جمعه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۶:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۲۲۱۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

درخواست از ایرانی‌ها برای احیای مزارع انگور تاجیکستان با اجاره 90 ساله زمین

سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با بیان اینکه مزارع انگور کشور متبوعش بعد از فروپاشی شوروی از بین رفته، خواستار همکاری سرمایه‌گذاران و متخصصان ایرانی برای احیای تاکستان‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی این کشور شد.

حاتم دولت علی‌اف روز گذشته در نشست خبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد:‌ بعد از فروپاشی شوروی سابق، انگور کشور تاجیکستان بازار خود را از دست داده و در حال حاضر بسیاری از تاکستان‌های این کشور از بین رفت. 
سفیر تاجیکستان در ایران افزود: همچنین این کشور در زمینه توسعه فضای سبز و کشاورزی چشم‌انداز‌های طولانی‌مدت تبیین کرده و در این زمینه‌ها و به ویژه طراحی فضای سبز نیازمند همکاری از سوی متخصصان ایرانی است. 
وی با درخواست از سرمایه‌گذاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در زمینه احیای تاکستان‌ها و طراحی فضای سبز گفت: این کشور حتی آماده استخدام متخصصان ایرانی و واگذاری این زمین‌ها با قرارداد اجاره 90 ساله است. 
علی‌اف افزود: دولت کشور تاجیکستان تلاش دارد با حمایت سرمایه‌گذاران خارجی طی برنامه‌ 10 ساله تاکستان‌های کشورش را به حالت قبلی برگرداند. 
وی گفت: در همین زمینه یک شرکت ایرانی اعلام آمادگی کرده‌ است که به صورت پایلوت و آموزشی بخشی از فضای شهر سه‌شنبه پایتخت کشور تاجیکستان را طراحی کند اما این کشور نیازمند همکاری‌های بیشتری است. 
سفیر تاجیکستان در ایران همچنین با اشاره به غنی بودن این کشور از نظر میزان آب شیرین که به گفته وی مقام اول دنیا را دارد، گفت: طبق توافق دولت تاجیکستان با ایران قرار شده در قبال تحویل آب شیرین به ایران نفت دریافت کند. 
وی افزود: همچنین طی توافق با وزارت جهاد کشاورزی ایران قرار است بلدرچین و شترمرغ ایرانی به تاجیکستان صادر شود. 
علی‌اف گفت: اگرچه در حال حاضر 160 شرکت ایرانی در کشور تاجیکستان سرمایه‌گذاری دارند اما این کشور نیازمند همکاری‌های بیشتر از سوی کشور دوست ایران است. 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چه ظرفیت‌هایی در بخش کشاورزی ایران وجود دارد که کشور تاجیکستان استفاده کند، گفت:‌ طی سالهای گذشته تولید یک میلیون تنی پنبه کشور تاجیکستان به دلیل تأمین سایر نیازهای کشاورزی مردم به تولید 400 تا 500 هزار تن رسیده است که به دلیل مساحت 7 درصدی زراعت این کشور نیازمند همکاری کارشناسان و متخصصان ایرانی برای افزایش عملکرد در واحد سطح برای تأمین نیاز مردم هستیم. 
علی‌اف گفت: در حال حاضر محصولاتی مانند تخم‌مرغ، سبزی، میوه و سیب‌زمینی از کشور ایران وارد می‌کنیم اما انتظار داریم این کشور جای صادرکنندگان بازارهای عمده‌ای مانند چین را به کشور تاجیکستان را بگیرد. 
وی میزان مبادلات تجاری و صادرات ایران به تاجیکستان سالانه 210 میلیارد دلار و واردات از کشور تاجیکستان را 44 میلیارد دلار عنوان کرد. 
علی‌اف همچنین ایران را کشوری پیشرفته و رئیس جمهور ایران را با تدبیر عالی در کشورداری عنوان کرد و گفت: طی مدت 3 ماهی که به عنوان سفیر در ایران هستم این کشور را در جاده ترقی و موفقیت‌های کلان و مردمان آن را با محبت و صمیمی دیدم که افتخار بزرگی برای ملت تاجیکستان است. 
سفیر تاجیکستان در ایران اشتراکات زبانی، دینی، فرهنگی و حتی غذایی را از عوامل مهم برای همکاری بیشتر و بلاواسطه در زمینه‌های مختلف دانست. 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

فارس

(جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰) ۱۶:۱۴
حمید حسین پور
۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
0

با سلام اولین تولید کننده پایه میم انگور با فناوری نانو گلاس با ضمانت 50 ساله در مقابل سرما و اشعه خورشید . مقاومت تا 50 درجه زیر صفر ادرس خراسان رضوی کاشمر نبش دادگستری ده سنگ نقشینه 09355050091

علی ترشیزی
۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
0

با سلام مهندس کشاورزی با سابقه 20سال کار تجربی در زمینه زراعت وباغبانی هستم . با ایجاد طرحهایی که در نظر دارم میتوانم در زمینه تولید محصولات زراعی وباغی همچنین اشتغال پایدار در کشور تاجیکستان کمک کار ملت مسلمان ان کشور باشم ........مرا بپذیرید


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها