چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۸۵ / ۱۵:۰۱
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۲۳۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۲
سرویس شیرینی و شکلات

پرنده ای با طعم شیرینی

لیلا شکاری

 

  ساختمان سبزرنگ کیلومتر 25 جاده تهران- کرج و پرنده­ی سفیدی که بر بلندترین نقطه، نام ساختمان را یدک می کشد.

در سال 1344 در حوالی میدان امام حسین، حاج میرزا آقا رسولوی کیکی را با نام خانوادگی خود در سطح محدودی عرضه کرد ودر سال 1375 به کمک پسرانش نام تجاری درنا را جایگزین نام قبلی کرد و امروز کیکهای ساده رسولوی به 27 محصول تبدیل شده است و درنا را بیش تر به نام نوعی کیک می شناسند تا پرنده ای کمیاب.

 

بیسکولارج :

کارخانه بیسکولارج که برند درنا را برای خود انتخاب کرد، یکی از کارخانه های حاج آقای رسولوی و پسرانش است اما خانواده رسولوی دو کارخانه­ی دیگر، یکی در تبریز با نام ارس­بر و برند «بنیس» و یکی در بابلسر به نام هامان دارد که البته توزیع محصولات آنها فقط در شهر مادر است .

شرکت درنا آنقدر قدمت دارد که بگوییم بازار او را می­شناسد و او نیز می­داند سلیقه مصرف کننده امروز چیست.

و اگر شناخت بازار و ذائقه­ی مصرف کننده یکی از ارکان مهم تجارت بدانیم، نقش روابط عمومی ها برای این شناخت غیر قابل انکار است.

 

روابط عمومی :

در شرکت های صنایع غذایی رسم بر این است که یکی از اعضای خانواده که احتمالاً هیچ تخصص خاصی ندارد برای پست روابط عمومی یا بهتر است بگوییم تبلیغات انتخاب می شود، اما شرکت درنا از معدود شرکتهایی است که برای روابط عمومی جایگاه مشخص و تعریف شده ای دارد، دکتر اعتمادی نیز از معدود آدمهایی است که در سر جای خود قرار گرفته است. او تحصیل کرده­ی همین رشته است و از چند ماه پیش وارد شرکت درنا شده و آمدنش را ناشی از نوع نگرشی می داند که در شرکت درنا حاکم است و شاید به همین دلیل از پیشنهاد ما برای گرفتن گزارشی از شرکت درنا، استقبال کرد و ما­ در یکی از روزهای سرد به ساختمان سبز رنگ درنا رفتیم و از نزیک با فعالیت های آنها آشنا شدیم.

 

در  در  در  درنا

در دنیای امروز شعارهای تبلیغاتی مهمترین الگوی فروش به شمار می رود اما شعار درنا هیچ یک از فاکتورهای لازم برای تیزرهای تبلیغاتی را ندارد.

 حسین رسولوی، پسر رسولوی بزرگ این اشکال را به خاطر قدیمی بودن این شعار تبلیغاتی دانست اما معتقد بود که این شعار جا افتاده و مخاطبان آن را می شناسند.

اگر در دنیا، شعارهای تبلیغاتی مهمترین الگوی تبلیغاتی شرکتهاست،در  در  در  درنا تنها شعار شرکت است که متاسفانه هیچ یک از پارامترهای تبلیغاتی را ندارد و شاید زبان ساده آن تنها فاکتور استفاده از این شعار باشد البته اعتمادی امیدوار است شعارهای بهتری را جایگزین کند نا گفته نماند که او معتقد است؛ شرکت فروش خود را که دلیل اصلی  شعار است دارد .

 

فروش :

اگر چه شرکت درنا توانسته مشتری های خود را برای فروش محصولاتش،پیدا کند اما اینکه چند در صد مصرف کنندگان را شامل می شوند سئوال ساده ای نیست که بتوان به راحتی نیز به آن پاسخ گفت. در این شرکت 27 محصول وجود دارد که با توجه به بازار و نوع تقاضای مشتریان تولید آنها کم و زیاد می شود و حتی خط­های تولید هم به شکلی طراحی شده­اند که بتوانند محصولات مختلف را بر اساس زمانبندی که برایشان تعیین می شود تولید کنند . اما برای فروش مهمترین فاکتور کیفیت است .

 

کیفیت :

کیفیت محصولات، به نوع مواد اولیه به کار رفته شده در آن و فرایند تولید بستگی دارد. مظفری مدیر خرید شرکت، بیشترمواد اولیه­ی به کار رفته در تولید را داخلی می داند . او معتقداست کیفیت بسیاری از مواد به کار رفته شده در این محصولات اگر از مشابه خارجی خود برتر نباشد کمتر نیست . شهرزاد هندسی نیز که به عنوان مدیرفنی آزمایشگاه در کارخانه بیسکولارج فعالیت می کند، معتقد است که کارخانه برای تولید خست به خرج نمی دهد وحتی بیش از استاندارد تعریف شده از مواد اولیه استفاده می کند مثلا اگر استفاده از شیرین کننده بالای 25 درصد است درنا تا 35 درصد از آن استفاده می کند. هندسی علت تازگی محصولات درنا را نیز استفاده بیشتر از روغن می داند که همین عامل باعث می شود محصولات درنا نسبتاً گران باشد.

 

قیمت :

یکی از پارامترهای اساسی برای خرید کالا، قیمت محصول است که نقش تعیین کننده ای در انتخاب مشتری دارد، اگرچه محصولات شرکت از لحاظ قیمت از هم سلکان خود کمی گران تر است اما باید قبول کرد، وقتی می خواهی محصولی با کیفیت ترداشته باشی مجبوری گران تر هم بفروشی.

البته رسولوی پسر، تنوع محصول را دلیل اهمیت شرکت به همه­ی مشتریان خود می داند و معتقد است؛ تنوع مشتریان سبب می شود، شرکت نیز محصولاتی متنوع با قیمتهای متفاوت را عرضه کند. مثلا کیک های یک هزار تومانی درنا در پایین شهر عرضه­ی محدود تری دارد و کیک های کوچکتر در آن جا وسیعتر توزیع می شود.

 

محصول:

در مورد تعداد محصولات درنا نظرات متفاوتی وجود دارد،بچه های گروه تولید، تعداد محصولات درنا را 36 نوع می دانند، البته آمارهای دیگری هم وجود داشت اما حسین رسولوی تعداد دقیق را 27 قلم عنوان می­کند . البته این آمار منهای پودر کیک و ژله­ای است که به صورت محدود تولید می شود .

 

تولیدات جدید :

درنا برگر یکی از جدیدترین محصولات درنا است که تبلیغات وسیعی را هم با شروع کار آغاز کرد، شکل آن شبیه به برگر اما در حجم کوچکتری است و از دو لایه پنکیک تشکیل شده است که کل خط تولید آن اتوماتیک است و دستگاههای آن از ژاپن خریداری شده. مظفری آن را یکی از پر طرفدارترین تولیدات درنا می داند، او تولید پنکیک را در ایران و خاورمیانه برای اولین بار می داند  که این موضوع بر روی لفاف های آن نیزچاپ شده است. درنا برگر ها دارای 3 طعم توت فرنگی ، پرتغالی و شکلاتی هستند که مطمئنا شکلاتی های آن پرطرفدارتر است  و در آینده نیز احتمالا طعم های دیگر را هم به آن اضافه خواهند کرد و در 5 یا 6 طعم عرضه­ی آن شروع خواهد شد.

 

خط تولید :

در ساختمان سبز رنگ درنا، 4 سالن تولید وجود دارد که البته خطوط تولید از تعداد سالن ها بیشتر است. غالب مصولات درنا در این چهار مرحله تولید می شود؛

مرحله اول : مرحله ای است که مواد اولیه بر اساس دستور پخت و میزان استفاده با هم مخلوط می شوند و به سمت سالن تولید هدایت می شوند.

مرحله دوم : دپازیتور یا قیف زنی؛ در این مرحله بر اساس حجم کیک ، دپازیتور تنظیم می شود و با توجه به اندازه و نوع قالب، مواد به داخل کاغذهایی که در قالب وجود دارد ریخته می شود .

مرحله سوم : پخت؛ زمان پخت در کیک ها بر اساس وزن خمیر با هم فرق می کند و درجه حرارت فر بر این اساس تنظیم می شود.

مرحله چهارم : بعد از پخت؛در صورتی که کیک ها گرم باشند در بسته بندی دچار تعریق خواهند شد بنابراین کیک ها قبل از قرار گرفتن در سلفون باید حرارتشان پایین بیاید به همین منظور کیک ها در چیلر خنک کننده تخلیه می شوند.

 

آزمایشگاه:

 یکی دیگر از مراحل کار، آزمایشگاه است . هندسی مدیر آزمایشگاه درنا، تست کیک ها را یک ساعت یکبار از کل خطوط دانست و مهمترین آزمایش انجام شده در آزمایشگاه را آزمایش PH و AW عنوان کرد که آزمایش رطوبت سنجی است.

یکی از اصلی ترین موارد برای تولید محصولات مواد غذایی استفاده از نگهدارنده هاست.او تنها ماده نگهدارنده در تولیدات درنا را سولفات پتاسیم نام برد که میزان آن یک گرم در هر کیلو است.

 

صادرات:

یکی از مهمترین و جدیدترین هدف های درنا برای آینده ای نزدیک گرفتن iso است با اینکه حسین رسولوی معتقد است درنا ابتدا باید کیک ها و شکلات های رنگارنگ داخلی را از میدان به در کند بعد به فکر صادرات بیفتد اما تلاش برای گرفتن iso نشان از عزم جزم درنا برای جهانی شدن است و اعتمادی نیز امیدوار است تا سال آینده این اتفاق بیفتد.

ما هم امیدواریم به زودی شاهد به اوج رسیدن درنا باشیم

                                                                

(چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵) ۱۵:۰۱
ستار
۱۳۹۳/۰۵/۰۴ Iran
0
0
0

سلام میخواستم قیمت خط تولید کامل کیک رو بهم بدید ممنون


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها