سه شنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۲۲۲۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
با این دو نوع ماکارونی آشنا شوید :

"ماکارونی دانه برنجی و سبوس دار "

به گزارش فودنا در این مطلب با دو نوع ماکارونی جدید موجود در بازار یعنی دانه برنجی و سبوس دار آشنا شوید .

ماکارونی سبوس دار،از طبیعت برای شما
تمایل به استفاده از غلات کامل در جهان رو به افزایش است . از جمله دلایل این امر بالاتر بودن ارزش غذایی آن و کاهش ضریب قند این محصولات است . ماکارونی سبوس دار به علت تولید با آرد کامل(سبوس دار)دارای ضریب قند پایین ، املاح معدنی بیشتر و مقادیر قابل توجهی از ویتامین های گروه ب می باشد و برخورداری از مقادیر بیشتر فیبر غذایی که در سبوس وجود دارد در کارکرد مناسب دستگاه گوارش و سلامتی انسان نقش مهمی ایفا می کند. این ویژگی سبب خارج شدن مواد تجزیه شده یا تجزیه نشده و غیر قابل جذب در روده می گردد که باقی ماندن آن در روده می تواند باعث تحریک و نارسایی هایی در دستگاه گوارش شود و نهایتاً موجب سرطان روده گردد. از طرف دیگر فیبر های غذایی به اسیدهای صفراوی متصل می شوند و عمل جذب مجدد آنها را کاهش می دهند که چنین عملی طبیعتاً می تواند کاهش کلسترول در خون را به همراه داشته باشد.
ماکارونی سبوس دار می تواند به صورت طبیعی وبدون افزودن هیچ ریز مغذی سنتزی یا استخراج شده یک محصول کاملاًغنی شده باشد ودیگر نیاز به مصرف ماکارونی غنی شده به صورت مصنوعی را مرتفع نماید.
در ماکارونی سبوس دار به ازای هر کیلو گرم 37/4میلی گرم تیامین یا ویتامین B1،62/3میلی گرم ریبوفلاوین یا ویتامین B2، 77/2میلی گرمنیاسین یا ویتامین B3و01/29میلی گرم آهن ومقادیر قابل توجهی املاح معدنی وجود دارد.
گندم منبع خوبی از انواع اسیدهای آمینه است واز نظر تمام اسیدهای آمینه ضروری به جزء لیزین غنی می باشد .لازم به ذکر است اسیدهای آمینه زیر ساختهای پروتئین هستند وبدن انسان نمی تواند اسیدها ی امینه ضروری راتولید نماید، بنابراین لازم است از طریق مصرف مواد غذایی حاصل گردند.به عنوان نمونه گندم به ازای 16گرم ازت حاوی 6/2گرم آرژی نین ،2/2گرم سیستئین،3/8گرم هیستیدین و....است.لذا مصرف ماکارونی سبوس دار برای سلامتی بسیار سودمند است.
ماکارونی دانه برنجی
 
انتخاب برنج به عنوان یک ماده غذایی رایج و در هم آمیخته با فرهنگ مردم کشور ما به عنوان یک عامل مهم می تواند در تلفیق یک غذای به نسبه جدید مانند ماکارونی با ماده غذایی سنتی رایج و شناخته شده ایرانی سهم به سزایی در ایجاد تمایل به مصرف این غذای ارزشمند در بین تمام اقشار و گروههای سنی که در حال حاضر کمتر مخاطب مصرف ماکارونی هستند مانند افراد مسن تر داشته باشد . در عین حال یک محصول جدید با طعم متفاوت برای کودکان و جوانان ارائه خواهد نمود . این محصول می تواند به راحتی با ایفای نقش به عنوان یک وعده غذایی که در هر روز امکان مصرف دارد ، مصرف سرانه ماکارونی را در کشور افزایش دهد و به عنوان یک پایه غذایی با طعم شناخته شده و آشنا از تنوع پذیری بیشتری در طبخ غذا برخوردار باشد و به این ترتیب مواردی مانند کاهش قیمت تمام شده وعده غذایی برای خانوار و نیز افزایش ارزش تغذیه ای آن را به دنبال داشته باشد . همچنین قیمت تمام شده کمتر از برنج به دلیل ارزانتر بودن آرد برنج نسبت به برنج و نیز قابل مصرف بودن محصول برنج با زئین به عنوان پروتئین این غله برای بیماران سلیاک که نسبت به گلوتن یا پروتئین گندم حساسند و نمی توانند آن را تحمل نمایند ، مزایای دیگری را ایجاد می نمایند .
میزان پروتئین گندم به ویژه گندم دوروم که برای استخراج سمولینا و تولید ماکارونی به کار می رود بالاتر از برنج است ، لذا این محصول میزان پروتئین بیشتری دارد .
همچنین کربوهیدارتهای ماکارونی از نوع پیچیده هستند ، در حالی که برنج بیشتر از کربوهیدراتهای ساده تشکیل شده است . در یک رژیم غذایی سهم عمده در تأمین انرژی باید از طریق کربوهیدراتهای پیچیده تآمین گردد. بنابراین قند خون با مصرف ماکارونی از جمله ماکارونی دانه برنجی نسبت به برنج به تدریج افزایش می یابد یعنی این ماکارونی نسبت به برنج شاخص قند پایین تری دارد .
 منبع  : www.zarmacaron.ir
(سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰) ۱۱:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها