دوشنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۲۱۷۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

آذربایجان شرقی رتبه نخست تعداد کارخانه فرآورده های لبنی کشور را دارد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت:استان آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد کارخانه فرآورده های لبنی رتبه اول و از لحاظ تولید فرآورده های لبنی رتبه سوم کشوری را داراست.

محمدیان با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی با تولید سالانه 899 هزار و 630 تن شیرخام ، رتبه سوم کشوری را داراست، گفت:استان آذربایجان شرقی با 9 میلیون 764 هزار و 562 واحد دامی، رتبه دوم جمعیت دامی را در کشور از آن خود ساخته است.

وی با اشاره به اینکه انواع مختلف محصولات لبنی همچون ماست، شیر، خامه ،کره و پنیر در استان تولید می شود به رتبه نخست استان در تعداد کارخانه فرآورده های لبنی کشور اشاره نموده و گفت: از 833 واحد فرآوری فعال محصولات لبنی در سطح کشور، 57 واحد به ظرفیت 560 هزار تن به استان آذربایجان شرقی تخصیص یافته و مقدار 4 هزار تن نیز بصورت سنتی در سطح استان فراوری می شود.

محمدیان میزان صادرات و ارزآوری فرآورده های لبنی استان را در حدود 100 میلیون دلار درسال عنوان نموده و با اشاره به اینکه تولید فرارورده های لبنی علاوه برخود استان جوابگوی استان های دیگر نیز می باشد افزود: باتوجه به تولید مازاد بر مصرف تولید محصولات مختلف لبنی در استان، تلاش مدیران این سازمان بر افزایش میزان صادرات این محصولات معطوف گردیده و تلاش می شود تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان و بهره برداران این بخش، میزان صادرات غیرنفتی استان از بابت محصولات کشاورزی افزایش یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تزریق تسهیلات سرمایه در گردش و پرداخت بموقع سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه در فصل خرید را از مشکلات این بخش دانست و گفت: اکثر واحدها به علت عدم توانایی مالی یک شیفته کارمی کنند درصورتیکه این امکان وجود دارد در صورت تامین اعتبار بصورت سه شیفته نیز فعالیت کنند.

محمدیان به بالا بودن مصرف سرانه محصولات لبنی در استان نسبت به سرانه مصرف کشور اشاره نموده و افزود: سرانه مصرف لبنیات در استان 120 کیلو گرم در سال می باشد.

باغبان حقی مدیر امور دام سازمان نیز با اشاره به اینکه هر فرد بالغ بنا به توصیه سازمانهای ملی و بین المللی روزانه بایستی نیم لیتر شیر مایع، 25 تا 35 گرم پنیر و200 گرم ماست مصرف نماید، گفت:حداقل نیاز هر فرد به شیر در سال156 کیلوگرم بوده و در شرایط مطلوب 300 کیلوگرم می باشد.

وی به ضرورت افزایش تنوع محصولات تولیدی توسط صنایع لبنی استان اشاره نموده و گفت:ترغیب و تشویق جامعه به مصرف شیر و محصولات لبنی با بیان مزایا و ارزش غذایی آنها همچون(ارزش بیولوژیکی بالا، سرشار از مواد مغذی بویژه کلسیم و ریبوفلاوین(B2) و پروتئین با کیفیت بالا)، و تداوم تخصیص یارانه به شیر می تواند در بالارفتن مصرف سرانه آن مؤثر باشد.

باغبان حقی افزایش ظرفیت دام مولد در واحدهای گاوداری صنعتی را جهت افزایش درآمد و کاهش قیمت تمام شده محصول، مؤثر دانست و افزود: تسریع در روند احداث خط تولید شیر خشک توسط شرکت صنایع شیر ایران در استان به منظور جذب شیر خام مازاد بر مصرف و تبدیل آن به شیر خشک می تواند نسبت به حل مشکل شیر مازاد استان نقش اساسی ایفا نماید.

(دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰) ۱۰:۳۹
امید
۱۳۹۸/۰۸/۰۵ Iran
0
0
0

با عرض سلام لطفا اعلام نمایید در استان آذربایجان شرقی در سال 1398 چند واحد تولیدی صنعتی تولید لبنیات وجود دارد چنانچه امکان پذیر می باشد لیست و نام آنها را نیز ارسال فرمائید متشکرم


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها