اهمیت تحقیق و توسعه در صنایع شیر ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت نقش تحقیق و توسعه در تنوع و توسعه محصولات ، انتقال دانش فنی ، بهبود فرآیندها و محصولات ، افزایش رضایت مشتریان ، توسعه بازار ، توسعه اقتصادی شرکت و افزایش قابلیت رقابت پذیری و ..... گسترش امر تحقیق و پژوهش و توسعه محصولات جدید جزء استراتژی های مهم شرکت صنایع شیر ایران قرار گرفته است .
نتیجه این رویکرد ، هدف گذاری و تمهید و ایجاد زیر ساخت های لازم و استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی موجود در کشور اعم از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بوده است . در این راستا این شرکت بالغ بر 70 پروژه تحقیقاتی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی انجام داده است .
این مطالعات بیشتر در حوزه های ذیل بوده است :
مطالعات مربوط به توسعه محصولات جدید و فراسودمند ( با توجه به رسالت این شرکت در تأمین غذای سالم برای جامعه سالم ) نظیر تولید ماست ، پنیر و بستنی و نوشیدنی پروبیوتیک و کفیر .
مطالعات مربوط به اطمینان از اثر بخشی خواص سلامتی بخش فرآورده های لبنی فراسودمند با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی .
مطالعات مربوط به بومی سازی دانش فنی تولید مواد اولیه مورد مصرف در صنعت شیر نظیر مطالعه روی تولید استارتر بومی ( MPC ( Milk Protein Concentrate و ......
مطالعه روی ایمنی مواد اولیه مصرفی ( مواد آلاینده ، فلور میکروبی )
مطالعه جامع صنعت شیر که پوشش دهنده بسیاری از مسائل مرتبط با صنعت بوده است .
مطالعه روی حذف اتلاف ها و بهبود بهره وری و مسائل اقتصادی
نتایج مطالعات واحد تحقیق و توسعه شرکت به صور محتلف ارائه شده است : بیش از 80 مقاله و سخنرانی علمی در کنگره های بین المللی ( 20 ) و ملی ( 46 ) و مجلات معتبر ( 15 ) .
خودکفایی کشور در تولید پنیر .
معرفی بیش از 25 نوع محصول جدید به بازار ایران
ثبت 4 اختراع صنایع شیر ایران شامل :
تولید قرص شیر طعم دار
تولید MPC .
ساخت جاذب های صوتی بر پایه مواد پلیمری
روش نوین تولید نوعی ماست پروبیوتیک.
هیچ چیزی مهمتر از سلامت مصرف کننده نیست و "کیفیت" شعار عملکردی ماست.
به گزارش فودنا مدیر عامل صنایع شیر ایران گفت:هیچ چیزی مهمتر از سلامت مصرف کننده نیست و"کیفیت" شعار محوری صنایع شیر ایران است و گواه آن اخذ : 193 نشان استاندارد ملی ، 16 گواهی استقرار سیستم مدیریت کیفیت ( ISO 9000(، 14 گواهی استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی، 11 گواهی استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ( OHSAS 18001 ) ،10 گواهی IMS ، 7 گواهی استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآورده های غذایی ( HACCP )، 6 گواهی استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO 22000 ، 11 گواهی آزمایشگاه های آکرودیته جانشین آزمایشگاه های موسسه استاندارد ، 2 گواهی استقرار مدیریت کیفیت آزمایشگاه ISO 17025، 4 نشان ایمنی و سلامت محصول ( سیب سبز )، 13 لوح صنعت سبز، 5 لوح صنعت برگزیده سبز ، 7 کد ملی زیست محیطی ، 5 جایزه مدیریت سبز ایران، 2 جایزه EFQM، 3 گواهی استقرار سیستم SS، 5 واحد نمونه استاندارد کشوری ، 12 واحد نمونه استاندارد استانی ، 1 نشان ملی ایمنی ، صنایع شیر ایران پیشگام تبیین ارزش غذایی و افزایش سرانه مصرف شیر، صنایع شیر ایران طی یک دهه گذشته مبتکر و پیشرو فعالیت های فرهنگ سازی با محوریت تبیین ارزش غذایی شیر و سرانه مصرف آن در کشور بوده است .
مهندس باروت کوب در راستای فرهنگسازی و تبلیغات شفاف پگاه به گوشه ای از فعالیت های انجام شده در این عرصه اشاره کرد: بازدیدهای دانشجویی و دانش آموزی و زنگ شیر در مدارس برای 068/013/1 نفر ، بازدیدهای نخبگان 670/83 نفر ، همایش های فرهنگ سازی 150دوره برای 040/104 نفر ، آموزش ضمن خدمت مربیان بهداشت 83 دوره 20 ساعته برای 060/23 نفر ، تولید و پخش برنامه های آموزشی و مستند صدا و سیما بالغ بر 300 برنامه، تدوین و انتشار 8 عنوان کتاب آموزشی با شمارگان 430 هزار نسخه .
فروش و صادرات صنایع شیر ایران رو به رشد
به گزارش فودنا مدیر عامل صنایع شیر ایران به فروش سال 1389 و صادرات این مجموعه اشاره کردند و گفتند: فروش صنایع شیر ایران در سال گذشته بالغ بر 905 میلیارد تومان بوده است .
شرکت صنایع شیر ایران در سال 1388 و سالهای قبل از آن در میان صد شرکت برتر کشور ، همواره رتبه اول شرکت های صنایع غذایی را کسب نموده است .
و صادرات سال 1389 به استناد گزارش سازمان توسعه تجارت ، سهم پگاه از کل صادرات فرآورده های شیری 1389 کشور 22 درصد بوده است .
مجموع صادرات سال 1389 پگاه بالغ بر 60 میلیون دلار بوده است که 122 درصد رشد وزنی و 70 درصد رشد ارزی نسبت به سال قبل داشته است .
انواع خامه ، ماست ، پنیر ، دوغ و کفیر ، شیر ، پودر آب پنیر و بستنی پیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده است .
صادرات محصولات پگاه به کشورهای عراق ، افغانستان ، عربستان ، پاکستان ، بحرین ، آذربایجان ، ترکمنستان ، کانادا و لبنان انجام شده است .
اعطای یارانه و تامین نهادهای ارزان قیمت مهار قیمت شیر خام دامداران
و دیگر پیشنهادات و باید های باروت کوب :
مدیر عامل صنایع شیر ایران در مورد باید های توسعه این صنعت گفتند: ریسک صنعت شیر بالاست و باید از حاشیه سود کافی و مطمئن برخوردار باشد، قیمت تمام شده شیر خام در کشور بالاست و گاهی بالاتر از قیمت آن در اتحادیه اروپاست و راه حل این افزایش قیمت را تامین نهادهای ارزان قیمت، اعطای یارانه به دامداران و نیز افزایش بهره وری برشمردند .
پیشنهاد ما اختصاص یارانه صادراتی کمک بزرگی به دامداران و صنایع تبدیلی برای تنظیم بازار در زمان پر شیری است.
از دیگر پیشنهادات ایشان تامین تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای سرمایه گذاری در بخش دامداریجهت توسعه صنعت بود.
پیشنهاد دیگر : سیاست گذاری بخش باید به فعالان این بخش واگذار گردد و پیشنهاد بعدی را تشکیل خانه شیر جهت گام بلند و مهم برای تحقق نیازهای این صنعت برشمردند .
مهندس باروت کوب با اشاره به درخواست های این صنعت به شمردن تعدادی از این نیازهای که به رشد بهتر صنعت کمک می کند اشاره نمودند:
قیمت گذاری بدلیل رقابتی بودن بازار باید تابع مکانیزم عرضه و تقاضا باشد.
سیاست دولت در زمینه یارانه شیر باید هر چه سریعتر مشخص شود تا صنعت و دامداران از این بلاتکلیفی نجات یابند .
طرح شیر مدارس به علت اهمیت آن در سلامت باید تداوم داشته باشد.
مالیات باید از چرخه صنعت شیر همانند کشاورزی حذف شود تا قیمت تمام شده کاهش یابد و همچنین سرانه مصرف افزایش یابد.
شیر خام باید همانند شیر – به دلیل بیماریهای مشترک انسان و دام - تابع استاندارد اجباری گردد.
سوال و پاسخ های کنفرانس خبری
به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران فودنا، در ادامه صحبت ها و در گفتگویی رو در رو با اصحاب رسانه در زمینه افزایش قیمت در دوران هدفمندی یارانه ها افزودند ما طبق تعهدخود به دولت تا پایان سال 89 افزایش قیمت نداشتیم و احتمالا در تیر ماه افزایش 10درصدی را خواهیم داشت که هنوز مجوزهای لازم را اخذ نکردیم.
ایشان در پاسخ به اینکه اجرای مناقصه دولتی برای شیر مدارس به نزول کیفیت دچار می شود!؟ گفتند :طرح کلی این عملکرد طرح بسیار صحیحی است که باید ادامه داشته باشد و یا حتی توسعه یابد اما بازنگری بر چگونگی تهیه این محصول می تواند عملکرد خرید و عرضه را به سمت اولویت کیفیت بر کمیت سوق دهد.
مهندس باروت کوب در پاسخ به فعالیت پگاه در روز ملی شیر گفتند:با توجه به اینکه روز ملی شیر در خرداد و فصل امتحانات مدارس ما را در فعالیت گسترده در این روز محدود می کند ادامه دادند که پیشنهادی مبنی بر تغییر این روز به 7 اسفند داده شده که امیدواریم انجام گردد.
در جواب سوال اینکه افزایش 10 درصدی قیمت آیا حاشیه امن مالی برای مجموعه پگاه هست؟ گفتند: تجمیع این افزایش با تحقق وعده های دولت این حاشیه امن را تضمین می کند.
مدیر عامل صنایع شیر در پاسخ به سوال – اختلاف آمار ارائه شده شما و معاونت امور دام - ، آمار مرکز آمار ایران را فصل الخطاب اعلام کردند و گفتند آمار داخلی مجموعه صنایع شیر در تناسب با آمار مرکز آمار ایران همیشه ارائه می شود .
ایشان در پاسخ به بدهی های شرکت به دامداران اعلام کردند: که ما 50 میلیارد تومان بدهی داریم و 65 میلیارد تومان از دولت طلب داریم .
ایشان در پایان نسبت به سوال اینکه قیمت پایه و نهایی خرید شیر از دامداران از طرف صنایع شیر ایران چه میزان است اشاره ای نکردند ولی خرید 400 و یا پایین تر از این مبلغ را نیز رد نمودند. ولی خرید شیر را متناسب با داشتن شاخص های مختلف متغیر دانستند .
حــــاشــــیـــــــه هــــا :
در شروع برنامه قرائت قران مدیر روابط عمومی صنایع شیر ایران (مهندس صراف زاده) آنهم به زیبایی و کاملا جذاب در نوع خودش بسیار جالب توجه بود.
کلیه صحبت ها بصورت کاملا تدوین شده کار را برای انعکاس خبری بهتر بسیار مهیاتر کرده بود.
برنامه با 15 دقیقه تاخیر ساعت 15/10 صبح 30 خرداد، شروع شد.
کمبود فضای مهمانان خبری و استقبال مدعوین جهت این نشست ، مدیر روابط عمومی را مجبور به جانمایی شخصی خبرنگاران نمود.
پیشنهاد اولویت پرسش و پاسخ رسانه های آنلاین بر مطبوعات با مخالفت همکاران مطبوعاتی همراه گردید.
اقدام جالب توجه روابط عمومی صنایع شیر ایران مبنی بر تقدیر از رسانه های مطبوعاتی و خبرگزاریهای و رسانه های آنلاین به عنوان بیشترین انعکاس دهنده اخبار صنعت شیر در سال 89 بسیار جالب توجه بود . که در رسانه های آنلاین ایسنا،فارس ، ایرنا و فودنا بیشترین اخبار و مطالب را نسبت به صنعت شیر داشتند.
برنامه راس ساعت 45/11 به پایان رسید.