یکشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۲۲۱۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قارچ کوهی چهار محال و بختیاری؛ کیلویی 25 هزار تومان

با آغاز آب شدن برفها در کوهستان چهار محال و بختیاری رویش قارچهای کوهی در ارتفاعات این استان شروع شد و اکنون قیمت هر کیلوی آن 25 هزار تومان است.

 قارچ کوهی دنبلان که با نام علمی morels شناخته می شود، نوعی قارچ است که به صورت طبیعی و خودرو در دامنه کوهستانها و کوههای شنی و رسی استان چهار محال و بختیاری تولید و برداشت می شود.

اندام باردهی این نوع قارچ کوهی دارای حفره یا شیارهای کوچک و متعدد به رنگ قهوه ای تیره یا روشن شبیه یک گردو یا سیب زمینی معمولی در زیر خاک به عمق پنج الی 30 سانتی متر رشد می کند.

معمولا از نخستین روزهای فروردین ماه، رشد این گیاه خودرو که بدون ریشه و ساقه است شروع می شود و تا اواخر اردبیهشت ماه برداشت آن ادامه می یابد.

اهالی مناطق کوهستانی استان چهار محال و بختیاری معتقدند، تولید محصول دنبلان یا قارچ کوهی به نسبت بارندگیهای بهاری متغیر است و رعد و برق و ابرهای آسمانی بر میزان باردهی محصول می افزاید.

قارچ کوهی دنبلان از انواع قارچ های کوهستانی کاملا طبیعی بوده و می توان آن را به عنوان لذیذترین و قوی ترین قارچ های خوراکی دانست که دارای ویتامین و پروتئین زیادی است.

کوهستانی بودن محصول، خاصیت غذایی بالا باعث شده که قیمت آن برای مصرف کنندگان گران تمام شود.

افراد آشنا و مطلعی در منطقه زردکوه چهار محال و بختیاری وجود دارند که روزانه می توانند بین 10 الی 15 کیلو قارچ دنبلان جمع آوری کنند.

علی حسینی فروشنده قارچ کوهی در کنار خیابان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این قارچ ها را از زیر برف در منطقه کوهرنگ این استان برداشت کرده ایم و در حال حاضر با استقبال زیاد مردم به قیمت کیلویی25 هزار تومان می فروشیم.

وی افزود: این قارچها به خاطر طبیعی بودن و همچنین به خاطر اینکه در ارتفاعات رشد می کنند خواص زیادی دارند.

وی با بیان اینکه روزانه در حدود 10 الی 30 کیلوگرم قارچ کوهی می فروشم، عنوان کرد: طرز پخت آنها بسیار ساده و می توان در تهیه غداهای مختلف استفاده کرد.

.

.

.

.

.

.

مهر

(یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰) ۱۰:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها