شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۲
سرویس : غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
کد خبر : ۲۱۸۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سوادکوه خبر داد:

تهیه چیپس از ماهی کیلکا

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سوادکوه از تهیه چیپس از ماهی کیلکا خبر داد.

 میترا آرین‌نژاد در جمع کارشناسان مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان اظهار داشت: با توجه به منابع غنی ماهی کیلکا و ارزش غذایی بالای آن می‌توان فرآورده‌‌ای که دارای کیفیت و ارزش تغذیه‌ای باشد از ماهی کیلکا تهیه کرد. 
وی ادامه داد: چیپس ماهی محصولی است که امروزه در بسیاری از کشورهای آسیایی به‌ویژه مالزی، تایلند، سریلانکا و اندونزی مورد مصرف قرار می‌گیرد. 
آرین‌نژاد با بیان اینکه چیپس ماهی در کشورهای غربی با عنوان فرآورده‌های متوسط طبقه‌بندی می‌شود، افزود: مراحل مختلف تولید آن شامل روش اکتراسیون یا پخت با بخار است. 
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سوادکوه خاطرنشان کرد: چیپس تهیه شده را می‌توان به دو صورت سرخ شده و سرخ نشده به بازار عرضه کرد. 
وی تصریح کرد: چیپس ماهی در نمونه سرخ شده بلافاصله پس از خرید قابل مصرف بوده و زمان ماندگاری کمی دارد و باید در پوشش‌های تیره که مقابل نور و اکسیژن غیرقابل نفوذ است، بسته‌بندی شود. 
آرین‌نژاد با اشاره به اینکه چیپس سرخ نشده ماهی باید قبل از مصرف سرخ شود، گفت: این نمونه از مدت ماندگاری بالایی برخوردار است و نور و اکسیژن هوا اثری بر کیفیت چیپس نمی‌گذارد. 
به گفته وی چیپس ماهی را می‌توان بسته به نوع و طراحی دستگاه‌های قالب‌زنی به اشکال مختلف لوله‌ای یا بیسکویتی با نقش‌های مختلف حک شده بر روی آن در آورده و با ظاهری شفاف به بازار عرضه کرد. 

* تولید چیپس ماهی با استفاده از ضایعات صنایع شیلات 
کارشناس بخش علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نیز به فرمولاسیون و تولید چیپس ماهی با استفاده از ضایعات صنایع شیلات اشاره کرد و گفت: با استفاده از ماهیان درجه دو و 3 و تولید چیپس از آنها می‌توان ضایعات صنایع شیلات را کاهش داده و موجب تنوع بخشیدن به محصولات و فرآورده‌های شیلاتی از طریق گنجاندن آبزیان در تنقلات و بهبود وضعیت سلامت جامعه شد. 
مرضیه موسوی‌نسب هدف این تحقیق را تولید چیپس ماهی و سوریمی و همچنین بررسی ویژگی فیزیکو شیمیایی آن طی 3 ماه نگهداری در دمای اتاق عنوان کرد و افزود: آزمایش‌ها شامل اندازه‌گیری عدد اسیدی، عدد پراکسید، PH، رطوبت و شمارش کلی باکتری‌ها و کپک بود. 
وی با اشاره به اینکه طی نگهداری عدد اسیدی و عدد پراکسید افزایش یافت، خاطرنشان کرد: میزان PH تغییر زیادی نداشته و مقدار رطوبت طی نگهداری افزایش یافت. 
به گفته موسوی‌نسب باکتری و کپک در مدت نگهداری مشاهده نشده و شمارش کلی باکتری‌ها و کپک پس از 3 ماه نگهداری صفر تعیین شد. 

* بررسی تاثیر نگهداری میگوی منجمد بر ویژگی کیفی آن 
موسوی‌نسب به بررسی تاثیر نگهداری میگوی منجمد به صورت کامل، خام و پخته بر ویژگی کیفی آن اشاره کرد و اظهار داشت: میگو یک محصول بسیار فسادپذیر است که به صورت‌های مختلف با پوسته و سر، بدون سر، خام، نیمه پخته و پخته عرضه می‌شود. 
کارشناس بخش علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز دمای پایین را از مهم‌ترین روش‌های نگهداری میگو نامید و افزود: مزه و ارزش تغذیه‌ای میگو در این روش حفظ می‌شود. 
وی انجماد را یک روش موثر در نگهداری غذاهای دریایی دانست و تصریح کرد: هدف از این تحقیق تهیه سه شکل میگوی صورتی خلیج فارس به صورت کامل، خام و پخته بوده است. 
موسوی‌نسب خاطرنشان کرد: نتایج نشان دادند PH نمونه‌های خام و پخته پس از 6 ماه نگهداری انجمادی در حد قابل قبول بوده و تعداد مجموع باکتری‌های هوازی در نمونه‌های پخته کمتر از دو نمونه دیگر است. 
به گفته وی بهتر است هر سه نمونه میگو کمتر از 6 ماه و همراه با پوسته نگهداری شوند

فارس.

(شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰) ۱۰:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها